عارف در بازدید از مرکز پژوهش‌های مجلس:

نگاه فراجناحی مرکز پژوهش‌های مجلس عامل موفقیت آن است

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۱۵:۰۴:۵۹
کد خبر: ۹۲۲۴۹۰
نگاه فراجناحی مرکز پژوهش‌های مجلس عامل موفقیت آن است
رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها به خوبی در کشور درخشیده ‌است، ‌ گفت: مهمترین دلیل درخشیدن خوب مرکز پژوهش‌های مجلس نگاه فراجناحی این مرکز است.

به گزارش گروه سیاسی برنا، محمدرضا عارف، ‌ فاطمه سعیدی، غلامرضا حیدری، ‌ محسن علیجانی زمانی، ابوالفضل سروش نمایندگان مردم تهران، ‌ ری، ‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، رضا انصاری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس، حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس، ضمن بازدید از مرکز پژوهش‌های مجلس، ‌در نشستی مشترک با کاظم جلالی رئیس این مرکز، قائم‌مقام، معاونان و کارشناسان مرکز دیدار و گفت وگو کردند.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در این نشست با تبریک اعیاد ربیع به ویژه ولادت پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت، ‌ هدف اصلی از این نشست را تقدیر از تلاش‌ها و عملکرد مرکز پژوهش‌ها دانست و با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این نشست، گفت:‌ این گزارش‌ها به خوبی نشان‌دهنده دغدغه‌های مرکز پژوهش‌ها در حوزه قانونگذاری بود که امیدواریم با همکاری مجلس این جهت‌گیری‌ها به زودی عملیاتی شود.

وی یکی از ویژگی‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را جایگاه مجلس در قانون اساسی دانست و تصریح کرد: اینکه هیچ وقت نمی‌توانیم در کشور مجلس نداشته باشیم یک جایگاه انحصاری است که تایید کننده فرمایش حضرت امام(ره) مبنی بر راس امور بودن مجلس است.

نماینده مردم تهران، ری، ‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس توضیح داد: سازوکار فعلی انتخابات مجلس و وعده‌هایی که در حوزه‌های انتخابیه به مردم داده می‌شود نمایندگان را به سمت‌ وسویی می‌برد که در راستای وظایف نمایندگان قرار ندارد.

عارف با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها به خوبی در کشور درخشیده ‌است، ‌ گفت: مهمترین دلیل درخشیدن خوب مرکز نگاه فراجناحی این مرکز است.

وی با بیان اینکه گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، ‌ سمت و سوی سیاسی ندارد، توضیح داد: گزارش‌های مرکز در فضای کارشناسی و تخصصی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مراکز پژوهشی راهبردی باید نقش ستادی داشته باشند و از نظرات تمامی کارشناسان و متخصصان هر حوزه استفاده کنند،  در حوزه مجلس نیاز به مرکزی پژوهشی مسئولیت‌پذیر داریم و شرط مسئولیت پذیری ماندگاری است از همین‌رو مهمترین مسئله مرکز پژوهش‌ها باید ماندگاری باشد.

وی تصریح کرد: برای ماندگاری باید حرف آخر را در کمیسیون‌های مجلس را مرکز پژوهش‌ها بزند و بر روی نظر و موضع کارشناسی خود ایستادگی کند،  مرکز پژوهش‌های مجلس با عملکرد خوب خود می‌تواند به عنوان مرکز راهبردی برای نظام قرار گیرد،  باید سازوکاری تهیه شود تا مرکز پژوهش‌ها نزدیکترین و بیشترین تعامل را با نهادهای تصمیم‌ساز کشور داشته باشد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به وظیفه نظارت مجلس عنوان داشت: فلسفه نظارت کارآمدتر کردن نظام و مقابله با فساد و پیشگیری از آن است.

نماینده مردم تهران، ری، ‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه نظارت نیز باید به نمایندگان کمک برساند.

عارف در ادامه با اشاره به آسیب‌ب‌های اجتماعی در کشور، ‌ گفت: در برخی مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی هستیم که باید برای رفع آنها برنامه عملیاتی نوشت شود.

وی مهمترین مسئله مردم در شرایط فعلی را معیشت دانست و تصریح کرد: بودجه سال ۹۹ فرصتی است تا به صورت جدی‌تری روی این مسئله کار کنیم و در جهت کاهش مسائل مردم حرکت کنیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در چند ماه باقی‌مانده از مجلس دهم، اولویت‌ها و راهبردهای مجلس یازدهم را تعیین کند.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با تبریک اعیاد ماه ربیع‌الاول با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از پیشتازان تاسیس مرکز پژوهش پارلمانی در جهان بود، گفت: عمده کشورها بعد از جمهوری اسلامی ایران به تاسیس مرکز پژوهش‌ پارلمان اقدام کرده‌اند.

وی افزود: در کشور ما با توجه به اینکه نظام حزبی نداریم و نمایندگان در مجلس در خلاء مشورتی به سر می‌برند، طبعا داشتن یک مرکز پژوهش پارلمانی دوچندان ضرورت پیدا می‌کند تا در امور مختلف به نمایندگان خدمات ارائه کند.

نماینده مردم تهران، ‌ری، ‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ‌ با تقدیر از تلاش‌های روسای قبلی مرکز پژوهش‌های مجلس، ‌ تصریح کرد: در دو دوره فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره نهم و دهم قوه مقننه تلاش شد تا با اصلاح ساختار و با تشکیل ۴ معاونت پژوهشی و یک معاونت اجرایی از پویایی و تحرک بیشتری در تهیه گزارش‌های پژوهشی برخوردار باشد.

وی با تشریح ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس، ‌ توضیح داد: این مرکز در چهار حوزه اصلی بررسی طرح‌ها، کارشناسی‌ لوایح، تهیه‌گزارش‌های نوبه‌ای در حوزه‌های مختلف و پاسخ به درخواست‌های نمایندگان فعالیت می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بودجه مرکز پژوهش‌ها را از مسائل این مرکز دانست و عنوان کرد: معمولا رقم تخصیصی بودجه مرکز زیاد نیست و مشکلاتی را در طول سال به همراه دارد.

باید بتوانیم در بودجه سال ۹۹ گام‌هایی را در حوزه هدفمندی یارانه برداریم

جلالی با اشاره به گزارش‌های مرکز درخصوص هدفمندی یارانه‌ها، یادآور شد: باید بتوانیم در بودجه سال ۹۹ گام‌هایی را در حوزه هدفمندی یارانه برداریم.

وی با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه، توضیح داد: مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدای تحریم‌ها با تشکیل دبیرخانه‌ای، ‌به طور ویژه روی این موضوع متمرکز شد که پس از آن بیش از ۷۰ عنوان گزارش در حوزه‌های مختلف تهیه و تدوین کرد و در این گزارش‌ها تلاش شد تا واقعیات کشور بیان شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مشکلات کشور در حوزه تهیه و انتشار آمار و انتقاد از این مسئله بیان کرد: تا زمانی که درخصوص آمار، مشکلات و چالش‌ها رفع نشود نمی‌توان به رفع مسائل کشور امیدوار بود.

جلالی با بیان اینکه در تهیه گزارش‌های کارشناسی این مرکز سیاست‌زدگی و نگاه‌های جناحی وجود ندارد، ‌ ادامه داد:‌ مرکز پژوهش‌های مجلس در کنار سایر فعالیت‌های فعلی خود تهیه استراتژی مجلس یازدهم را نیز باید در دستور کار قرار دهد.

غلامرضا حیدری نیز در این نشست تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدای تاسیس تاکنون فرایند تکاملی داشته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس باید به عنوان مرجع مسائل کشور را اولویت‌بندی کند.

حمید گرمابی نیز در این نشست با تقدیر از عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: باید تلاش شود تا از نظرات کارشناسان و متخصصان خارج از مرکز نیز به خوبی استفاده شود تا گزارش‌هایی که تدوین می‌شود از پختگی بیشتری برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: در مرکز پژوهش‌های مجلس در روند قانونگذاری جایگاه خاص خود را داد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس در خصوص هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های باید در خصوص یارانه‌های با قاطعیت نظر تخصصی خود را اعلام کند.

فاطمه سعیدی نیز در این نشست با تبریک اعیاد ماه ربیع الاول، گفت: توجه به بخش آموزش و پروش برای هر کشوری که بخواهد به توسعه دست پیدا کند بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران، ‌ ری، ‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به گزارش‌های خوب مرکز در حوزه آموزش و پرورش، افزود: محتوی کتب درسی می‌تواند به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مرکز پژوهش‌ها در دستور کار قرار گیرد.

ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران، ‌ ری، ‌ شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تقدیر از عملکرد مرکز پژوهش‌ها در مجلس دهم بر استقلال این مرکز تاکید کرد و گفت:‌ باید سازوکاری فراهم شود تا مرکز پژوهش‌های همواره این استقلال را حفظ کند.

رضا انصاری نیز در این نشست با اشاره به بحث فسادستیزی در کشور، ‌ گفت: مرکز پژوهش‌ها در موضوع مبارزه با فساد در کشور باید روی دو نکته اصلاح ساختار مالکیت بنگاه‌ها و ساختار تصمیم‌گیری کار کند.

وی مرکز پژوهش‌های مجلس را از کانون‌های سیاست‌ساز کشور دانست و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مرکز پژوهش‌ها باید ارتقای نظام تصمیم‌گیری در کشور با هدف کارآمدی نظام اداری با نگاهی به موقعیت قانونگذاری باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند روی اصلاح ساختار قانونگذاری و سیاستگذاری کار کند چراکه ما به هر میزان این ساختار را بهبود ببخشد جایگاه مرکز نیز ارتقا خواهد یافت.

وی افزود:‌ برای حل بسیاری از مسائل می‌توانیم نگاه سیستمی داشته باشیم که این امر به رفع این مشکلات کمک خواهد کرد.

ایروان مسعودی اصل نیز در این نشست با بیان اینکه عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس، ‌ تصریح کرد: در دوره حضور کاظم جلالی در ریاست مرکز پژوهش‌های شاهد ثبات مدیریتی و کارشناسی مرکز بودیم که این امر به تقویت عملکرد مرکز کمک بسزایی کرد.

وی افزود: تمرکز مرکز پژوهش‌ها بر مسائل کلان کشور باعث شد تا در ابتدای مجلس دهم کتابی با عنوان اولویت‌های مجلس تدوین و منتشر شود و ۳۷ مورد اولویت اساسی کشور در دستور کار قرار گیرد که کارهای خوبی نیز در این زمینه‌ها انجام گرفته است.

قائم مقام‌مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: مواردی همچون لایحه الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت، بیانیه گام دوم و سیاست‌های کلی قانونگذاری به طور ویژه در مرکز مورد بررسی قرار گرفته است.

بر همین اساس در این نشست معاونان پژوهشی مرکز در حوزه‌های اقتصادی، ‌ تولیدی و زیربنایی، ‌ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و حقوقی، گزارشی از عملکرد مرکز در طول‌ سال‌های اخیر و اقدامات پیش‌رو را ارائه دادند.

 

 

نظر شما