یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

وضعیت در داخل اسراییل متشنج است/ اسرائیل باید غرامت پرداخت کند/ ترامپ با معامله قرن، برنامه از پیش باخته‌ای را پیگیری می‌کند/ فکر نمی‌کنم عربستان با این معامله موافقت کند

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۱۵:۰۸:۳۱
کد خبر: ۹۵۶۸۸۷
وضعیت در داخل اسراییل متشنج است/ اسرائیل باید غرامت پرداخت کند/ ترامپ با معامله قرن، برنامه از پیش باخته‌ای را پیگیری می‌کند/ فکر نمی‌کنم عربستان با این معامله موافقت کند
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص نقش عربستان در معامله قرن می‌گوید: فکر نمی‌کنم عربستان با این معامله موافقت کند.

«فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره طرح ترامپ موسوم به «معامله قرن» و علنی شدن مفاد آن با توجه به شرایط کنونی جهان از جمله انتخابات آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین استیضاح ترامپ در مجلس سنای آمریکا گفت: معامله دو طرف دارد. در این معامله یک طرف اسراییل است و یک طرف دیگر مردم فلسطین هستند که می‌خواهند با این معامله قرن این مسأله را حل و فصل کنند. فلسطین اعلام کرده است که این طرح را نمی‌پذیرد و معامله یک طرفه منطقی نیست چرا که نتیجه، ادامه همین وضعیت موجود است، ولی هر چه که هست در درجه اول مسأله فلسطین و اسراییل است، در درجه دوم مسأله عراق و اسراییل است، در درجه سوم مسأله جهان اسلام و اسراییل است که ایران در خاکریز سوم قرار دارد. ایران باید از هر اقدامی که خود عرب‌ها در آن هماهنگ باشند، حمایت کند. این معامله و آن هم توسط ترامپ تصور نمی‌کنم به جایی برسد.

دیپلمات پیشین کشورمان به مشکلات داخلی رژیم صهونیستی اشاره کرد و گفت: اسراییل در داخل خودش دچار مشکلات فرقه‌ای است و گروه‌های شدیدا مذهبی تقریبا دارند، حاکم می شوند و این جامعه مدنی اسراییل را دچار نگرانی کرده است. اعراب اسراییل درست است که یک درصد بزرگی هستند و نمایندگانشان در کنیست حضور دارند ولی عملا نقش اساسی ندارند، بنابراین وضعیت داخل اسرائیل تا حدودی متشنج است.

مجلسی برخی از اقدامات ترامپ را رشوه به اسرائیل دانست و توضیح داد: ترامپ که سفارتخانه‌اش را از تلاویو به قدس منتقل می‌کند، ارتفاعات جولان که متعلق به سوریه است و عجالتا در اشغال اسراییل است، می آید و انضمام جولان را به خاک اسراییل می‌پذیرد، با دادن این رشوه‌ها به اسرائیل چگونه می‌خواهد معامله‌ای را انجام دهد که یک طرف آن عرب‌ها هستند و این نشان می‌دهد که چنین معامله‌ای، نمی‌تواند توسط ترامپ صورت بگیرد.

او قطعنامه‌های سازمان ملل درباره اسرائیل را قانونی و لازم‌الاجرا توصیف و اظهار کرد: در مورد اسراییل قطعنامه‌های لازم‌الاجرای سازمان ملل متحد وجود دارد که تنها اسناد قانونی و معتبر هستند که اسراییل را ملزم می‌کند که سرزمین‌های اشغالی بعد از جنگ 1967 را تخلیه کند، دولت فلسطین را به رسمت بشناسد و غرامات مردم فلسطین را که با از دست دادن خانه و زندگی شان آواره شده‌اند را بپردازد؛ همانطور که خودشان غرامات زیادی از حساب‌های مانده در بانک‌های سوئیس از نسل های پیش یا بابت فجایعی که بابت یهودیان در آلمان شد گرفتند، آن وقت به دیگران هم که خودشان این بلاها را سرشان آوردند باید این غرامت را بپردازند. این مسائل، مسائل کم و کوچکی نیست که بعد از 70 سال خصومت بین طرفین به این سادگی که ترامپ خیال می‌کند قابل حل و فصل باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به انتخابات 2020 آمریکا تصریح کرد: ترامپ بیش از اینکه به فکر انتخابات نتانیاهو باشد، به فکر وضعیت خودش در مجلس سنا و استیضاح است و دوم به فکر انتخابات آمریکا در اواخر سال جاری است. شاید می‌خواهد یک امتیازی جمع و جور کند و به هر حال یک برنامه از قبل باخته‌ای را دارد، پیگیری می کند.

مجلسی در خصوص نقش عربستان در معامله قرن توضیح داد: همکاری‌های عربستان با دولت اسراییل، در قالب طرح ملک عبدالله است. ملک عبدالله بعد از اینکه عرب‌ها چندین بار جنگیدند، میلیاردها دلار خسارت دادند و ده‌ها و صدها هزار کشته دادند، به این نتیجه رسیدند که بهتر از با اسراییل کنار بیایند و پولشان را صرف توسعه و رفاه و پیشرفت جامعه کنند و با ساختن جامعه قوی، بتوانند به اصطلاح جلوی شکست‌های خودشان را بگیرند. ملک عبدالله تنها قطعنامه‌های شورای امنیت را پذیرفته نه بیشتر از آن؛ توافق اسراییل و عربستان تا حدودی بر اثر، احساس خطر عربستان و اسراییل به صورت مشترک از ایران است و به این معنی نیست که عربستان بخواهد به معامله‌ای که منافع کشور و مردم فلسطین در آن نیست، تن در دهد.

او در پایان گفت: من فکر نمی‌کنم عربستان با چنین معامله‌ای موافقت کند، این کشور تکلیفش را قبلا روشن کرده و قطعنامه‌های سازمان ملل و بازگشت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی، وجود دو دولت موازی یعنی فلسطین و اسراییل در کنار هم، خواسته عربستان است. به عبارت دیگر یک همزیستی مسالمت آمیز نه یک همزیستی سلطه آمیز است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز