یک حقوقدان:

امیدواریم در ۴۰ سالگی به این بلوغ رسیده باشیم که قانون را اجرا کنیم/ هیچ جای قانون اساسی نیامده که زندانیان امنیتی مشمول عفو نمی‌شوند

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۵:۴۵:۱۸
کد خبر: ۹۲۵۱۷۲
امیدواریم در ۴۰ سالگی به این بلوغ رسیده باشیم که قانون را اجرا کنیم/ هیچ جای قانون اساسی نیامده که زندانیان امنیتی مشمول عفو نمی‌شوند
یک حقوقدان گفت: امیدواریم در 40 سالگی به این بلوغ رسیده باشیم که قانون زندانیان سیاسی را اجرا کنیم.

«نعمت احمدی»، حقوقدان و وکیل، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره عفو زندانیان امنیتی و تشکیل هیات منصفه برای زندانیان سیاسی گفت: اینکه متهمان سیاسی و امنیتی در چند شعبه دادگاه‌های ویژه داشتند و چند وکیل خاص حق دخالت داشتند، این انسداد بود؛ کاری که الان کرده‌اند انجام وظیفه قانونی است.

او عفو زندانیان سیاسی و امنیتی را از وظایف رهبری دانست و گفت: براساس اصل 110 قانون اساسی عفو زندانیان از وظایف رهبری است. چند وقت یک‌بار مناسبت‌های عفو داریم و قوه قضائیه باید طی این مدت پرونده محکومینی که حبس‌شان را تحمل می‌کنند یا واجد شرایط هستند، به کمیسیون عفو بدهد و کمیسیون عفو هم مراحل را طی می‌کند، لیستی تهیه می‌شود و در اختیار رهبری قرار می‌گیرد و محکومین، عفو می‌شوند.

این حقوقدان انفصال محکومین امنیتی از عفو را خلاف قانون دانست و تصریح کرد: اینکه متهمین امنیتی را از عفو مجزا کرده بودند کار خلاف اصل و قانون بود؛ هیچ جا در اصل 110 ننوشته بود که عفو فقط شامل محکومین غیرامنیتی می‌شود.

احمدی افزود: تا الان لیست را در اختیار رهبری قرار نمی‌دادند یعنی تا به حال قوه قضائیه تخلف می‌کرد و اعلام می‌کردند متهمین امنیتی مشمول عفو نمی‌شوند در صورتی که اگر دادگاه‌شان عادلانه بود، اگر قضات و شعبات ویژه نداشتند و اگر وکلای اختیاری داشتند یک بحث دیگری می‌شد.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه هیات منصفه برای زندانیان سیاسی 40 سال است که باید تشکیل شود، گفت: اصل 138 قانون اساسی می‌گوید جرم سیاسی و مطبوعاتی باید با حضور هیات منصفه در دادگاه عمومی تشکیل شود. امیدواریم در 40 سالگی به این بلوغ رسیده باشیم که قانون را اجرا کنیم.

نظر شما