یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

محمود عباس بیشتر از یاسر عرفات در خطر است/ چیزی به نام جهان عرب، عملا وجود ندارد/ شخصیت کاریزماتیکی که یاسر عرفات داشت محمود عباس ندارد

۱۳۹۸/۱۱/۲۵ - ۱۰:۴۷:۵۱
کد خبر: ۹۶۳۹۶۸
محمود عباس بیشتر از یاسر عرفات در خطر است/ چیزی به نام جهان عرب، عملا وجود ندارد/ شخصیت کاریزماتیکی که یاسر عرفات داشت محمود عباس ندارد
یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: محمود عباس هم تقریبا با یاسر عرفات مشابهت پیدا کرده است و چون حاضر نمی‌شود خواسته‌های اسرائیل را بپذیرد، حتی بیشتر در خطر است.

«قاسم محبعلی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درخصوص هشدار دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر اقدام اسرائیل برای رهایی از دست محمود عباس به شیوه یاسر عرفات به خبرنگار برنا گفت: بعدها مشخص شد که یاسر عرفات از طریق سم ترور شده است و این کار را سرویس اطلاعاتی اسرائیل انجام داده بود. اسرائیلی‌ها احساس می‌کردند که عرفات در اسلو سرشان را کلاه گذاشته و باعث شده است که خواسته‌های اسرائیل یعنی انضمام کرانه باختری با مشکل مواجه شود و سیاست‌هایش را هم تغییر نداده و وقتی به کرانه باختری بازگشته است، با وجود صحبت از صلح هدفش نابودی اسرائیل بوده است به همین دلیل اسرائیلی‌ها او را تحمل نکرده و ترورش کردند. 

محبعلی درباره شباهت موقعیت یاسر عرفات با محمود عباس توضیح داد: محمود عباس هم تقریبا با یاسر عرفات مشابهت پیدا کرده است و چون حاضر نمی‌شود خواسته‌های اسرائیل را بپذیرد، حتی بیشتر در خطر است. شاید تهدیداتی وجود داشته باشد که او را بترساند تا به طرح معامله قرن رضایت دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که ترور اشخاص چه تاثیری بر مسئله فلسطین خواهد داشت، عنوان کرد: محمود عباس به عنوان لیدر سازمان آزادی‌بخش و رهبر حکومت خودگردان مطرح است و مواضع او باعث گسترش اختلافات می‌شود، البته ترور و تهدید به صلح نمی‌انجامد و خواسته‌های اسرائیل محقق نخواهد شد اما تلاش آنها این است که هر کسی که در فلسطین نماد این کشور محسوب می‌شود را از بین ببرند. یک روزی یاسر عرفات نماد فلسطین بود و امروز محمود عباس است. هدفشان این است که فلسطینی‌ها نماد و سمبل نداشته باشند. 

او در خصوص تفاوت شرایط زمانی این دو شخص بیان کرد: اسرائیلی‌ها اگر در زمان عرفات ملاحظاتی داشتند الان آن ملاحظات کمتر است. در داخل فلسطین اختلافاتی وجود دارد، شخصیت کاریزماتیکی که یاسر عرفات داشت محمود عباس ندارد، در جهان عرب اختلافات شدید هست و بسیاری از دول مخالف صهیونیسم فروپاشیده‌اند و برخی چون سوریه در جنگ داخلی به سر می‌برند و توانایی مخالفت با اسرائیل را ندارند، اختلافات میان اعراب و ایران باعث شده است که بسیاری از اعراب، چه دولت‌ها و چه جریانات سیاسی دیگر اسرائیل را تهدید اول خود تلقی نکنند و مسئله ایران، برای آنها مهم‌تر از مسئله اشغال فلسطین باشد، مجموعه آنچه که گفته شد باعث می‌شود که اسرائیل فکر کند که دست بازتری دارد برای اینکه ضربات بیشتری به آرمان فلسطین بزند. 

محبعلی افزود: در سال‌های اخیر به خصوص از زمان سر کار آمدن ترامپ، سفارتشان را به قدس منتقل کردند و ساحل غربی رود اردن را که بخش مهمی است را به اسرائیل منضم کرده‌اند و شهرک‌سازی‌های اسرائیل را مورد حمایت قرار داده‌اند. همه اینها پیشرفت‌هایی در چارچوب سیاست گام به گامی است که اسرائیلی‌ها برای بلعیدن و خوردن کرانه باختری دنبال می‌کنند. این فرصت‌ها به این دلیل به وجود آمده است که جهان عرب تقریبا فروپاشیده و چیزی به نام جهان عرب، عملا وجود ندارد، دول عربی اکثرا یا درگیر جنگ داخلی هستند یا به دلیل درگیری با ایران و ترکیه، مسئله‌ اصلی‌شان دیگر حمایت از آرمان فلسطین نیست.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره معامله قرن گغت: معامله قرن بخشی از سیاست گام به گام اسرائیل است که از ابتدا یعنی از سال ۱۹۴۷ تاکنون سرزمین‌های اشغالی را توسعه داده و به خود منضم کرده‌اند. این طرح به جای حل و فصل مسائل داخل فلسطین و کمک به صلح، باعث تعمیق بحران و تطویل بیشتر مسئله فلسطین می‌شود. درست است که فلسطینی‌ها و اعراب در شرایط مناسبی نیستند اما تجربه تاریخی نشان می‌دهد که شرایط همواره اینطور نخواهد ماند و با تغییر شرایط، مسئله فلسطین اوج می‌گیرد و ممکن است اوضاع به ضرر اسرائیلی‌ها و یهودی‌ها تمام شود و مجبور به عقب‌نشینی شوند. چندین بار در طول تاریخ بیت‌المقدس دست به دست شده از زمانی‌که در تورات ذکر شده که حضرت داود به بیت‌المقدس رفته تا کنون، این سرزمین مقدس توسط قدرت‌های دنیا دست به دست شده است، اکنون نیز مشخص نیست که این آخرین باری باشد که این اتفاق رخ می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز