وزرای خارجه پنج کشور در مورد هواپیمای ساقط ‌شده نشست برگزار کردند

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۸:۳۰:۴۷
کد خبر: ۹۴۹۹۹۴
وزرای خارجه پنج کشور در مورد هواپیمای ساقط ‌شده نشست برگزار کردند
«وادیم پریستایکو» وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که وزاری خارجه پنج کشوری که اتباعشان در سانحه سقوط هواپیما در ایران جان باختند، روز پنجشنبه در لندن تشکیل جلسه می‌دهند تا درمورد اقدام قانونی ممکن بحث و تبادل‌نظر کنند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وی روز دوشنبه در حاشیه دیداری رسمی از سنگاپور ‌به خبرگزاری رویترز گفت که این کشورها همچنین درخصوص غرامت و تحقیقات مربوط به این حادثه گفت و گو می کنند.

پریستایکو گفت: ما این گروه از وزرای امور خارجه کشورهای عزادار را تشکیل داده ایم و روز ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) در لندن دیدار می کنیم تا در مورد راه های قانونی‌ و نحوه تحت پیگرد قرار دادن ایران گفت و گو کنیم.

وی این کشورها را شامل کانادا، سوئد و افغانستان دانست، اما نامی از کشور پنجم نبرد.

کانادا پیشتر اعلام کرد که این چهار کشور بعلاوه انگلیس یک گروه هماهنگ کننده برای حمایت از خانواده قربانیان تشکیل داده اند.

وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف از این مساله که ایران مسئولیت این حادثه را برعهده می گیرد، قبل از اعلام رسمی این موضوع، مطلع نشد. ۹۱۰۹

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه (۱۸ دی) تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد. در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.

صبح روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با اشتباههای روی داده، برخورد قانونی صورت گیرد.

 

نظر شما