خطرهای بیماری مرموز در ایران؛

کرونا ترسی کشنده تر از کرونا ویروس/ باید به حالت عادی برگردیم

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۳:۱۱:۲۰
کد خبر: ۹۷۰۲۵۴
کرونا ترسی کشنده تر از کرونا ویروس/ باید به حالت عادی برگردیم
یک هفته از اعلام اولین موارد کرونا در کشور گذشت و حالا ۱۳۹ مبتلا به این ویروس و ۱۹ جانباخته در اثر ابتلا به آن در ایران وجود دارد. این آمار حتما در روزهای آینده اضافه خواهد شد کما اینکه در کره و ژاپن هم در حال افزایش است یا در آمریکا در عرض چند روز به ۶۰ مورد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، متخصان و کارشناسان درمان می گویند کرونا اگرچه از قدرت شیوع بالاتری برخوردار است ولی کشندگی آن پایین تر از بیماری های همسان آن نشان داده و فوت ۲ درصد از مبتلایان به آن نشان می دهد مثل بسیاری از بیماری های معمول در دنیاست.

اما چرا این بیماری با این شرایط تا این حد ترسناک شده است؟ گسترش ناگهانی و شیوع گسترده در چین به عنوان یکی از دو قدرت اول اقتصادی دنیا و ابعاد رسانه ای آن و البته قدرت فیک نیوزها و تولید فیلم های جعلی باعث شد دنیا تحت تاثیر این بیماری فراگیر قرار گیرد و ترس تقریبا همه کشورهای دنیا را تحت سیطره خود درآورد. این بیماری چنان هراسی در دل مردم کشورهای مختلف ایجاد کرد که مطالبه منع سفر به چین به اصلی ترین دغدغه مردم کشورهای مختلف درآمد و اقتصاد چین را کاملا تحت تاثیر خود قرار داد.

حالا بیش از ۳۵ کشور جهان که توانایی شناسایی این بیماری را دارند دچار آن شده و کشورهای بیشتری هم هستند که احتمالا کرونا در آنها وجود دارد اما چون قدرت تشخیص ندارند اعلام نکرده اند. برخی هم تا همین چند روز قبل تلاش کردند منکر وجود کرونا در کشورشان شوند ولی در نهایت با گسترش آن مجبور به اعتراف شدند.

کرونا ترسی اما کشنده تر از کرونا ویروس است، اولین نتیجه این ترس، تعطیلی کسب و کار و تولید و گردشگری و در نهایت افت سنگین اقتصادی کشورهای درگیر است به همین دلیل هم بسیاری از کشورها تلاش کردند ابتلا به این بیماری را منکر شوند و از شفافیت در شیوع خودداری کنند. دومین نتیجه این ترس، بی اعتمادی شهروندان به یکدیگر است، این روزها در همین کشور خودمان همه به یکدیگر به چشم متهم نگاه می کنند و از هم دور می شوند تا شاید مبتلا به کرونا ویروس نشوند. سومین نتیجه این ترس، ایجاد استرس است، استرسی که می تواند مقاومت بدن را کاهش دهد و احتمال کشندگی همین ویروس را بالا برد.

شاید سخنان روز چهارشنبه رئیس جمهور در مورد عادی شدن شرایط کشور هم ناشی از همین موارد بود. کشوری که تحت تحریم های سنگین قرار دارد نیازمند جدی کار و تلاش است تا اقتصاد آسیب دیده اش بیش از این مورد تهدید قرار نگیرد. تعطیلات اجباری و اختیاری در چنین شرایطی بیشترین آسیبش را به بخش خصوصی و درآمدهای مردم در آخرین ماه سال می زند، تولید این ماه را که آذوقه ماه های آینده را تامین می کند دچار مشکل می سازد و در نتیجه اقتصاد بخش خصوصی و مردم را تا حد نابودی پیش می برد.

عادی شدن شرایط به معنای پایان کرونا ویروس نیست بلکه مقدمه ای است بر پایان کرونا ترسی که این روزها اقتصاد، اجتماع و فرهنگ کشور را تحت تاثیر قرار داده و کل کشور را متاثر کرده است. این ترس حتما ویرانگرتر از ویروسی است که این روزها به جان مردم کشور افتاده است.

اضافه کنید علاقه عجیب عده ای را به سفرهای تعطیلات! برخی از مردم بلافاصله پس از اعلام تعطیلات،راهی سفر می شوند و همین علاقه عجیب باعث انتقال ویروس به استان های کشور شده و ابعاد آن را گسترده تر می کند. افزایش بیش از ۲۵ درصدی ورود مسافر به استان های شمالی در همین تعطیلات نشان می دهد عده ای از مردم حتی به محافظت از خود هم علاقه ای ندارند.

البته بهداشت در این شرایط نیاز مهم و جدی مردم است و این بحران کمیاب شدن مواد بهداشتی و ضد عفونی باید به سرعت مرتفع شود تا واحد های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی بتوانند فضایی امن برای کارکنانشان فراهم کنند و به مردم این اطمینان داده شود که فضای کسب و کار آنها پاکیزه و ایمن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز