کارشناس مسایل خاورمیانه:

ترکیه به وعده‌های آمریکا دلخوش نکند/ همه کشورها باید تمامیت ارضی سوریه را محترم بشمارند

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۹:۱۳:۰۹
کد خبر: ۹۷۰۶۹۴
ترکیه به وعده‌های آمریکا دلخوش نکند/ همه کشورها باید تمامیت ارضی سوریه را محترم بشمارند
کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: عقلانیت و حکمت اقتضا می کند که اردوغان و ارتش ترکیه به وعده های آمریکا دلخوش نکنند. آنها مردم و ارتش ترکیه را به عنوان گوشت قربانی جلو خواهند انداخت و کاری انجام نمی‌دهند.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با درگیری ترکیه و سوریه در (ادلب) گفت: شمال شرق سوریه جزو تجزیه ناپذیری از خاک سوریه است، اردوغان مانند دیگر کشورهایی که اعلام کرده اند تمامیت ارضی سوریه را محترم می شمارند، باید به این موضوع عمل کند. دولت سوریه اعلام آمادگی کرده و قصد دارد منطقه (حومه ادلب، حلب و لاذقیه) را از وجود گروه های تروریستی پاک سازی کند. ترکیه به عنوان یک کشور همسایه می بایست به این خواسته احترام بگذارد و نیروهای خود را از آن منطقه، خارج کند. 

او ادامه داد: ترکیه با ادامه حضور در آن منطقه و تقویت گروه های تروریستی مسلح، پاسخ مناسبی دریافت نخواهد کرد. اردوغان به لحاظ شرایط سیاسی در داخل ترکیه دچار مشکلاتی شده است، بسیاری از احزاب مخالف، و حتی حزب عدالت و توسعه با اعزام نیروی نظامی به داخل خاک سوریه یا به لیبی مخالف هستند و حتی در داخل، نیروهای نظامی و ارتش ترکیه خود را برای دفاع از ترکیه آماده کرده اند، نه برای حمله به داخل خاک سوریه یا کشورهای همسایه مثل عراق. 

این کارشناس مسایل خاورمیانه مطرح کرد: احترام متقابل و به رسمیت شناختن حق حاکمیت کشورها و دولت ها، از اصول مسلمی است که می بایست، توسط همه مورد احترام قرار گیرد. ترکیه با ورود نیروهایش در خاک سوریه، با مقاومت رو به رو می شود و اگر  اردوغان و ترکیه به امید حمایت آمریکا از آنها وارد سوریه شده است، بداند که این یک توهم است و عملی نمی شود. روسیه نیز حمایت خود از دولت و ارتش سوریه اعلام کرده و حاضر است برای گسترش یافتن ارتش سوریه به طرف آزادسازی سرزمین خود، پوشش هوایی را فراهم کند. 

او در رابطه با اعلام حمایت آمریکا از ترکیه گفت: به نظر می آید این حمایت از نوع حمایت آمریکا از صدام است. آمریکا اردوغان را وارد یک دام کرده و با این شعارها و جمله ها او را تشویق به درگیری می کند زیرا از هر دو طرف که کشته شوند به نفع آمریکا، است. 

زنگنه گفت: عقلانیت و حکمت اقتضا می کند که اردوغان و ارتش ترکیه به وعده های آمریکا دلخوش نکنند. آنها مردم و ارتش ترکیه را به عنوان گوشت قربانی جلو خواهند انداخت و کاری انجام نمی‌دهند.

او در رابطه با کشته شدن ۳۴ نظامی‌ ترکیه و  ادامه این درگیری ها گفت: ترکیه باید حضورش‌ را در شمال شرق سوریه خاتمه یافته تلقی کند و قبل اینکه مسایل داخلی برایش پیش آید، تدبیر مناسب تری اتخاذ کند و نیروهای خود را به مرز ترکیه برگرداند. 

او‌ گفت: ترکیه دو راه حل بیشتر ندارد یا باید به قراردادی که بسته پایبند باشد که در آن قرارداد، با هماهنگی دولت سوریه و برای مبارزه با تروریست ها نه با دولت و ارتش سوریه، بیش از ۵ کیلومتر بیشتر حق ندارد وارد خاک سوریه شود. مفهوم این قرار داد بسیار روشن است و بهتر است که به همان قرارداد پایبند باشد و زیرا با از دست دادن این فرصت و این امکان، دچار خسارت بیشتری می شود. 

این کارشناس در پایان گفت: راه دوم برای ترکیه این است که بخواهد به میثاق ملی و یا عهدنامه عمل کند. عهدنامه‌ ملی یک شعار ملی گرایانه‌ ترک بوده است که قائل به الحاق و انضمام ایالت های متعددی از عراق و چند ایالت از سوریه و چند ایالت از سرزمین های دیگر در شمال افریقا است و این به معنای آغاز جنگ گسترده، غیرقابل کنترل خواهد بود. این کار مربوط به قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰  است و با قرن ۲۱ ام تناسبی ندارد و ورود به این مغوله ادعای متقابلی از سایر کشور ها را می تواند به دنبال خود بیاورد، و ممکن است یونان هم ادعا کند کل ترکیه متعلق به یونان است که این رویه سازنده ای نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز