دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد؛

نقش پررنگ اسراییل در جنگ های خاورمیانه

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۶:۱۸:۵۱
کد خبر: ۹۵۶۴۷۲
نقش پررنگ اسراییل در جنگ های خاورمیانه
"محمد جواد جمالی نوبندگانی" با اشاره به علت تاخیر در حضور مبنی بر بحث در مورد پرتاب ماهواره در کمیسیون امنیت ملی گفت: اولین عامل تهدید صلح تمامیت خواهی و برتری جویی تصمیم گیران است. اتفاقاتی که در خاورمیانه می افتد به ویژه در جنگ های ٦ سال اخیر اسرائیل نقش پررنگی داشته است و می توان به عنوان محرک گروه های تروریستی و تهدیدگر صلح از آن یاد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، نشست جایگاه برنامه های صلح محور در حوزه سیاست خارجی با حضور نایب رئس کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی روز دوشنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در این نشست "محمد جواد جمالی نوبندگانی" با اشاره به علت تاخیر در حضور مبنی بر بحث در مورد پرتاب ماهواره در کمیسیون امنیت ملی گفت: اولین عامل تهدید صلح تمامیت خواهی و برتری جویی تصمیم گیران است. اتفاقاتی که در خاورمیانه می افتد به ویژه در جنگ های ٦ سال اخیر اسرائیل نقش پررنگی داشته است و می توان به عنوان محرک گروه های تروریستی و تهدیدگر صلح از آن یاد کرد.

او ادامه داد: البته عوامل دیگری نظیر تعیین حدود مرزها در حفظ صلح مهم است. به عنوان مثال مرزهای رسمی ما با پاکستان هنوز میله گذاری نشده است که می تواند صلح را تهدید کند.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش وحدت ملی در صلح گفت: درک منافع و امنیت ملی توسط تمام فعالین سیاسی مهم است به عنوان مثال در حمله به پایگاه عین الاسد حتما اتفاقاتی افتاده است اما دموکرات ها در جریان استیضاح ترامپ کم تر بر روی آن مانور دادند.

نوبندگانی با تاکید به اینکه صلح به صورت چند جانبه شکل می گیرد، اظهار کرد: همه تهدیداتی که برای صلح مطرح است اگر برداشته شوند صلح برقرار می شود،علاوه بر اینکه باید وحدت ملی را حفظ کرد. لذا دفع تهدید صلح ایجابی را به وجود می آورد

او در خصوص نقش مجلس در صلح گفت: تقنین و نظارت وظیفه اصلی نماینده است اما در حال حاضر نماینده درگیر مسائل شخصی و حوزه انتخابیه است. در واقع مجلس ریل گذار است و می تواند در احرایی شدن سیاست ها کمک کند.اگر نمایندگان درکی از منافع ملی داشته باشند می توانند موفق شوند چرا که موج سواری موفقیت را به دنبال ندارد. این مجلس پاسخگوی این مسائل مطرح در حوزه صلح نیست.

نوبنگانی در رابطه با جایگاه و دغدغه مجلس در افزایش توسعه و صلح عنوان کرد: مجلس دغدغه صلح دارد اما در اولویت نیست. اینکه کشوری در منطقه توانایی های تظامی اش را بالا ببرد به معنای جنگ طلب بودن آن کشور نیست. امروزه همه کشورهای بُرد امنیتی خود را تعیین می کنند و اگر احساس کنند ضعیف هستید حتما به شما حمله میکنند. ما تجربه مذاکره هم داشتیم، نظام برای دست یابی به صلح از بسیاری از موارد عقب نشینی کرد، ١٥بار آمانو تاکید کرد که ایران در مسیر برجام است. مسئله ما تهدید صلح است. اختلافات با جمهوری اسلامی ماهیتی است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست هارجی در رابطه با راه اندازی فراکسیون صلح گفت: با توجه به اینکه دیپلماسی پارلمانی تعریف نشده است، در این حوزه ضعیف عمل کرده ایم.

نوندگانی اظهار کرد: نه تنها در مورد انتخابات مجلس بلکه در انتخابات ریاست جمهوری هم برنامه محور نیستیم و این مورد را از طریق سوالات انتخاباتی می شود، متوجه شد. در حال حاضر نیاز به مجلس دیگری به نام علیا یا سنا با اعضای وجه علمی و اجرایی در بالاترین رده باشند، داریم که در آن مجلس  برنامه های ٥ ساله، برنامه بودجه را تصویب کند و اموری مثل استیضاح وزیر پس از تصویب مجلس سفلی با تصویب مجلس علیا اجرایی شود. به عنوان مثال در بحث مناطق آزاد در لایحه دولت ٨ شهر مدنظر بود اما وقتی به کمیسیون اقتصاد رسید به ٣٩شهر افزایش یافت.بنابراین به مجلسی نیاز داریم که نمایندگان آن درگیر رای مردم و امور روز مره نباشند.

نوبندگانی با تاکید بر صلح محور بودن سیاست های جمعوری اسلامی تصریح کرد:در چند سال گذشته شروع کننده عیچ جنگی نبودیم و بیشتر مورد هجوم بودیم. البته این نکته را باید در نظر گرفت که مقدورات مجلس هم بسیار کم است یکی از گرفتاری های مجلس تصریب طرح و لوایح است که وقت مجلس را میگیرد، ما هر روز در خال تصویب طرح یا لایحه هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک خاورمیانه ابراز کرد: قدرت های بزرگ نمی خواهند مسائل خاورمیانه حل شود. بعد از اینکه عین الاسد را زدیم همه سهام ها در بورس کاهش یافت اما بورس اسلحهافزایش یافت.

این نماینده مجلس در رابطه با ردصلاحیت نمایندگان مجلس افزود: در تهران ٣٠ نماینده عضو فراکسیون امید داشتیم نزدیک به نصف این نمایندگان رد صلاحیت شدند البته ٩ نفر ثبت نام نکردند و ١ نفر هم سفیر ایران در مسکو شد. همچنین جلال میرزایی و رضا انصاری هم تایید صلاحیت شدند  اما جعفرزاده از فراکسیون مستقلین و نعمتی هم رد صلاحیت شدند.

این نماینده مجلس در ارزیابی طرح ها و لوایح اظهار کرد: اگر طرح ها بر لوایح غالب شود خیلی مفید نیست چرا که بدنه کارشناسی دولت ها کیفی تر از نمایندگان مجلس هستند و اینکه طرح ها تنها بر بار مسئولیت دولت اضافه می کنند. به عنوان مثال در مورد بودجه نمیتوان تعادل هزینه و درآند را بهم زد و بیش از ٨ مورد تغییر در لایحه بودجه لحاظ نمی شود، چراکه شورای نگهبان به دلیل تغییر لایحه ایراد می گیرد و آن را رد می کند.

او با بیان اینکه از فرصت ها حتی با وجود تهدید استفاده می کنیم گفت: همین الان که نمی توانیم نفت را بفروشیم روس ها که فعلا دوست ما هستند، در فروش نفت به دنبال جایگزین کردن خود به جای ایران هستند. ضمن اینکه در این شرایط همچنان ایران می خواهد خط لوله صلح را به پاکستان بکشد.

نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با اشاره به مصاحبه وزیر امور با اشپیگل هاطرنشان کرد: مصاحبه آقای ظریف واقعا عالی بود اما ترامپ بی نزاکت است البته او تاجر پیشه است و از آداب دیپلماسی دور است.

نظر شما