یک استاد دانشگاه و حوزه:

طیفی از روحانیت هستند که فاقد ملاحظات سیاسی و به روز دیپلماتیک هستند/ دنیای امروز براساس حرف‌های این گونه اشخاص اداره نمی‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۹:۳۹:۵۷
کد خبر: ۹۵۱۶۹۳
طیفی از روحانیت هستند که فاقد ملاحظات سیاسی و به روز دیپلماتیک هستند/ دنیای امروز براساس حرف‌های این گونه اشخاص اداره نمی‌شود
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: یک طیف از روحانیون ما هستند که فاقد بسیاری از ملاحظات سیاسی، به روز و جهانی هستند و خودشان هم یک موقعیت و مسئولیت رسمی در امر دیپلماسی و سیاست ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین «محسن غرویان»، استاد حوزه و دانشگاه، درباره اظهارنظر تند برخی روحانیون در نماز جمعه درباره مباحث سیاسی روز به ویژه نحوه برخورد با سفیر انگلیس به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اظهار نظرات افراطی و تند، تازگی ندارد و یک طیف از روحانیون ما هستند که فاقد بسیاری از ملاحظات سیاسی، به روز و جهانی هستند و خودشان هم یک موقعیت و مسئولیت رسمی در امر دیپلماسی و  سیاست ندارند. از این رو تنها روحیات شخصی خود را ابراز می‌کنند و سخنانشان بر اساس اصول، قوانین، علم، دانش و سیاست نیست حتی بر اساس موازین سیاسی اسلام یا موازین فقهی هم نیست، بلکه یک سری اظهار نظرات ذوقی و شخصی است. به هر حال سلیقه‌های خصوصی افراد موجب می‌شود که برخی صحبت‌های تند، مطرح شود.

غرویان افزود: در دنیای امروز، اهمیت و ارزش درخور توجهی به این اظهارنظرات داده نمی‌شود. اهل سیاست، دانش، علم و دیپلماسی اینها را معتبر نمی‌دانند و توجه چندانی هم به این حرف‌ها ندارند. به نظر من اینها بیشتر روحیات شخصی است تا یک بحث علمی سیاسی که بخواهیم به آن بپردازیم و یا نقدش کنیم. اثرات این اظهارات نیز جز خراب کردن اوضاع سیاسی و دیپلماسی و روابط ما با کشورها، هیچ اثر دیگری ندارد.

این استاد دانشگاه و حوزه بیان کرد: دنیای امروز هم این گونه نیست که براساس حرف‌های این گونه اشخاص بخواهند ایران را ارزیابی کنند  چراکه دنیای امروز، براساس سخنان رئیس جمهور، سیاست دولت رسمی و قانونی حساب باز کرده و ارزیابی می‌کنند اما اینکه یک فرد در جمع و تریبونی بخواهد سخنانی را مطرح کند، به عنوان معیار و ملاک ارزیابی محسوب نمی‌شود البته عده‌ای سوء استفاده می کنند.

محسن غرویان عنوان کرد: این سخنان نباید مطرح شود خصوصا در تریبون‌های عمومی مثل نماز جمعه و تریبون‌های جمعی دیگر. اما به هر حال این گونه نیست که کل شخصیت ملت ایران یا کل موضع نظام ما بر اساس این گونه مواضع تندروانه سنجیده شود. حضرت امام خمینی در زمان شهید رجایی چنین دیدگاهی داشتند و گفتند سخنانی که بنده مطرح می‌کنم، یک حسابی دارد در دنیا و شما به عنوان رئیس جمهور رسمی و قانونی اظهارنظری می‌کنید که حساب دیگری در دنیا دارد. از این رو شما به عنوان رئیس جمهور باید ملاحظات بین‌المللی و روابط سیاسی دیپلماتیک عالم را در نظر  بگیرید. بنده هر موضعی که می‌‌گیرم و کلمه‌ای که می‌گویم آن شکلی نیست که شما هم به همان صورت موضع گیری کنید. به هر حال باید شما به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر که آن زمان داشتیم یا وزیر و مسئول  قانونی هستید باید ملاحظه  بسیاری در کلام و حرف‌هایی که به کار می‌برید، داشته باشید و سخنان شما باید، بر اساس عقلانیت سیاسی باشد و خود حضرت امام این تذکر را در زمان شهید رجایی به ایشان دادند.

او ادامه داد: در حال حاضر هم شرایط به همین گونه است. این صاحب میکروفون‌ها یا صاحب تریبون‌ها حرف‌هایی می‌زنند اما باید بدانند آنهایی که اهل سیاست در داخل یا خارج از کشور بوده و اهل دانش و بینش سیاسی هستند  به این حرف‌ها توجه نمی‌کنند. البته این حرف‌ها هم موج‌هایی ایجاد می‌کند و یک سوء استفاده‌هایی را سبب می‌شود و عده‌ای بر همین حرف‌ها، موج سواری می‌کنند که نباید با مطرح کردن چنین سخنانی، شرایط سوء استفاده را مهیا کرد.

لازم به ذکر است؛ اخیر آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد در راهپیمایی مردم مشهد در حمایت از جبهه مقاومت و ابراز همدردی با شهدای سانحه سقوط هواپیما‌ گفته بود: سفیر انگلیس اخراج شود بالاترین محبت در حق اوست؛ سفیر انگلیس باید تکه تکه شود. انگلستان باید ممنون عناصر امنیتی ما باشد؛ اگر این عنصر ناپاک دست نیروهای خط حاج قاسم سلیمانی می‌افتاد تکه بزرگش، گوشش بود؛ او ستون پنجم دشمن ماست.

نظر شما