ان بی سی نیوز:

ترامپ از چند ماه پیش دستور ترور سردار سلیمانی را داده بود

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۸:۴۹:۳۷
کد خبر: ۹۵۰۰۰۲
ترامپ از چند ماه پیش دستور ترور سردار سلیمانی را داده بود
شبکه ان بی سی نیوز روز دوشنبه به نقل از مقام‌های بلندپایه کنونی و پیشین دولت آمریکا ادعا کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور از هفت ماه پیش با قید و شرط‌هایی، مجوز ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را داده بود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این شبکه خبری آمریکایی افزود: مشخص شدن این زمانبندی، پرسش های تازه ای درباره توجیه های اخیر دولت ترامپ برای ترور این ژنرال ایرانی به وجود می آورد.

به گفته این مقام ها؛ شرط ترامپ برای اجرای این عملیات که کشته شدن یک شهروند آمریکا در نتیجه تشدید فعالیت های ایران بوده، نشانگر علت وجود گزینه ترور (سردار) سلیمانی در میان گزینه هایی بوده که ارتش آمریکا ۲ هفته پیش در واکنش به حمله نیروهای شبه نظامی در عراق به ترامپ ارایه کرد. در آن حادثه یک پیمانکار آمریکایی کشته و چهار نظامی این کشور زخمی شدند.

به نوشته ان بی سی نیوز؛ مشخص شدن این امر، می تواند توجیه دولت ترامپ را درباره علت صدور دستور حمله پهپادی برای ترور سوم ژانویه (۱۳ دی ماه) (سردار) سلیمانی در بغداد تضعیف کند.

مقام های آمریکا ادعا کرده اند که (سردار) سلیمانی فرمانده نیروی قدس برای حملات فوری به آمریکائی ها برنامه ریزی می کرده و باید از فعالیت وی جلوگیری می شد.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود به ان بی سی نیوز گفت: شماری گزینه در آن زمان به رئیس جمهوری آمریکا ارایه شد، هر چند دستیاران وی از مدتی پیش، ترور (سردار) سلیمانی را در فهرست واکنش های بالقوه به تجاوز ادعایی ایران گنجانده بودند.

این مقام ها افزودند: جان بولتون مشاور امنیت ملی وقت ترامپ، پس از سرنگونی پهپاد ارتش ایالات متحده توسط ایران در ماه ژوئن، از وی خواست که با تائید عملیات ترور (سردار) سلیمانی، به این اقدام ایران واکنش نشان دهد. مایک پمئپو وزیر امور خارجه آمریکا نیز از ترامپ خواست مجوز این عملیات را صادر کند.

اما ترامپ با عنوان این مطلب که تنها در صورتی با اجرای این طرح موافقت خواهد کرد که ایران از خط قرمز وی در مورد کشتن یک آمریکایی بگذرد، پیشنهاد دستیارانش را رد کرد. به گفته یک فرد آگاه از این مذاکرات، ترامپ گفته بود این گزینه تنها در صورتی مطرح می شود که آنها (ایران) به آمریکائیان حمله کنند.

تارنمای ان بی سی نیوز افزود: نه مقام های کاخ سفید، شورای امنیت ملی و یا وزارت امور خارجه آمریکا و نه بولتون، به درخواست ها برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده اند.

این شبکه خبری آمریکایی افزود: مقام های اطلاعاتی ایالات متحده از سال ها پیش تحرکات و نقل و انتقالات (سردار)  سلیمانی را از نزدیک و به دقت رصد و پیگیری می کردند. پمپئو به عنوان نخستین رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" پس از به قدرت رسیدن ترامپ با ارایه اطلاعات تازه ایی به وی درباره آنچه مقام بلندپایه دیگر دولت آمریکا، تهدیدهای بسیار جدی اجرا نشده،  توصیف کرده، از ترامپ خواستار بررسی رویکرد تهاجمی تری علیه (سردار) سلیمانی شده بود.

مقام های آمریکا افزودند: پیشنهاد ترور (سردار) سلیمانی در مذاکرات سال ۲۰۱۷ میلادی میان ژنرال اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی وقت ترامپ با دیگر مقام های دولت وی در باره راهبرد گسترده تر امنیت ملی رئیس جمهوری مطرح شده بود. به گفته یک مقام بلندپایه پیشین که در این مذاکرات شرکت داشته است، این طرح تنها یکی از مجموعه عوامل احتمالی کارزار فشار حداکثری ترامپ بر ایران بود و به عنوان اقدام نخست تصور نشده بود.

اما این طرح پس از جایگزینی مک مستر در آوریل ۲۰۱۸ با بولتون که از مدت ها پیش، موضع تندتری علیه ایران داشت و طرفدار تغییر حکومت تهران بود، به صورت جدی تری مطرح شد. بولتون در سپتامبر همان سال این منصب را ترک کرد که به گفته ترامپ به علت اختلافات بر سر سیاست هایشان درباره ایران و دیگر مسائل برکنار شد، هرچند خودش مدعی بود که از مقام خود کناره گیری کرده است.

دولت جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس را سازمان تروریستی اعلان کرد و دولت اوباما نیز چهار سال بعد در ارتباط با توطئه ادعایی ترور سفیر سعودی در ایالات متحده، تحریم های تازه ای علیه (سردار) سلیمانی و سه فرمانده ارشد نیروی قدس وضع کرد.

بولتون در ماه آوریل(اردیبهشت)  به تحریک ترامپ برای اعلان مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی خارجی کمک کرد. هر چند مقام های کاخ سفید در آن هنگام از پاسخ به این پرسش خودداری کردند که آیا این امر به معنی هدف قرار داده شدن فرماندهان سپاه پاسداران مانند سران دیگر گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده هست یا نه.

ان بی سی نیوز در پایان این نوشتار مدعی شد: اقدام تلافی جویانه تهران در مورد سازمان تروریستی دانستن ارتش ایالات متحده، موجب تشدید تنش های فزاینده میان دو طرف در دوره سه ساله زمامداری ترامپ شد.

سردار سپهبد سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بامداد چهارشنبه هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.
براساس این اطلاعیه، ده‌ها موشک زمین به زمین به این پایگاه آمریکایی اصابت کرد. انفجارها در پایگاه عین الأسد مهیب گزارش شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز