پیش نویس توافقنامه آتش بس توسط رئیس دولت وفاق ملی لیبی امضا شد

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۹:۴۰:۵۰
کد خبر: ۹۵۰۰۲۴
پیش نویس توافقنامه آتش بس توسط رئیس دولت وفاق ملی لیبی امضا شد
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی در جریان مذاکرات مسکو پیش نویس توافقنامه آتش بس را امضا کرد.

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، پس از پایان مذاکرات وزیران دفاع روسیه و ترکیه و هیات های طرف های درگیر در لیبی خاطرنشان کرد که فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی پیش نویس توافقنامه آتش بس در لیبی را امضا کرد و خلیفه حفتر رئیس ارتش شرق لیبی تا صبح فردا (سه شنبه) برای تصمیم گیری برای امضای این سند فرصت خواست.

به گفته وزیر خارجه روسیه، هیات دولت وفاق ملی لیبی به سرپرستی السراج پیش نویس توافقنامه آتش بس را مثبت خواند. 

مولود چاووش اوغلو هم گفت که در دیدار امروز پیش نویس توافقنامه آتش بس در لیبی بررسی شد و طرف های شرکت کننده در مذاکرات برای تنظیم این سند کار کردند. 

وی افزود: ما از طرف ترکیه از این سند حمایت می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه گفت: تا فردا صبح صبر می کنیم و اگر فردا این سند امضا شود ابتکاری که روسای جمهوری روسیه و ترکیه اعلام کرده اند و حفتر و السراج متعهد به اجرای ان شده اند برای آغاز روند سیاسی به اجرا درخواهد امد.

 طرف های درگیر در لیبی روز شنبه پذیرفته بودند که روز یکشنبه اقدامات جنگی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، یک توافقنامه رسمی آتش بس را در مسکو امضاء کنند.

مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در فرمت ۲+۲ ساعت ۱۱ صبح امروز اغاز و سپس 

 هیات‌های طرف‌های لیبی به سرپرستی فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رئیس ارتش شرق لیبی به مذاکرات وزرای خارجه و دفاع روسیه و ترکیه به آن پیوستند که بیش از هفت ساعت بطول انجامید.

مذاکرات سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو با مولود چاووش اوغلو و خلوصی آکار وزیران امور خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در فرمت ۲+۲ برای بررسی اوضاع لیبی ساعت ۱۱ صبح امروز آغاز شد و پس از سه ساعت مذاکره، هیات‌های لیبی به مذاکره کنندگان پیوستند.

لیبی اینک به کشوری دوپاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل اداره می‌کند و نیمه دیگر آن در دست نیروهایی است که تصرف پایتخت و تسلط کامل بر لیبی را دنبال می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. ژنرال حفتر هم خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌بیند. درگیری‌ها در این کشور طی روزهای اخیر به دنبال تصمیم حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای به کنترل در آوردن طرابلس پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی وارد فاز جدیدی شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز