چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ایران در سوگ و ماتم/ ایران پایگاه نظامی آمریکا را در هم کوبید

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۱۱:۳۰:۴۰
کد خبر: ۹۴۷۸۴۸
ایران در سوگ و ماتم/ ایران پایگاه نظامی آمریکا را در هم کوبید
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛  سردار سلیمانی

بامداد جمعه و حوالی ساعت 1و 20دقیقه بود که خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی دست به دست شد. فرمانده نیروی قدس سپاه که قهرمان مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه شناخته می‌شد، در عملیات تروریستی آمریکا موسوم به آذرخش کبود، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد به همراه چند تن دیگر از فرماندهان جبهه مقاومت به شهادت رسید.

سردار سلیمانی در به عقب نشاندن داعش در محدوده خارج از مرزهای ایران جانفشانی‎های زیادی کرد تا اجازه ندهد گروهک‌های تروریستی جرات نزدیک شدن به خاک کشورمان را هم پیدا کنند. تلاش‎های او برای پاکسازی منطقه خاورمیانه محدود به جبهه های عراق و سوریه نبود و برای همین، همه او را به عنوان ژنرالی در جهان شناساند که کابوس حامیان تروریسم شده بود.

اما سابقه مبارزاتی او بیش از این ها بود. او که در طول جنگ ایران و عراق فرماندۀ لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود، پس از جنگ دوباره به کرمان بازگشت و درحالی که همچنان فرماندهی این لشکر را برعهده داشت، جنگ با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای شرقی ایران را اغاز کرد.

او در ۴ بهمن ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشکری دریافت کرد. مقام معظم رهبری وی را «شهید زنده» نامید. نزدیکان این قهرمان ملی همواره از شخصیت خاکی و متواضع در عین حال پر صلابت سردار سلیمانی سخن می گفتند.

مرد کلیدی حفظ امنیت خاورمیانه بی دلیل نبود که به قهرمان ملی تبدیل شد و مراسم با شکوه تشییع پیکر پاکش در دنیا شگفت انگیز شد.

شهادت سپهپد قاسم سلیمانی با واکنش‎ها و اظهار تاسف‎های فراوانی از سوی گروه‎های فکری و اقشار مختلف مردم و مسئولان مواجه شد. به همین دلیل مردم خودجوش، سردار سلیمانی را به خانه ابدی همراهی کردند.

 خبرهفته؛ خروج آمریکا از عراق

روز یکشنبه بود که پارلمان عراق خروج نیروهای امریکا از این کشور را تصویب کرد؛ مصوبه‌ای که بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت.

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این اقدام گفت: «مجلس ملی عراق غیرتمندانه عمل کرد، از رییس‌جمهور عراق آقای برهم صالح و آقای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق که در واکنش به این حادثه با همت بلند حضور داشتند، تشکر می‌کنم و به‌خصوص از آیت‌الله سیستانی که هدایت ایشان ایجاب کرد این تحرک در عراق به وجود بیاید، سپاسگزارم. فرار نیروهای امریکایی از منطقه باید پاسخ خون حاج قاسم سلیمانی باشد. مجلس عراق نیز گامی برداشت که امیدوارم امریکایی‌ها این صدا را شنیده باشند، زیرا این یک شروع است و آنها بساط‌شان را باید جمع کنند.»

چهره هفته؛ ظریف

در اقدامی متناقض با توافق مقر سازمان ملل که از واشنگتن می‌خواهد به مقام‌های خارجی اجازه ورود به آمریکا را برای مسائل مربوط به سازمان ملل بدهد، ایالات‌متحده برای محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه، ویزا صادر نکرد.

ظریف در این باره گفت: «آنچه ما خبر داریم این است که وزیر خارجه آمریکا در تماس با دبیر کل سازمان ملل گفته که ما فرصت نداشتیم برای ظریف ویزا صادر کنیم و ویزا صادر نخواهیم کرد.»

وزیر خارجه قرار بود، برای شرکت در نشست شورای امنیت با موضوع چندجانبه‌گرایی به نیویورک سفر کند. هرچند این مراسم از چند هفته پیش برنامه‌ریزی شده و ظریف نیز به آن دعوت شده بود اما گفته می شود آمریکا از ترس حضور ظریف و مصاحبه با رسانه های خارجی از این اقدام صرف نظر کرد.

فارن‌پالیسی نیز در این باره نوشت: «این نشست، نخستین فرصت برای وزیرخارجه جمهوری اسلامی بود تا مستقیما در مورد جریان ترور فرمانده سپاه قدس در بغداد، نظر دولت خود را با جامعه جهانی در میان بگذارد.»

حاشیه هفته؛ حسن عباسی

حسن عباسی که چند ماه پیش از این، به دلیل توهین به سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، با شکایت معاونت حقوقی این وزارتخانه به زندان رفت و به ‌تازگی آزاد شده است، این بار به اصلاح طلبان حمله کرد.

عباسی در کلیپ منتشر شده در فضای مجازی می گوید: «مردم ریختند در خیابان و اصلاح‌طلبان را تکه‌تکه کردند، نگویید هشدار ندادیم!» این کنشگر سیاسی اصولگرا دلیل این اقدام را «بازی اصلاح‌طلبان با احساسات مردم» در جریان شهادت قاسم سلیمانی عنوان می‌کند و سپس خطاب به وزیر اطلاعات می‌گوید: «جلوی این سگ هار، تاجزاده را بگیر علوی» او البته حسن روحانی را نیز بی‌نصیب نگذاشته و اظهارات او در منزل سلیمانی را پیام به ترامپ دانسته و تاکید می‌کند که گفته‌های روحانی مبنی بر اینکه «در سال‌های آینده انتقام خواهیم گرفت» یعنی در «دوره» ترامپ و روحانی «این اتفاق نمی‌افتد» حال آنکه مسوولان دولتی بارها و بارها بر «انتقام سخت» تاکید کرده و می‌کنند.

اما در نقطه مقابل، مصطفی تاجزاده نه‌ تنها حاضر به شکایت از او نشده، بلکه در حساب کاربری‌اش در توییتر، با یادآوری شرایط ویژه امروز ایران و افزایش تهدیدهای نظامی تهران ازسوی واشنگتن و برای برهم نخوردن اتحاد اعلام کرد از شکایت صرفه‌نظر می‌کند ولی خواستار محکومیت گفته‌های عباسی از سوی فعالان اصولگرا شد.

جنجال هفته؛ انتقام سخت ایران از آمریکا

بامداد امروز و ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه، همان ساعتی که سردار سلیمانی در حمله تروریستی نیروهای آمریکایی به شهادت رسید، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا س» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند.

اولین حملات سنگین موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به  پایگاه عین‌الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، صورت گرفت و بعد از برخی دیگر از پایگاه های نظامی آمریکا نیز هدف حملات موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت.

در نهایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای، حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش را تایید کرد.

وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای رسماً حمله به پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل را تأیید کرد. در ادامه سخنگوی کاخ سفید نیز در پی آغاز حملات سخت و انتقام‌جویانه ایران از جنایت تروریستی آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی،‌ گفت: «ترامپ با تیم امنیت ملی خود در حال مشورت است.» پس از اعلام رسمی این خبر تعداد زیادی از مقامات آمریکا، به این انتقام سخت ایران واکنش نشان داده وترامپ را از هرگونه ایجاد تنش در منطقه منع کردند.

«وندی شرمن»، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، در توییتر خود خطاب به ترامپ نوشت:  « همه چیز خوب است؟؟ اوضاع جدی است، وقت تکبر نیست.»

در ادامه ترامپ در کنفرانس خبری مدعی شد که هیچ آسیبی به سربازان آمریکایی نرسیده و تنها به بخش کوچکی از پایگاه عین الاسد خسارت وارد شده است.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز در واکنش به این اقدام تلافی جویانه ایران علیه آمریکا بیان کرد: تا جایی که می‌دانم نخستین باری است که یک پایگاه آمریکایی در جایی مورد حمله قرار می‌گیرد؛ که اقدام بسیار شجاعانه‌ای بود. البته خبرهای مختلفی هم بیرون می‌آید و آمریکایی‌ها به دنبال خفیف جلوه دادن این اتفاق هستند که البته این کار را برای افکار عمومی خودشان انجام می‌دهند.

 خبر مهم هفته؛ طرح سه فوریتی مجلس علیه آمریکا  

حدود ساعت 8:15 بود که علی لاریجانی، رییس مجلس، زنگ آغاز جلسه علنی مجلس را در روز سه شنبه به صدا درآورد.

برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران طرح، «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات‌متحده امریکا» آن هم با قید سه‌فوریت در دستورکار بهارستانی‌ها قرار گرفت که نمایندگان به اتفاق آرا یعنی 228 رای موافق، صفر رای مخالف و 2 رای ممتنع، آن را تصویب کردند.

از آنجا که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی در طرح‌های سه‌فوریتی باید مراحل قانونگذاری به سرعت انجام شود، اعضای شورای نگهبان نیز باید در مجلس حاضر باشند تا روند قانونگذاری سریع‌تر انجام شود؛ برای همین هم بود که دقایقی پس از تصویب کلیات طرح سه‌فوریتی اقدام متقابل علیه امریکا، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی و آیت‌الله شب‌زنده‌دار از فقهای شورای نگهبان و عباسعلی کدخدایی، محمد دهقان، هادی طحان‌نظیف و محمدحسن صادقی‌مقدم از حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس حاضر شدند و بلافاصله جلسه مشورتی آنها برای تطبیق این مصوبه با شرع و قانون اساسی آغاز شد.

حدودا ساعت 11 بود که احمد امیرآبادی عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد: «جلسه اعضای شورای نگهبان با حضور چهار فقیه و سه حقوقدان برگزار شد و مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره‌ طرح سه‌فوریتی اقدام متقابل علیه امریکا به اتفاق آرا تایید شد.

با این تاییدیه شورای نگهبان، همان روز علی لاریجانی در مقام ریاست مجلس آن را برای اجرا به رییس‌جمهور ابلاغ کرد.

در ادامه هم پس از قرار گرفتن پنتاگون در لیست سیا، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد؛ «نمایندگان مجلس برای اینکه نشان دهند این حادثه منجر به تقویت جریان مقاومت می‌شود، برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پایه اصلی جریان مقاومت در منطقه است 200 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای دو ماه پایانی سال 1398 اختصاص دادند که البته به این مبلغ در سال آینده اضافه خواهیم کرد.»

نظر شما