آمریکا، چین را به سرقت اطلاعات حساس شهروندان خود متهم کرد

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۲۰:۱۷:۱۵
کد خبر: ۹۶۲۹۱۸
آمریکا، چین را به سرقت اطلاعات حساس شهروندان خود متهم کرد
وزیر دادگستری آمریکا علیه هکرهای ارتش چین، دادخواستی صادر کرد که اتهام آن نفوذ به سیستم رایانه‌ای شرکت اکوئیفاکس و سرقت اطلاعات نیمی از آمریکایی‌ها است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ویلیام بار روز دوشنبه با حضور در یک نشست خبری، افزود: من اینجا هستم تا کیفرخواست هکرهای نظامی چینی، به طور مشخص چهار عضو ارتش آزادیبخش خلق چین،  را به خاطر نفوذ در سیستم های رایانه ای آژانس اعتبارسنجی اکوئیفاکس "Equifax" و سرقت اطلاعات حساس شخصی تقریباً نیمی از شهروندان آمریکایی و همچنین مالکیت معنوی به سختی به دست آمده این شرکت، اعلام کنم.

اکوئیفاکس یک شرکت سهامی عام و یک مرکز اعتبارسنجی برای بررسی سابقه بانکی و اعتباری و گزارش دهی به مشتریان است. این شرکت یکی از سه مؤسسه اصلی اعتبارسنجی در ایالات متحده آمریکا است و جمع‌آوری اطلاعات در مورد بیش از ۸۰۰ میلیون شخص و بیش از ۸۸ میلیون کسب وکار در سراسر جهان برعهده دارد.

وزیر دادگستری آمریکا ادامه داد: این یکی از بزرگترین رخنه داده ها در تاریخ بود. این مساله در تابستان سال ۲۰۱۷ هنگامی که اکوئیفاکس اعلام سرقت کرد، روشن شد. مقیاس سرقت حیرت‌انگیز بود. همانطور که در کیفرخواست آمده است، هکرها نام، تاریخ تولد و شماره تامین اجتماعی نزدیک به ۱۵۰ میلیون آمریکایی و شماره گواهینامه رانندگی حداقل ۱۰ میلیون آمریکایی را به دست آوردند.

بار اضافه کرد: این سرقت نه تنها باعث خسارت مالی قابل توجهی به اکوئیفاکس شد، بلکه به حریم خصوصی میلیون‌ها آمریکایی نیز حمله کرد و هزینه های سنگین و قابل ملاحظه‌ای را بر آنها تحمیل کرد زیرا آنها مجبور بودند اقدامات لازم را برای محافظت در برابر هویت سرقت شده، انجام دهند.

وی با بیان اینکه هکرها از طریق آسیب پذیری در وب سایت حل اختلاف شرکت، وارد شبکه اکوئیفاکس شدند، اظهار کرد: هنگامی که در شبکه، هکرها برای انجام شناسایی، آپلود کردن نرم افزارهای مخرب و سرقت اطلاعات ورود به سیستم، هفته ها وقت صرف کردند و همه مراحل را برای سرقت مقادیر زیادی از داده های سیستم های اکوئیفاکس طراحی کردند.

دادستان کل آمریکا یادآور شد: هکرها در حین انجام این کار، اسرار تجاری اکوئیفاکس را نیز سرقت کردند که داده‌های گردآوری شده و نقشه‌های پیچیده استفاده شده در این پایگاه برای ذخیره اطلاعات شخصی را دربر داشت. این اسرار تجاری محصول دهه‌ها سرمایه گذاری و تلاش سخت شرکت به دست آمده بود.

بار با بیان اینکه اطلاعیه امروز بعد از ۲ سال تحقیق به دست آمده است، گفت: طبق کیفرخواست برای ۹ نفری که توسط یک هیات منصفه بزرگ در آتلانتا صادر شده است، چهار عضو ارتش آزادیبخش خلق چین یا PLA - وانگ کیان، وو ژیونگ، زو کی و لیو لی توطئه کرده اند که سیستم رایانه اکوئیفاکس را هک کنند و با این کار به جاسوسی اقتصادی بپردازند. گفته می شود آنها به سیستم های رایانه ای اکوئیفاکس آسیب رسانده و مرتکب کلاهبرداری شده اند.

وی افزود: این نوع حمله به صنعت آمریکایی بخشی از اقدامات غیرقانونی چین علیه داده های حساس شخصی است. سالهاست که ما شاهد اشتیاق شدید چین به اطلاعات شخصی آمریکایی ها از جمله سرقت سوابق پرسنلی از دفتر مدیریت پرسنل ایالات متحده، نفوذ به هتل‌های ماریوت و شرکت بیمه درمانی آنثم هستیم و اکنون سرقت عمده مربوط به اعتبار و اطلاعات دیگر از اکوئیفاکس هستیم. این داده ها دارای ارزش اقتصادی هستند و این سرقت ها می تواند به توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در چین و همچنین ایجاد بسته های هدفمند اطلاعات کمک کند.

دادستان کل آمریکا با بیان اینکه در حدود ۸۰ درصد از محاکمات اقتصادی جاسوسی ما دولت چین، دخالت و حدود ۶۰ درصد از کل موارد سرقت تجاری در سال‌های اخیر با چین ارتباطی داشته است، گفت:ما معمولاً اتهامات کیفری علیه اعضای ارتش یا سرویس اطلاعاتی یک کشور دیگر در خارج از ایالات متحده وارد نمی کنیم. به طور کلی ، فعالیت های نظامی و اطلاعاتی سنتی یک حوزه رفتاری جداگانه است که نباید مشمول قانون مجازات داخلی باشد که البته استثنائاتی در این قاعده وجود دارد.

بار توضیح داد:ما اتهاماتی را علیه افسران اطلاعاتی که در ایالات متحده مخفیانه کار می کنند، تشکیل داده ایم. اخیرا، ما بازیگران تحت حمایت دولت را به دلیل تعرض به رایانه و سرقت مالکیت معنوی برای استفاده از بخش خصوصیشان، سرقت بانکی و دخالت در انتخابات دموکراتیک ایالات متحده متهم کرده ایم. مانند این موارد یعنی سرقت عمدی مقادیر زیادی از اطلاعات حساس شخصی شهروندان که در اینجا رخ داده است، نمی‌تواند تحمل شود.

نظر شما