چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

وزیر هشتم کابینه هم خداحافظی کرد/ مجلس علیه دولت به تلافی بنزین

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۵:۲۰:۴۳
کد خبر: ۹۲۸۸۸۷
وزیر هشتم کابینه هم خداحافظی کرد/ مجلس علیه دولت به تلافی بنزین
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

با اینکه مسئله بنزین مصوب جلسه سران قوا بود، اما از همان ساعات ابتدایی، گروهی با جعل پست‌های مجازی چنین القا کردند رای رئیس قوه قضاییه مغایر با مصوبه شورا بوده و این تائیدیه‌ها و تکذیبیه‌ها کماکان ادامه دارد.

کانالی تحت عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلگرام پیش از این خبر داده‌ بود حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس دستگاه قضا، با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده است. البته روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای انتساب هر گونه کانال و صفحه در فضای مجازی به سپاه را رد کرد و سردبیر خبرگزاری قوه قضاییه نیز در حساب کاربری خود در توییتر، این اظهارنظر از جانب ریاست قوه قضاییه را تکذیب کرد.

رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه درباره افزایش قیمت بنزین گفته بود: «اصل این طرح، مبنای کاملا قانونی دارد. این طرح باید در ۵ سال گذشته به‌صورت متناوب توسط دولت انجام می‌شد. ضرورت داشت افکار عمومی در زمینه مدیریت مصرف سوخت روشن شود.» رئیس قوه قضائیه با انتقاد از شیوه اجرای طرح، نگرانی مردم را ناشی از عدم اقناع افکار عمومی دانست.

در ادامه سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد آنچه رسانه‌ها درباره مخالفت رئیس قوه قضائیه با افزایش قیمت بنزین مطرح کرده، صحیح نبوده است.

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز جز یک بار در صحن علنی مجلس، سخنی درباره افزایش قیمت بنزین سخنی به میان نیاورد.

در نهایت به‌رغم حمایت رهبری از طرح افزایش قیمت بنزین، همه توپ را به زیر روحانی انداختند و تنها او را مسبب افزیش قیمت بنزین می‌دانند.

چهره هفته؛ علیرضا زاکانی

جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم با تقاضای احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس دهم، تشکیل شده است. این جبهه احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنور، نمایندگان فعلی قم و همچنین علیرضا زاکانی را به عنوان نامزدهای مورد حمایت خود برای انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد.

حزب مؤتلفه به فهرست انتخاباتی اعلام‌شده در قم از سوی جریان‌های نوظهور و همسو با جبهه پایداری اعتراض کرده و آن را حاصل مهندسی یک تفکر خاص دانست. دبیر حزب مؤتلفه قم خواستار ورود جامعه مدرسین قم برای پایان‌ دادن به آنچه او کوته‌بینی دانسته، شده است.

جماران به نقل از «محمد عرب»، دبیر حزب مؤتلفه استان قم، نوشت: «لیستی را که به نام اصولگرایان قم از سوی یکی از نمایندگان این شهر اعلام شده، حاصل جمع‌بندی جبهه‌ متعلق به وی و نه نظر جمع نیروهای انقلاب اسلامی استان قم می‌دانیم زیرا هنوز ائتلافی جامع از نیروهای انقلابی در قم شکل نگرفته است.»

عرب با بیان اینکه حزب مؤتلفه اسلامی استان قم در هیچ شورا و ائتلافی که در رأس آن احدی از نمایندگان یا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی باشد یا با مهندسی او شکل گرفته باشد، شرکت نکرده و نمی‌کند و آن را مخالف روحیه کار جمعی و انقلابی می‌داند، اظهار کرد: «حزب مؤتلفه قم برخی از جبهه‌ها را مصداق «همه با من» می‌داند و به دنبال تشکیل ائتلافی است که «همه با هم» کاندیداهای اصلح را برای نمایندگی از مرکز انقلاب معرفی کنند.

خبر هفته؛ برگزاری تجمع

در پی دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ظهر دوشنبه جمعی از مردم تهران به همراه مقامات لشکری و کشوری با برپایی تجمعی در میدان انقلاب ضمن حمایت از اقتدار و امنیت کشور، تخریب اموال عمومی و مردم در شهرهای مختلف کشور را محکوم کردند.

در این راهپیمایی برخی از مسئولان کشور نیز حضور داشتند. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، علی ربیعی، سخنگوی دولت و برخی از مسئولان قضائی از جمله حاضران در این تجمع بودند.

شرکت‌کنندگان در تجمع بزرگ مردمی در لبیک به رهبر معظم انقلاب اسلامی و حمایت از اقتدار و امنیت کشور، با قرائت قطعنامه‌ای مواضع خود را در ۶ بند اعلام کردند.

البته برخی نیز از این فضا برای اقدامات سیاسی خود استفاده کردند. برای مثال سعید حدادیان پس از آنکه پشت تریبون قرار گرفت، در برخی از ابیات مداحی خود به دولت انتقاد کرد. از جمله گفت «ما معترضانیم نه فوج متعرض، با سستی تدبیر شما مسأله داریم، این فاجعه از سستی تدبیر شما بود، یکبار بگوئید که تقصیر شما بود.»

سوژه هفته؛ انتقاد قالیباف و جلیلی از دولت به دلیل بنزین

ماجرای گران‌شدن بنزین فرصتی به جلیلی و قالیباف داد تا به صورت هماهنگ از حسن روحانی انتقاد کنند. شهردار اسبق تهران بدون اشاره به اینکه تصمیم افزایش قیمت بنزین در جلسه سران سه قوه گرفته شده است، گفت: «روزی که بحث صندوق‌های رأی مطرح است، مردم مهم می‌شوند ولی روزی که زمان تصمیم‌گیری برای کشور می شود، هیچ حرفی با مردم نمی‌زنید و وقتی هم اشتباه می‌کنید، حاضر به عذرخواهی ساده از مردم نیستید. چرا عجولانه تصمیم گرفتید و چرا مردم را نامحرم دانستید و تصمیم خود را به آنها اطلاع ندادید؟! چرا هنوز بعد از ۴۰ سال در مملکت‌داری، در اجرای درست و کم‌هزینه یک تصمیم مشکل داریم؟»

سعید جلیلی نیز که به نظر می‌رسد با ایده دولت در سایه، خودش را برای انتخابات بعدی آماده می‌کند، اظهار کرد: «در همین برجام، زمانی که مطرح شد، چهار روز قبل از توافق وین به آقای روحانی نامه نوشتم و آن را رسانه‌ای نکردم که در آن ایرادات توافق را یادآور شدم.»

گفتنی است، برای چندمین بار قالیباف و جلیلی به دیپلماسی دولت و سیاست‌های هسته‌ای آن حمله کردند.

حاشیه هفته؛ استعفا حجتی

هفته جاری مجلس حول محور افزایش قیمت بنزین و استیضاح وزرای کشور، نفت، جهاد کشاورزی و وزارت کشور بود.

روز یکشنبه سوم آذر بود که برای چندمین‌ بار اعلام شد وزیر جهاد کشاورزی از سمت خود استعفا کرده است. بحث استعفای حجتی در حالی مطرح می شد که قرار بود روز سه‌شنبه راهی پارلمان شده و از سوی نمایندگان استیضاح شود. استیضاح محمود حجتی با 38 امضا روز سه‌شنبه 28 آبان‌ماه با 20 محور از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد. با این حال حجتی که در دو دولت یازدهم و دوازدهم، بارها برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان راهی پارلمان شده ‌بود، این‌بار ترجیح داد پیش از اینکه استیضاح شود، استعفا دهد.

در نهایت صبح روز دوشنبه خبر پذیرش استعفای حجتی در رسانه‌ها منتشر شد و ساعت 3 و نیم بعدازظهر همان روز پاسخ حسن روحانی به نامه استعفا او تائید شد. رئیس جمهور با صدور پیامی، حجتی را به عنوان «مشاور رئیس جمهور در امور کشاورزی و امنیت غذایی» منصوب کرد.

برخی اعلام وصول استعفا حجتی را تلافی مجلسی‌ها از دولت پس از افزایش قیمت بنزین تلقی می کنند.

در ادامه «احمد امیرآبادی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، به میان خبرنگاران آمد و از ارائه طرح استیضاح وزیر نفت به هیات‌رئیسه با 50 امضا خبر داد. او گفت: «محورهای استیضاح شامل علت حذف کارت سوخت و راه‌اندازی مجدد آن، افزایش قاچاق سوخت، ارائه‌ اطلاعات غلط در مورد افزایش قیمت بنزین، عدم صداقت درباره‌ علت گران‌شدن نرخ بنزین، ناکارآمدی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک گازی و نفتی، اتخاذ برخی تصمیمات نادرست در واگذاری‌ها و عدم توجه به توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فراورده‌های نفتی است.» 

بعد از وزیر کشاورزی و وزیر نفت، زمزمه‌های استیضاح وزیر کشور نیز در مجلس شنیده شد. علی مطهری و احمد مازنی، نمایندگان مردم تهران در مجلس، از تقدیم استیضاح رحمانی فضلی، خبر دادند.

در ادامه هم روز سه شنبه «علی‌اصغر یوسف نژاد»، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، از تحویل استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رئیسه با ۶۰ امضا خبر داد.

خبرگزاری ایسنا در این باره نوشت؛ به گفته یوسف‌نژاد خلف وعده در اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان کلاس‌های بدون معلم و عدم تامین متون درسی از اول مهر تاکنون، عدم توزیع عادلانه نیروی انسانی و امکانات آموزشی، انتصاب مسئولین ناکارآمد، عدم نظارت بر عملکرد مسئولان تحت امر، عدم تعیین تکلیف کامل نیروهای حق‌التدریسی خرید خدمت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و کمبود نیروی انسانی در رده‌های آموزشی و خدماتی در مدارس از محورهای این استیضاح است.

خبر هفته؛ عفو تعدادی از زندانیان

با رویکرد جدید قوه قضائیه، 32 نفر از محکومان امنیتی مورد عفو قرار گرفتند. سه نفر از این محکومان از روزنامه‌نگاران بوده‌اند و 7 نفر آنها از دانشجویان هستند. تجدیدنظر در احکام فعالان سیاسی نشان می دهد که نگاه دستگاه قضا به محکومان امنیتی نسبت به گذشته تفاوت کرده است.

دروغ هفته؛ مشاجره روحانی و ازغدی

روز چهارشنبه یک خبرگزاری در گفت‌وگو با یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از درگیری لفظی حسن رحیم‌ پور‌ازغدی و رئیس جمهور در جلسه این شورا خبر داد. بر اساس روایت خبرگزاری فارس گویا رحیم‌پور‌ ازغدی از روحانی می‌خواهد که در مورد گران شدن بنزین به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح دهد، اما این مساله منجر به درگیری لفظی و در نهایت ترک جلسه از سوی رئیس‌جمهور می‌شود. پیش از این نیز بهمن‌ماه سال گذشته خبری در مورد درگیری لفظی میان روحانی با ضرغامی و رحیم‌ پور‌ازغدی منتشر شد که دلیل آن انتقاد این دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سخنان روحانی در مورد حجاب و فیلترینگ بود.

اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اطلاعیه‌ای خبر منتشر‌ شده در مورد مشاجره در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فاقد اعتبار خواند و تاکید کرد جایگاه اطلاع‌رسانی و سخنگویی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دبیر این شوراست.

***

«فاطمه سعیدی»، سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران در مجلس گفت: «در فراکسیون امید موضوعی مبنی بر نگارش نامه و مکاتبه با مقام معظم رهبری پیرامون اصلاح قیمت بنزین مطرح نشده است.» البته پیش از این «قاسم میرزایی نیکو»، عضو فراکسیون امید، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها از تدوین نامه‌ای به مقام معظم رهبری درباره حوادث اخیر بعد از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین خبر داده بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز