یک عضو فراکسیون امید مجلس:

برای اصلاح قانون انتخابات مقاومت می‌شود/ هر یک از اصولگرایان در مجلس آینده راه خود را می‌رود/ اصولگرایان برنامه‌ای برای فرهنگ و اقتصاد ندارند

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۵:۲۰:۲۴
کد خبر: ۹۶۵۶۱۸
برای اصلاح قانون انتخابات مقاومت می‌شود/ هر یک از اصولگرایان در مجلس آینده راه خود را می‌رود/ اصولگرایان برنامه‌ای برای فرهنگ و اقتصاد ندارند
یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: قانون انتخابات با توجه به وضعیت جامعه، دیگر جوابگوی رقابت سیاسی نیست، به این قانون، شورای نگهبان، نمایندگان و نخبگان ایراد گرفتند ولی وقتی می‌خواهیم این ایراد را رفع کنیم و اصلاحاتی انجام دهیم، می‌بینیم که مقاومت‌ها شروع می‌شود.

«جلال میرزایی»، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در ارتباط با «پول پاشی در تبلیغات انتخابات» گفت: هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی، بحث پیچیده‌ای است. متاسفانه برخی با پول، فعل و انفعالاتی در تبلیغات انجام می‌دهند. کاندیداهایی که از پول استفاده می‌کنند سعی در دور زدن قانون دارند. برخی کاندیداها و اطرافیان‌شان حساب شده طی تقسیم کار از پول برای جذب رأی، استفاده می‌کنند. 

او ادامه داد: کاندیدایی که اطرافش چنین آلودگی‌هایی وجود دارد در ادامه هم دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند به نحو احسن وظایف نمایندگی‌ خود را به انجام برساند. تا زمانی که انتخابات‌مان مبتنی بر رقابت احزاب و تشکل‌ها نباشد این وضعیت را خواهیم داشت. کاندیدای بدون برنامه‌ به صورت فردی وعده‌های واهی می‌دهد تا رأی بگیرد و برای هر وعده‌، هزینه‌ می‌کند و بعد از رأی آوردن، برایش مهم نیست که اعتماد اجتماعی آسیب ببیند یا خیر.

میرزایی گفت: کاندیداها بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور هزینه‌های هنگفتی را برای  تبلیغات خود صرف می‌کنند و فضای اجتماعی در خیلی از شهرستان‌ها از این موضوع استقبال می‌کنند و صحبت‌شان این است بگذارید، نَقد عایدمان شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید قانون انتخابات و قانون احزاب اصلاح می‌شد تا حداقل می‌توانستیم فضای رقابت‌ها را مقداری سالم کنیم. در مجلس در مورد قانون انتخابات بحث‌هایی شد اما به جایی نرسید و وضعیت سابق، کماکان باقی ماند. قانون انتخابات با توجه به وضعیت جامعه، دیگر جوابگوی رقابت سیاسی نیست. به این قانون، شورای نگهبان، نمایندگان و نخبگان ایراد گرفتند ولی وقتی می‌خواهیم این ایراد را رفع کنیم و اصلاحاتی انجام دهیم، می‌بینیم که مقاومت‌ها شروع می‌شود و کار به جایی می‌رسد که در نهایت آن پروژه اصلاح متوقف می‌شود، نمی‌دانم در نهایت چه کاری باید انجام شود.

او در مورد ایرادهای شورای نگهبان به قانون جامعه انتخابات گفت: شورای نگهبان راجع به بحث قانون انتخابات، خصوصا استانی شدن آن ایراداتی داشت، در بین صاحب‌نظران، نخبگان، اساتید سیاست و حقوق اساسی خبرگان، شورای نگهبان باید جلسات بیشتری برگزار می کرد تا به یک جمع‌بندی می‌رسیدیم که متأسفانه این کار، انجام نشد.

میرزایی درباره این موضوع بیان کرد: اصولگرایان از ابتدا قرار بود در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به جمع‌بندی برسند اما شاهد لیست‌های متعدد از جناح آنها هستیم. این نابه‌سامانی در بین جناح اصولگرا در مجلس تاثیر منفی خواهد گذاشت. طیف اصولگرا وقتی به مجلس بیاید، در برنامه مشخصی توافق و اجماع ندارند و هرکسی راه خودش را می‌رود البته اصلاح طلبان هم مقداری دچار این نابسامانی شده اند. نابسامانی در حوزه مدنی خصوصا در دو جناح اصلی کشور تأثیر منفی‌اش را روی اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست داخلی و در عرصه فرهنگ هم می‌گذارد.

او ادامه داد: به یک اصولگرا بگوئید راجع به فرهنگ برنامه‌ شما چیست؟ برنامه مشخصی که روی آن اجماع داشته باشند، ندارند. بپرسید راجع به اقتصاد برنامه‌ای دارید؟ برای بحث نقدینگی، مقابله با تورم و افزایش تولید برای ایجاد فرصت‌های شغلی آیا برنامه‌ای دارند؟ اصلا برنامه ای ندارند. شعار دادن که کار کارشناسی نیست، یک سری فقط شعار سیاسی و وعده‌ می دهند. چگونه می خواهند این وعده‌ها را محقق کنند. اصولگرایان برنامه مشخصی ندارند و اگر فردا اکثریت مجلس را هم به دست بگیرند، باعث ناکارآمدی می‌شوند.

این نماینده مجلس درباره «لزوم مشارکت مردم در انتخابات» گفت: مردم در هر دوره از انتخابات با رأی خود در مجلس و ترکیب آن به دنبال تغییر در وضعیت معیشتی‌ خود هستند و می خواهند، انتظارات‌شان در ارتباط با مشکلات برآورده شود. زمانی که تغییرات در ترکیب مجلس منجر به دگرگونی در زندگی آنها نمی‌شود، باعث سرخوردگی و یأس در مردم می شود. باید مجلس برنامه‌هایی را مبتنی بر واقعیات اتخاذ کند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز