سخنگوی قوه قضائیه:

افرادی در ارتباط با سانحه هواپیمای اکراینی بازداشت شدند/ ۳ نفر از حمله کنندگان به کلانتری اهواز به اعدام محکوم شدند/ حکم پرونده سکه ثامن صادر شد/ تعدادی سلبریتی بازداشت شدند

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۱۰:۱۳:۰۶
کد خبر: ۹۵۰۲۳۰
افرادی در ارتباط با سانحه هواپیمای اکراینی بازداشت شدند/ ۳ نفر از حمله کنندگان به کلانتری اهواز به اعدام محکوم شدند/ حکم پرونده سکه ثامن صادر شد/ تعدادی سلبریتی بازداشت شدند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: افرادی در ارتباط با سانحه هواپیمای اکراینی بازداشت شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، هجدهمین نشست خبری، "غلامحسین اسماعیلی"، سخنگوی قوه قضائیه، برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه ایام فاطمیه را تسلیت گفت و اظهار کرد: او اسوه ولایتمداری در جهان بود.

او با یادی از سردار سردار سلیمانی گفت: شهادت سردار سلیمانی و یاران او را تسلیت می‌گویم. او قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی است. حضور مردم برای تشییع سردار شهید یک راهپیمایی عظیم مردمی و رفراندومی بزرگ و خیابانی بود که مردم نظر خود را درباره راهبرد استقامت، ابراز کردند. تشکر می‌کنم از مردم، سپاه و پاسداران مرزها و امنیت کشور. آنها سیلی سختی بر چهره استکبار و چهره نحس ترامپ نواختند. انگلیس، آمریکا و اسرائیل هم از حضور مردم و هم از سیلی سپاه، ناراحتند و به دنبال بحران آفرینی در منطقه و کشور هستند. راهبرد آنها جنگ نرم و تقابل تبلیغاتی است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حذف صفحات و پست های کاربران ایرانی در پی ترور سپهبد سلیمانی در اینستاگرام و فراخوان وزارت ارشاد مبنی بر ثبت شکایت کاربران برای پیگیری حقوقی این مسأله گفت: در این زمینه توسط وزارت ارشاد اقداماتی انجام شده و معتقدیم علاوه بر وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد؛ به لحاظ اینکه این پیام رسان ها از پهنای باند اینترنت ایران استفاده می کنند و جایی که به نفع مردم ایران نیست و تضعیف ارزش های اسلامی است صفحات کاربران را حذف می کنند اما جایی که عناصر سودجو و فرصت طلب علیه کشور اقدام می کنند این انسداد انجام نمی شود. به عنوان قوه قضائیه آمادگی داریم برای پیگیری حقوقی موضوع به این دو وزارتخانه کمک کنیم.

اسماعیلی با اشاره به جان باختن تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین سردار سلیمانی در کرمان و جانباختگان هواپیمای اوکراینی گفت: به نمایندگی از قوه قضاییه به خانواده جان باختگان و مردم ایران و اتباع خارجی تسلیت عرض می‌کنم. اینجا اعلام می‌کنم این عزیزان و بویژه جان باختگان عزیزان هواپیمای اوکراین از ما و هموطن ما و از این مردم و تعدادی مهمان ایران بودند. داغدار این فاجعه ما هستیم. آمریکا و انگلیس در این حادثه نقش خونخواری را ایفا می‌کنند نه خونخواهی.

اسماعیلی سیل سیستان را مصیبت دیگر نامید و عنوان کرد: امدادرسانی و کمک به سیل زدگان مسئله اصلی است. همه ما موظفیم به کمک آنها بشتابیم. دولت و ملت در خدمت این مردم هستند. مراجع قضایی مامور شده اند هم در کنار مردم باشند و هم امدادرسانی کنند و هم علل آسیب‌ها را بررسی کنند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره تجمعات غیرقانونی توسط مردم و حضور سفیر انگلیس اظهار کرد: سیاست قضایی خودمان را بارها اعلام کرده ایم. بین معترضان و آشوبگران تفاوت قائلیم. به هیچ وجه از امنیت مردم و جامعه کوتاه نمی آییم و با هر کس که علیه امنیت کشور اقدام کند، در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم. هیچ تعارفی در این موضوع با هیچکس نخواهیم داشت. حتی اگر فرد دارای مصونیت دیپلماتیک باشد البته قوانین بین المللی را رعایت می‌کنیم اما احترام به کنوانسیون بین المللی یکطرفه نیست. ما مصونیت دیپلماتیک قائلیم اما در ماده ۴۱ کنوانسیون وین آمده است همه افرادی که مصونیت دیپلماتیک دارند موظفند مقررات دولت پذیرنده را محترم شمرده و از دخالت در امور داخلی آن کشور پرهیز کنند. اینکه انگلیس در خارج از کشور، سفارت انگلیس در ایران و سفیر انگلیس به عنوان نماینده در تجمع شرکت کنند و فیلم و عکس تهیه کنند و اعمال ترغیبی انجام دهند پذیرفته نیست. او در مواجهه با ماموران، خود را معرفی نکرده و انگلیسی حرف زده، بعد که خطر دستگیری داشت زبان به فارسی گشوده و خود را معرفی کرده است. در قوانین بین الملل این افراد عنصر نامطلوب هستند و هم انتظار مردم این است او از کشور اخراج شود و هم قوانین، ایجاب می‌کند.

اسماعیلی گفت: مسئول در این حوزه وزارت خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران است. ما این استنباط را داریم که این فرد عنصر نامطلوب و تکلیف او مشخص است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره مقصرین سقوط هواپیما بیان کرد: جای تقدیر و تشکر دارد از ستاد کل نیروهای مسلح و عزیزان در هوا فضا که خاضعانه در برابر ملت حاضر شدند و یافته ها را گزارش دادند. ابتدا در ستاد کل نیروهای مسلح کمیته های تخصصی تشکیل شده و بررسی های آنها تمام نشده است. سازمان قضایی نیروهای مسلح مامور شده ابعاد قضایی این حادثه را با بهره گیری از کارشناسان حوزه‌های جنگ، فناوری، هواپیمایی و... و به همراه کارشناسان پیگیری کند. جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه ارسال شده است. هر شب تیم قضایی ما تا ۱۱ /۱۲ شب مشغول بازجویی و بررسی مدارک بودند. ما در این بررسی ها چند نکته را مد نظر داریم. نکته اول استیفای حقوق مادی و معنوی خانواده های جانباختگان است. نکته دوم کشف حقیقت و نکته سوم اجرای عدالت است.

او افزود: ما هم تاثیر سبب و هم تاثیر مباشر را بررسی خواهیم کرد. در این قصه بررسی می‌کنیم که جنگ افروزی آمریکا چه تاثیری در شکل گیری این حادثه داشته است. افرادی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده اند.

اسماعیلی در خصوص اقدامات قوه قضاییه در زمینه زمین‌خواری گفت: برخی از آمار را در جلسات قبلی گفته‌ام. در استان آذربایجان شرقی در یک مورد بیش از ۳۰۲ میلیون متر مربع، زمین احیا و سند مالکیت آن به نام دولت ایران صادر شد. در تهران در منطقه فشم یک زمین ۲۰۳۰ هکتاری که ۱۸۰۰ هکتار به نام دولت بود که تمامی آن سند ۲۳۰ هکتاری به نام دولت صادر شد. کارمندان ثبت و زمین خواران یزد صدها هزار هکتار را تصرف کرده بودند که متخلفین دستگیر شده اند. اراضی از ید متخلفین خارج شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری اقدام تروریستی آمریکا در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مجامع بین المللی گفت: هیچ تردیدی در تروریستی بودن اقدام امریکا وجود ندارد و شخص ترامپ رسما اقرار به این اقدام تروریستی کرد و حتما تعقیب می کنیم. در حوزه کیفری سه مرجع صالح برای رسیدگی وجود دارد؛ مرجع اول دادگاههای کیفری ایران است و قانون به ما این اجازه را داده است که موضوع را پیگیری کنیم و مرجع دوم کشور دوست ما عراق است و به لحاظ محل وقوع جرم و اینکه اتباع آن کشور هم به شهادت رسیده و امنیت آنها نیز صدمه دیده قابل پیگیری است و مرجع سوم دیوان کیفری بین المللی لاهه است. بنای ما بر این است که هم در جمهوری اسلامی و هم در عراق و هم دیوان کیفری بین‌المللی علیه ارتش آمریکا و دولت آمریکا و شخص رئیس جمهور آمریکا اعلام جرم کرده و تشکیل پرونده ‌دهیم. اینکه فرایند رسیدگی چه خواهد بود حتی اگر طولانی شود، دست بردار نخواهیم بود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اینکه آیا وضعیت پرونده معاون سابق نظارت بانک مرکزی مشخص شد یا نه گفت: این پرونده به لحاظ اینکه هنوز بین دادسرا و دادگاه در کش و قوس است و قرار است رفع نقص‌هایی انجام شود، بعد از رفع نقص و تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده ۱۸ میلیاردی گفت: این پرونده ۱۸ میلیارد خوب تدوین نشد یا نخواستند خوب تدوین شود. 

اسماعیلی افزود: یک بار گفتند ۱۸ میلیارد دلار گمشده، یک بار گفتند ۱۸ میلیارد دلار برباد رفته و یک عده نیز بحث تخصیص ارز را مطرح کردند و برخی نیز گفتند اصلا ۱۸ میلیارد دلار گم نشده است.

وی اظهار داشت: ۱۸ میلیارد دلار گم نشده است، در این ارتباط بخش‌هایی از موضوع را به تناسب تخصیص ارزها رسیدگی کردیم. یک بخشی نیز نیاز به رسیدگی عمومی دارد که در پرونده اصلی ارزی که مربوط به مسئولان بانک مرکزی است، در حال تحقیقات است. 

اسماعیلی افزود: در همان زمانی که ارز بالای ۱۰ هزار تومان بود برای مسافرت نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز داده می‌شد و این بر باد دادن ارز است. البته بخشی از این ارز نیز به درستی تخصیص و کالا وارد شده است.

او درباره صدور احکام سکه ثامن بیان کرد: حکم قطعی نیست اما متهم اصلی این پرونده به ۱۵ سال حبس تعزیری و بیش از  ۳۶۵۱ میلیارد رد مال در حق شکات، و بیش ۱۸۰۰ میلیارد جزای نقدی در حق دولت، محکوم شده است. پرونده سنگینی بود که منجر به رای شد. رای این دادگاه بیش از ۲۰۰ صفحه است. حکم قطعی نیست بنابراین هویت فرد را اعلام نمی‌کنم.

اسماعیلی درباره سرکشی قضات به زندان‌ها و بازدیدها گفت: وقتی کسی قاضی شهری میشود اولین تکلیف او بررسی بازداشتی ها و زندان است که مبادا حقی ضایع شده باشد. رئیس قوه تاکیدات فراونی در این حوزه داشته اند و دستورالعمل های مختلفی را صادر کرده اند. هیات هایی را اعزام کرده اند تا گزارشات لازم را بدهند. این رویه در داخل دستگاه قضا رویه شده است. در ۹ ماه اول سال حدود ۴۰ هزار مورد بازدید توسط متکفلین رسیدگی به پرونده ها از  زندانیان بازدید انجام داده‌اند. این بازدیدها به تعیین تکلیف بسیاری از زندانیان منجر شده است.

او درباره دستگیرشدگان حمله به کلانتری در اهواز گفت: انها عناصر وابسته به خارج و معاند بودند. بنای آنها این بود از این عملیات فیلم بگیرند و منتشر کنند. این متهمین دستگیر و محاکمه شده اند. ۳ نفر به اعدام و سایرین به حبس های ۱۰ سال و ۱۵ سال محکوم شده اند. بعد از قطعی شدن حکم هویت آنها را نیز خواهیم گفت.

سخنگوی قوه قضاییه گزارش تخلفات انتخاباتی و رد صلاحیت ها توضیح داد: در ارتباط با رد صلاحیت ها مرجع شورای نگهبان است و عزیزان در هیات نظارت به موجب قانون عهده دار این موضوع هستند. هنوز احراز صلاحیت ها کامل نشده است. این بخش از حوزه ما خارج است. تعدادی از نمایندگان پرونده قضایی دارند البته زیاد نیستند تعدادی هم پرونده قضایی ندارند. امادگی داریم در این موارد برابر ضوابط و مقررات رسیدگی کنیم به ما گزارش دهند تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم. در برخی از موارد بین شائبه مالی و جرم مالی تفاوت وجود دارد. در مجموعه قضات خودمان، یک موضوع جرم داریم و یک موضوع صلاحیت قضات را داریم. ممکن است به دلایل مالی صلاحیت نداشته باشند.

اسماعیلی در خصوص قانون حداکثر استفاده از توان داخل و تخلفات حوزه وارداتی بیان کرد: اولین اقدام ما نظارتی و از طریق سازمان بازرسی در دو حوزه تخصیص ارز و نظارت از طریق گمرکات است. تلاش ما در رونق تولید این است که کالاهایی که مشابه داخلی دارد، وارد نشود. بخشی از اقدامات جرم انگاری شده و در ان حوزه ها اقدامات قضایی انجام می‌دهیم.

او درباره پرونده ۱۸ میلیارد دلاری که در روز دانشجو خطاب به رئیس قوه مطرح شد، گفت: بحث گم شدن وجود نداشت. به بخشی از این موضوع رسیدگی کرده‌ایم. در حوزه تخصیص ارز، رفع تعهدات و... نیاز به تحقیقات بیشتری است. تخصیص بخشی از این ارز هم درست بوده و کالا وارد شده است. پس از رسیدگی‌ها نتایج اعلام خواهد شد.

اسماعیلی درباره اتفاقات آبان ماه و آمار بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان و دلیل عدم اعلام آمار بیان کرد: در ارتباط با بازداشت شدگان مسئول ما هستیم و آمار را هم اعلام کردیم. ما بین معترض و اغتشاشگر تفاوت قائل شدیم. در ارتباط با کشته‌شدگان نهاد متولی شوای عالی امنیت ملی است. در دیدارها با مقامات ذی ربط پیگیری بفرمایید.

سخنگوی قوه درباره آخرین وضعیت پرونده بقایی و مشایی و صحت بیماری آنها عنوان کرد: به پرونده این دو فرد رسیدگی شده و محکومیت آنها در حال اجرا است. درباره مرخصی و درمان به موجب قانون با آنها برخورد می‌شود. اتفاق جدید و آزادی برای آنها وجود ندارد. به تناوب از مرخصی استفاده می‌کنند.

اسماعیلی کیک های آلوده به قرص اظهار کرد: مطالعات گسترده امنیتی و انتظامی در این حوزه صورت گرفت. واحدهای تولیدی ما هیچ نقشی در این زمینه نداشتند. بیشتر شبیه یک توطئه است. مطالعات نشان می‌دهد این اقدامات بعد از تولید صورت گرفته است. حتی یک مورد مقامات در بررسی به قرص‌ها نرسیدند هرچه نمونه هم باز کردند چیزی پیدا نشد.

اسماعیلی درباره خطای انسانی در موضوع هواپیما و اطلاع یا عدم اطلاع قوه قضاییه بیان کرد: چند ساعتی قبل از انتشار بیانیه ستاد، به مقامات قوه قضاییه اطلاع داده شد.

او درباره تجمعات چند روز اخیر و تعداد بازداشتی‌ها و بازداشت اتباع دیگر غیر از سفیر انگلیس گفت: غیر از سفیر انگلیس بازداشت کس دیگری از اتباع اعلام نشده است. ما اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود. در خصوص تجمعات اخیر، ما شاهد اقداماتی بودیم صد در صد مخالف امنیت کشور. ما مخالف تجمعات صلح آمیز نیستم‌. عدد اولیه بازداشتی ها در تجمعات اخیر ۳۰ نفر بوده است و تعدادی از سلبریتی‌ها هم بوده‌اند.

اسماعیلی درخصوص جریان تخطئه علیه نیروهای مسلح بعد از سانحه هواپیمایی و ورود مدعی‌العموم گفت: سپاه پاسدار امنیت، مرزها، ارزش‌ها و کیان انقلاب است. نیرویی است که اثبات کرده فدایی مردم است. سپاه برای دفاع از مردم در برابر گلوله ایستاده است. در این حادثه در وضعیتی که هیچکس جرات نمی کرد متعرض امریکا باشد سپاه اقدام اثرگذاری کرد. به هیچ عنوان تضعیف سپاه و نیروهای مسلح و ارکان حاکمیت را نمی‌پذیریم و آن را به ضرر مردم می‌دانیم. ما از اقدامات نیروهای مسلح و سپاه و توضیح صادقانه آنها تشکر می‌کنیم. این اقدام تا امروز از ناحیه ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه، خطای انسانی معرفی شده است و نباید باعث تضعیف آنها شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز