یک دیپلمات پیشین:

اظهارنظر نکردن مجمع درباره FATF غیرقانونی است/ کمک‌های ما به برخی کشورهای منطقه هیچ‌گاه از کانال رسمی صورت نگرفته است

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۵:۴۱:۵۴
کد خبر: ۹۶۵۵۷۳
اظهارنظر نکردن مجمع درباره FATF غیرقانونی است/ کمک‌های ما به برخی کشورهای منطقه هیچ‌گاه از کانال رسمی صورت نگرفته است
یک دیپلمات پیشین کشور می‌گوید: مجمع باید خیلی صریح درباره لوایح FATF اظهارنظر می‌کرد، اینکه اظهارنظر نمی‌کند و لوایح را نگه داشته جای سوال و تردید است.

«سیدجلال ساداتیان»، دیپلمات پیشن کشور، در خصوص عواقب عدم تصویب لوایح باقیمانده FATF و مسکوت ماندن این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: هم جنیدی و هم بانک مرکزی و دیگران توضیح داده‌اند که در صورت عدم تصویب FATF همین ارتباطات بانکی محدودی هم که داریم، زیر سوال خواهد رفت و محدودیت‌های بیشتری برای ایران اعمال می‌شود که حداقل، نقل و انتقالات مالی را نمی‌توان انجام داد.

دیپلمات پیشین کشورمان بر لزوم اظهارنظر مجمع تاکید کرد و گفت: اینکه چرا مجمع تشخیص لوایح باقیمانده را نگه داشته، حتی از زبان حقوقدانان و  از جمله معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم مورد سوال است؛ مجمع تشخیص باید در یک کار مصلحتی مابین مجلس و شورای نگهبان ایفای نقش کند یعنی اختلافات را باید برطرف کند. مجمع باید خیلی صریح درباره لوایح FATF اظهارنظر می‌کرد، اینکه اظهارنظر نمی‌کند و لوایح را نگه داشته جای سوال و تردید است که آیا مجمع درست عمل می‌کند یا خیر، اکثر حقوقدانان می‌گویند که این کار غیرقانونی است.

او سکوت مجمع را غیرقانونی دانست و عنوان کرد: سکوت مجمع درباره لوایح FATF به زیان کشور است، ضمن اینکه این اقدام قانونی نیست، چنانچه قصد رد کردن دارند باید اعلام کنند اما مجمع نمی‌تواند به صورت محتوایی، ورود کند یعنی دقیقا باید نظرش را درباره آنچه که مجلس تعیین کرده است، اظهار کند. اینکه بخواهند محتوا را تغییر دهند و وارد فضای قانون‌گذاری شوند، مطهری هم تاکید کرد مجمع چنین اختیاراتی ندارد. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا زمان بیشتر به حل این موضوع کمک خواهد کرد یا خیر، بیان کرد: دو، سه نوبت تمدید مهلت صورت گرفته اما این مهلت‌ها هم کمکی به مجمع نکرد. اگر مهلت کمکی می‌کرد، باید در فرصت‌های ایجاد شده بررسی‌ها را انجام می‌دادند و استدلال‌هایشان را مطرح و نظرشان را اعلام می‌کردند. اینکه کشور را معطل این لوایح گذاشته‌اند، ابهام‌آمیز است. مجمع تعلل می‌کند و تعلل نباید کار مجمع باشد، باید نظر بدهد. 

ساداتیان درخصوص محدودتر شدن امکانات روابط مالی کشور هشدار داد و گفت: ارتباطات محدودی که با اروپایی‌ها داریم و آنها هم تحت فشار آمریکا و صهیونیست‌ها هستند، همین ارتباط را هم از دست می‌دهیم. اگر تصویب نشود، وضع ما از آنچه که امروز هست حتما بدتر می‌شود ولی اگر تصویب شود، وضعیت از آنچه که هست بدتر نمی‌شود. نمی‌دانم مجمع چگونه نتوانسته این مسئله را تجزیه و تحلیل کند و نظر کارشناسان را بگیرد؛ به نظر می‌رسد آنقدر مشغله دارند که فرصت این کارها را ندارند.

دیپلمات پیشین کشورمان مقاومت برابر خودتحریمی ناشی از عدم تصویب FATF را پرهزینه دانست و خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی ما خیلی خوب نیست اما کارهایی را به هر نحوی انجام می‌دهیم، پول را به یک طریقی به کشور برمی‌گردانیم، خریدها را انجام می‌دهیم اما گران‌تر. برای انجام مبادلات ما ناگزیریم کالای خود را ارزان‌تر بفروشیم و کالا را گران‌تر بخریم. 

او افزود: فرض کنیم شرایط عادی است و تحریم نیستیم. یک بشکه نفت را مثلا ۶۰ دلار می‌فروشیم و بعد با آن ۶۰ دلار در هرجای دنیا هرچه بخواهیم خریداری می‌کنیم. در وضعیت موجود کالا را ۵۵ دلار می‌فروشیم اما به اندازه ۵۵ دلار نمی‌توانیم خرید کنیم چون چند دلار باید هزینه کنیم و پولمان را به جایی انتقال دهیم که بعد بتوانیم کالای دیگری را بخریم، ارزش پول ما عملا پایین آمده است؛ این وضعیت نتیجه تحریم است چرا که تحمیل شده است. حالا چرا باید هزینه انتقال پول را بالاتر ببریم، مثلا به جای ۲ یا ۳ دلار، هزینه انتقال پول بدون FATF باید ۷ یا ۸ دلار هزینه کنیم، هزینه خودمان را برای انتقال پول بالاتر می‌بریم، ضمن اینکه ریسک‌های بیشتری دارد، وقتی خارج از سیستم بانکی و غیرشفاف عمل می‌کنیم، هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

ساداتیان نگرانی برخی از افراد مبنی بر محدود شدن ایران برای کمک به جریانات منطقه را بی‌پایه دانست و توضیح داد: عده‌ای فکر می‌کنند با پیوستن به FATF نمی‌توانیم به لبنان و جریانات دیگر کمک کنیم. چه زمانی کمک‌های ما در کانال رسمی بانکی صورت گرفته است؟ مخالفین استدلال درستی ندارند و وقت کافی هم نمی‌گذارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز