عقب نشینی بزرگ آمریکا: ما فقط پیشنها دادیم

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۳:۲۲:۴۲
کد خبر: ۹۶۳۳۴۴
عقب نشینی بزرگ آمریکا: ما فقط پیشنها دادیم
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، طرح صلح ترامپ را تنها یک پیشنهاد برای آغاز گفت‌وگو دانست که از نظر واشنگتن، واقع بینانه و اجرایی است اما به دلایل مخالفت جدی فلسطین و اکثریت جامعه جهانی با آن اشاره‌ای نکرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، کلی کرافت روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین و طرح موسوم به "معامله قرن" برگزار شد، افزود: یافتن راه حل برای درگیری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از اهمیت برخوردار است.

وی ادامه داد: این مساله برای اسرائیل و همچنین برای فلسطین از اهمیت حیاتی برخوردار است. از زمان تشکیل سازمان ملل متحد ، این شورا و مجمع عمومی اعتقاد خود را در مورد اهمیت صلح خاورمیانه از طریق ساعت‌ها بحث و گفتگوهای بی شمار و تصویب بیش از ۸۰۰ قطعنامه نشان داده اند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: اما نه این بحث ها و نه این قطعنامه ها منجر به یک صلح واقعی و ماندگار نشده اند. بنابراین ، با این سابقه شکست تماشایی، حماقت است که بگوییم این زمان به خوبی سپری شده است. از این رو آنچه که اکنون مورد نیاز است بیش از اینها است.

کرافت با بیان اینکه ترامپ چشم انداز جدیدی برای صلح پیشنهاد داده که چالش ملموس برای وضع موجود است، اظهار کرد: رئیس (تشکیلات خودگردان) عباس، من به صحبت‌هایتان گوش دادم، شنیدم که از امید صحبت می‌کنید، سخنان شما را در مورد اهمیت امید شنیدم. برای زنده نگه داشتن امید، باید آمادگی برای سازش و مشارکت با حسن نیت داشت.

وی افزود: اکنون زمان آن است که به جای پاسخ مستقیم به سخنان آتشین امروز، جدول گفت‌وگوی جدیدی را تنظیم کنیم، مکالمه ای که در آن ما علیه یکدیگر صحبت نمی کنیم بلکه با یکدیگر صحبت می کنیم. مکالمه ای که یک نقطه شروع است ، نه یک خط پایان. نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بی آنکه به اظهارات طولانی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی، هبه سرزمین فلسطینیان به صهیونیست‌ها از سوی ترامپ، بی اعتمادی به دولت آمریکا و فقدان مذاکره کننده واقعی در طرف صهیونیستی توجه کند، ادامه داد: باید درک کرد که صلح واقعی هرگز یک تئوری نیست، این چیزی نیست که بر روی تکه های کاغذ یافت شود ، بلکه در تجربه‌های مشخص امنیتی، فرصت اقتصادی و آزادی است.

کرافت ادامه داد: مدت طولانی است که ما تصور می‌کنیم اسناد پر شده از اصول سطح بالا یا مفاهیم نظری، تنها به نوعی صلح منجر می شود که عزت همه افراد را فراهم می کند اما من امروز به شما می‌گویم که این نوع صلح محکم، پایدار و احترام به عزت نفس، بخش ذاتی طرح پیشنهادی رئیس جمهوری ترامپ در ۲۸ ژانویه است.

وی اضافه کرد: چشم انداز صلح با هر یک از پیشینیان خود متفاوت است زیرا خاص و واقع بینانه است. پذیرش اسرائیل از این نقشه و نقشه مفهومی آن، گامی تاریخی در جهت تأسیس یک کشور فلسطین با پایتختی در قدس شرقی است. این دیدگاه احترام به نقش ویژه اردن نسبت به مقدسات مسلمانان در قدس نشان می دهد و توانایی مسلمانان از سراسر جهان را برای عبادت در مسجد الاقصی تضمین می کند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بدون توجه به مخالفت صریح فلسطین، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با طرح صلح ترامپ، اظهار کرد: ایالات متحده معتقد است که این طرح واقع بینانه و قابل اجرا است. آنچه را که جرد کوشنر مشاور ارشد ترامپ در چندین نوبت ادعا کرده است را تکرار می کنم که این طرح "آن را نپذیرید یا آن را رها کنید" نیست. این طرح "راه من یا بزرگراه نیست" نیست، بلکه یک پیشنهاد برای گشایش است، یک آغازی برای گفت وگو نه پایانی بر آن است.

کرافت که اشغالگری رژیم صهیونیستی پس از مرزهای ۱۹۶۷ را نادیده گرفت و در طرح ترامپ هم به خاک رژیم صهیونیستی محلق شده است، اظهار کرد: امیدواریم اسرائیلی ها و فلسطینی‌ها این شجاعت را داشته باشند که برای نشستن با یکدیگر به میز مذاکره بیایند.

وی تاکید کرد: بارها و بارها شنیده اید و می گویم که آمریکا همیشه در کنار اسرائیل می ایستد تا اطمینان حاصل کند که امنیت آن هرگز تهدید نخواهد شد و از رفاه آن محافظت می شود. این (رویکرد) تغییر نکرده و هرگز نخواهد کرد. مردم اسرائیل هیچ دوست بهتری از ایالات متحده ندارند و من می خواهم آنها بدانند که هرچه آنها مسیر جدیدی را برای صلح پیش می گیرند، ما در هر قدم با آنها خواهیم بود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین خطاب به ابومازن گفت: رئیس عباس ، رئیس جمهوری ترامپ اظهار داشت "من می‌خواهم بدانید که اگر مسیر صلح را انتخاب کنید، آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها در آنجا خواهند بود."

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با حضور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برگزار شد که طی آن، عباس به طور قاطعانه به نیابت از ۱۳ میلیون فلسطینی، طرح معامله قرن ترامپ را یک طرح اسرائیلی-آمریکایی خواند که کاملا در تضاد با مقررات بین المللی و قطعنامه شورای امنیت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز