کویت:

موفقیت طرح صلح هرمز نیازمند شرایط مناسب است

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۲۰:۲۹:۳۹
کد خبر: ۹۳۰۷۰۷
موفقیت طرح صلح هرمز نیازمند شرایط مناسب است
شیخ "صباح الخالد" نخست وزیر جدید کویت یکشنبه شب در خصوص طرح ابتکاری صلح هرمز ایران گفت، موفقیت این طرح نیازمند شرایط مناسب است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  تارنمای روزنامه "الرأی" کویت گزارش داده است، الخالد مدعی شد: پذیرش طرح ابتکاری ایران منوط به این است که ایران روابط طبیعی با کشورهای (دیگر) داشته باشد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که وزارت امورخارجه کویت سه‌شنبه هفته گذشته (۵ آذرماه) اعلام کرد، رایزنی‌ها درباره "ابتکار صلح هرمز" ادامه دارد و به احتمال زیاد پاسخ نهایی در این باره در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار است سه‌شنبه این هفته برگزار شود، اعلام خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر روزنامه "الجریده" کویت مدعی شده بود که یک منبع در ریاست جمهوری ایران گفته که کویت یک هفته پس از دریافت پیام «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت، قطر دو هفته پیش موافقت خود را به ایران اعلام کرد و  قرار است «یوسف بن علوی» وزیر امورخارجه عمان نیز فردا (دوشنبه) به تهران سفر می‌کند تا موافقت کشورش را با این طرح به مقامات ایران اعلام کند.

«عباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه  ۴ آذرماه گفت که ایران همه کشورهای منطقه را به پیوستن به ابتکار صلح هرمز دعوت می‌کند.

وی ۱۱ آبان ماه نیز گفته بود که این طرح، نشان دهنده جدیت جمهوری اسلامی ایران و اهمیت دادن به کشورهای منطقه در تامین ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس است.

همزمان با افزایش تنش در منطقه به دنبال حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، رییس‌جمهوری ایران طی سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ابتکار تازه ایران با عنوان «ائتلاف برای امید و امنیت هرمز» یا به اختصار «ائتلاف برای امید هرمز» رونمایی کرد.

ائتلافی که ایران از آن سخن می‌گوید، هشت کشور منطقه‌ای را در بر می‌گیرد: ۶ کشور جنوبی خلیج فارس یعنی قطر، کویت، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به اضافه ایران و عراق.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز