یک عضو فراکسیون امید در مجلس:

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیست واحد می‌دهد/ اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان خانه‌دار در سال ۹۹/ کمتر از ۶ درصد مجلس را زنان تشکیل می‌دهند

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۵:۱۵:۳۶
کد خبر: ۹۶۵۰۳۲
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیست واحد می‌دهد/ اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان خانه‌دار در سال ۹۹/ کمتر از ۶ درصد مجلس را زنان تشکیل می‌دهند
یک عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی گفت: طی روزهای آینده شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان لیست واحد می‌دهد و هم زنان و هم جوانان در این لیست حضور دارند.

«فریده اولادقباد»، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در رابطه با عملکرد این فراکسیون در مجلس دهم به خبرنگار سیاسی خبرگزاری خبرگزاری برنا گفت: با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در برنامه ششم توسعه در فراکسیون زنان مصوبات بسیار خوبی را در این حوزه داشتیم. به عنوان مثال در ماده 2 برنامه ششم توسعه که در راستای توانمندسازی فقرا است، ما اولویت زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست را اضافه کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ماده 80 برنامه ششم توسعه دباره توانمندسازی بانوان است. همچنین ماده 101 عدالت جنسیتی که زیرشاخصه‌های آن با هماهنگی معاونت حوزه زنان ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی بود، تصویب و ابلاغ شد.

در طرح بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست است

اولادقباد تصریح کرد: در همین راستا بودجه‌ سالیانه را به ماده 103 که بر بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست تاکید دارد، اختصاص دادیم. بر همین اساس سال گذشته ما در صحن علنی 300 میلیارد تومان از بودجه را به این ماده اختصاص دادیم و امسال هم تلاش کردیم که 500 میلیارد تومان از بودجه سال 99 را به بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، تخصیص بدهیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه تشریح عملکرد فراکسیون زنان مجلس دهم یادآور شد: با همکاری اعضای فراکسیون زنان لوایح بسیار خوبی در مجلس مصوب شد. لوایحی مانند لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی که سالیان سال مسکوت مانده بود و بعد از ساعت‌ها جلسات کارشناسی تصویب کردیم.

لایحه حمایت از کودکان و  نوجوانان 10 سال در مجلس مسکوت مانده بود

اولادقباد ادامه داد: یکی دیگر از لوایحی که مسکوت مانده بود لایحه حمایت از کودکان و  نوجوانان بود که چیزی حدود 10 سال در مجلس مانده بود، همچنین طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و طرح‌های بسیاری که با تلاش فراکسیون زنان در کمیسیون اجتماعی و قضایی در اولویت رسیدگی و پیگیری قرار گرفتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با لایحه امنیت زنان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین درخواست‌هایی که از رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و از رئیس جمهور داشتیم، لایحه امنیت زنان بود، که در رابطه با آن چندین بار از لاریجانی درخواست کردیم از طریق مکاتبه با قوه قضاییه با ما همراهی کند.

لایحه امنیت زنان با تلاش فراکسیون زنان مجلس دهم به جریان افتاد

اولادقباد با بیان اینکه «در نهایت اعضای فراکسیون زنان با تعیین وقت قبلی، برای لایحه امنیت زنان به قوه قضاییه رفتیم» اظهار کرد: در نتیجه تلاش‌های این فراکسیون لایحه امنیت زنان پس از عبور از قوه قضاییه به کمیسیون لوایح دولت رسید. در حال حاضر از روحانی می‌خواهیم لایحه امنیت زنان را هرچه سریع‌تر با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی برساند.

این نماینده مجلس در رابطه با جزئیات این لایحه تبیین کرد: این لایحه مربوط به امنیت زنان و در راستای خشونت‌های اجتماعی و خانگی و مواردی از این قبیل است، لایحه امنیت زنان حدود 74 ماده دارد که هدف اصلی از طرح آن حفظ کرامت، صیانت و امنیت زنان در برابر خشونت است.

تنها 17 زن در مجلس شورای اسلامی حضور دارند

اولاد قباد با تاکید بر اینکه عبارت «زنان برای زنان» نکته کلیدی برای حضور زنان در سیاست است، در رابطه با میزان حضور زنان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: در حال حاضر تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی 17 نفر است و از 6 درصد هم کمتر است. هم اکنون با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات به نظرم حتی در حوزه مشارکت‌های سیاسی، زنان هم باید انتخاب کنند و هم باید انتخاب شوند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ارزیابی میزان حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان هنوز قطعی نشده است، نسبت به حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی نمی‌توانم ارزیابی داشته باشم. چنانکه زنان باتجربه و توانمند که در حوزه اجرایی دستی بر آتش داشته باشند، وارد مجلس شوند، موثرتر می‌توانند در راستای احقاق حقوق زنان در مجلس شورای اسلامی اقدام کنند.

اولادقباد در پاسخ به اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیست واحدی ارائه خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: طی روزهای آینده شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان لیست واحد می‌دهد و هم زنان و هم جوانان در این لیست حضور دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با لزوم حضور احزاب و مشارکت مردم در انتخابات تبیین کرد: مهم‌ترین رکن قانون اساسی، دموکراسی و جمهوریت نظام  جمهوری اسلامی ایران حضور مردم در انتخابات و رفتن به  پای صندوق‌های رأی است. این نظام بر پایه خون شهدا بنا شده و نباید نسبت به آینده کشور و سرنوشت خودمان بی‌تفاوت باشیم. در واقع جهت حفظ منافع ملی کشور، مصالح عمومی و احقاق حقوق زنان باید در انتخابات مشارکت کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز