کارشناسان چینی:

شیوع گسترده کرونا در ایران، آمریکا را با فشارهای بین‌المللی روبرو خواهد کرد

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۱۴:۱۱:۲۲
کد خبر: ۹۷۰۴۸۱
شیوع گسترده کرونا در ایران، آمریکا را با فشارهای بین‌المللی روبرو خواهد کرد
شماری از کارشناسان بین المللی و چینی می گویند که اگر کرونا به شکلی گسترده در ایران شایع شود، مسئولیت اصلی آن برعهده آمریکا است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، شماری از کارشناسان بین المللی و چینی می گویند که اگر کرونا به شکلی وسیع در ایران شایع شود، مسوولیت اصلی آن برعهده آمریکاست که این کشور را تحت سرسختانه‌ترین تحریم ها قرار داده است.

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست از هنگ کنگ در این باره به اظهارات گال لوفت رییس موسسه تحلیل های امنیتی گلوبال در واشنگتن اشاره کرده که آمریکا را مسوول چنین شرایطی دانسته است.

او خاطر نشان کرد که اگر ایران شیوع گسترده کرونا را تجربه کند، آن زمان آمریکا با موج بزرگی از فشارهای بین المللی برای برداشتن تحریم ها روبرو خواهد شد.

وی افزود که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا آن زمان در یک مخمصه اخلاقی قرار خواهد گرفت که یا باید تحریم ها را لغو کند تا کمک های بشردوستانه به ایران ارسال شود و یا باید موجی از محکومیت بین المللی را به دلیل به خطر انداختن جان میلیون ها نفر بپذیرد.

لوفت گفت که الان هم شرایط برای کمک رسانی به ایران ساده نیست زیرا کشورها دیگر هم با شیوع ویروس روبرو شده اند اما تحریم ها مشکلات ایران را دوچندان کرده است.

چن شی از مرکز بهداشت یاله به این روزنامه گفت که نظام بهداشتی در برخی از کشورهای آسیایی ضعیف است. ایران هم طبیعتا مشکلاتی در این زمینه دارد. این بشدت باعث نگرانی شده است.

وی تصریح کرد که تحریم های فوق العاده شدید آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی و بخصوص پس از خروج از برجام بشدت به نظام بهداشتی و پزشکی ایران لطمه زده و اقتصاد این کشور را ضعیف کرده است.

وی تاکید کرد که تحریم های چند دهه گذشته آمریکا علیه ایران باعث کاهش تجهیزات پزشکی و بسیاری از اقلام دارویی شده  است و تجهیزات لازم برای شناسایی چنین بیماری هایی در ایران در دسترس نیست.

او خاطر نشان کرد که امروز جامعه بین المللی باید برای شکست این تحریم ها کمک ها و اطلاعات لازم از جمله کیت های تشخیص کرونا را به هر شکل در اختیار ایران قرار دهد. 

هوا لی مین سفیر پیشین چین در ایران به این نشریه گفت که تحریم ها بدجوری ایران را تحت فشار قرار داده است.

وی گفت که ایران نمی تواند به مواد و تجهیزات لازم دسترسی داشته باشد. از نیروهای کافی هم در بیمارستان ها برای مقابله با این ویروس برخوردار نیست و بیمارستان ها بشدت دچار فقر تجهیزات پزشکی هستند که علت آن هم تحریم های آمریکاست.

این کارشناسان تاکید کردند که آمریکا باید تحریم ها را کاهش دهد. باید امکان برای چین و روسیه و دیگر کشورهای دوست وجود داشته باشد تا کمک های لازم پزشکی و بهداشتی و فنآوری تشخیص ویروس را در اختیار ایران قرار دهند.

 

نظر شما