استاد علوم سیاسی:

رئیس جمهور آینده اصولگراست/ هنوز صورت جلسه وزارت کشور خشک نشده حمله به دولت روحانی شروع شد/ بعد از روحانی مصیبت‌های کشور را به گردن چه کسی می‌اندازید؟!

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۵:۱۵:۰۹
کد خبر: ۹۶۹۱۶۵
رئیس جمهور آینده اصولگراست/ هنوز صورت جلسه وزارت کشور خشک نشده حمله به دولت روحانی شروع شد/ بعد از روحانی مصیبت‌های کشور را به گردن چه کسی می‌اندازید؟!
استاد علوم سیاسی گفت: دوره مجلس دهم هم دیر یا زود تمام می شود اما سوال اساسی از تندروها که زمام مجلس یازدهم را در دست گرفتند و در انتخابات 1400 هم رئیس جمهور از آنها خواهد بود، این است که بعد از روحانی و بعد از نبود مجلس دهم، مشکلات و مصیبت‌های کشور را به گردن چه کسی می اندازند.

«صادق زیباکلام»، استاد علوم سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در رابطه با «تحلیل و پیش‌بینی خود از مجلس یازدهم» گفت: در پیش‌بینی یک ماه قبلم برنده انتخابات دوم اسفند را طیفی از تندروها شامل اصولگرایان تندرو، جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد دانستم. این پیش‌بینی تحقق پیدا کرد و همان‌طور که شاهد هستیم، مجلس آینده از آن تندروهاست. معتقدم قالیباف و طرفداران او شانس زیادی برای نفوذ در مجلس یازدهم ندارند و بیشتر طرفداران احمدی نژاد، زمام امور مجلس را در دست می گیرند.

او ادامه داد: مجلس یازدهم با آهنگ تند حمله به روحانی، کار خود را شروع می‌کند، حتی قبل از اینکه مجلس یازدهم در خرداد ماه سال آینده تشکیل شود، چهره‌های شاخص تندرو در این مجلس در نطق‌هایشان حمله به دولت روحانی را در پیش می‌گیرند، همچنان که شاهدش هستیم از هم اکنون شروع کردند و عدم مشارکت بیش از 60 درصد از مردم را در این انتخابات به پای عملکرد دولت روحانی می‌نویسند. هنوز صورت جلسه وزارت کشور خشک نشده حمله به دولت روحانی را شروع کردند.

زیباکلام مطرح کرد: این رویکرد را در خرداد ماه 99 ادامه می‌دهند و ممکن است، بحث استیضاح روحانی و برکناری او را مطرح کنند که البته بزرگان نظام با این موضوع موافقت نمی‌کنند. تلاش‌ها و تبلیغات دو سه سال اخیر تندروها بر این اصل است که همه مشکلات، دشواری‌ها، ضعف‌ها و بن‌بست‌هایی را که در مدیریت کلان کشور چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی و چه از نظر اجتماعی وجود دارد را به پای روحانی و دولت او، بنویسند. این خط و رویکرد را خیلی جدی‌تر ادامه می‌دهند تا مردم را بیشتر مجاب و قانع کنند که همه بدبختی‌هایمان زیر سر روحانی است،  به هر حال عمر دولت روحانی رو به پایان است. دوره مجلس دهم هم دیر یا زود تمام می‌شود اما سوال اساسی از تندروها که زمام مجلس یازدهم را در دست گرفتند و در انتخابات 1400 هم رئیس جمهور از آنها خواهد بود، این است که بعد از روحانی و بعد از نبود مجلس دهم، مشکلات و مصیبت‌های کشور را به گردن چه کسی می‌اندازند؟ دیگر روحانی نیست، دیگر مجلس دهم نیست و دیگر اصلاح طلبان نیستند و دیگر فراکسیون امید نیست، دیگر برجام نیست. مشکلات را می‌خواهیم به پای چه کسی بیاندازیم؟

زیباکلام اضافه کرد: بیش از یک سوم بودجه سال 99 به دلیل از بین رفتن درآمدهای دولت روی هواست و معلوم نیست از کجا باید تأمین شود. سوال این است که تندروها این 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه را از کجا می‌خواهند تأمین کنند؟ با تورمی که رسما گفته می‌شود 40 درصد اما غیررسمی تا 50 درصد هم گفته می‌شود، چه می‌خواهند کنند؟ با صدها شرکت زیان‌ده دولتی که عملا بودجه کشور و درآمدهای کشور را می‌بلعند چه کار می‌خواهند، کنند؟ با رشد منفی منهای 9 درصد که در همه طول تاریخ معاصر ایران بی‌سابقه بوده چه قبل و بعد از انقلاب چه کار می‌خواهند، کنند؟ با یکی از بزرگ ترین آمار بیکاری در کشورهای خاورمیانه و آسیا می‌خواهند، چه کنند؟ روحانی تمام می‌شود اما با این مشکلات و دشواری‌ها چه می‌خواهند کنند؟ چون دیگر روحانی هم نیست که بگویند همه مصیبت‌ها را او به بار آورده با خط فقری که منظم در حال گسترش است با این واقعیت‌ها چکار می‌خواهند کنند؟ تا مدتی می‌شود با شعار و ریختن بار مشکلات به گردن روحانی و مجلس دهم و اصلاح طلبان و لیبرال‌ها و غرب‌زده ها مردم و طرفدارانشان را سرگرم نگه داشت ولی یک سال دیگر که نه روحانی است نه مجلس دهم، این مشکلات را چگونه می‌خواهند سامان بدهند؟

این استاد علوم سیاسی گفت: تندروها می‌گویند ناامیدی و سرخوردگی و سومدیریت روحانی باعث عدم مشارکت مردم شده اما واقعیت امر بر این است که حضور 24 میلیونی مردم در انتخابات 96 یک اتمام حجت بود. شاهد بودم که خیلی‌ها نمی‌خواستند پای صندوق بروند اما به هر حال به عنوان اتمام حجت روی اصرار اصلاح طلبان و اصراری که بنده و امثال بنده، می‌کردیم یک بار دیگر آمدند و رفتند پای صندوق اما خیلی امیدوار نبودند که واقعا با رأی دادن بتوان چیزی را عوض کرد. اتفاق بدی که بعد از مجلس دهم افتاد این بود که بعد از 29 اردیبهشت 96 تندروها، اصولگرایان مردم را از صندوق رأی ناامید کردند یعنی شاخه‌ای را بریدند که خودشان هم رویش، نشسته بودند.

نظر شما