یک فعال سیاسی اصولگرا:

۳۰۰ نفر خود را مستحق حضور در لیست نهایی می‌دانستند/ به اشتباه تعدادی زیادی تشویق به ثبت نام شدند/ اگر نمایندگان مجلس یازدهم عملکرد ضعیفی داشته باشند بر انتخابات ریاست جمهوری تاثیر می‌گذارد

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۵:۱۰:۱۶
کد خبر: ۹۷۱۸۲۶
۳۰۰ نفر خود را مستحق حضور در لیست نهایی می‌دانستند/ به اشتباه تعدادی زیادی تشویق به ثبت نام شدند/ اگر نمایندگان مجلس یازدهم عملکرد ضعیفی داشته باشند بر انتخابات ریاست جمهوری تاثیر می‌گذارد
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: تهران که ۳۰ نماینده دارد حداقل ۳۰۰ نفر نیروهایی بودند که خود را مستحق می‌دانستند در لیست نهایی قرار بگیرند و این مسئله کار را دشوار کرد و موجب نقدها و گلایه‌هایی به لیست نهایی، شد.

«سیدمحمد حسینی»، وزیر اسبق ارشاد و فعال سیاسی اصولگرا، درباره منتخبان معروف و ناشناخته‌ای که از طریق لیست 30 نفره اصولگرایان وارد مجلس یازدهم می شوند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در شورای ائتلاف این بحث مطرح شد که درصدی از کاندیداها جوان باشند و بر این اساس افرادی را در لیست قرار دادند. طبیعی است افراد جوان لیست نسبتا ناشناخته باشند و سابقه کار اجرایی نداشته باشند اما غالبا نیروهای با انگیزه و تحصیلکرده‌ای هستند که حداقل از جنبه نظری، ایده هایی برای ارائه دارند، هر چند که برخی از آنان تجربه کار اجرایی ندارند. امیدواریم با بهره‌گیری از تجربه پیشکسوتان و صاحب نظران بتوانند در مجلس منشا خیر و خدمت باشند. البته در آغاز یک نگاه افراطی وجود داشت که حدود ۲۰ نفر از لیست ائتلاف جوان باشند و بعد این نگاه تاحدودی تعدیل شد و تعداد افراد شناخته شده و مجرب بیشتر شد،  مقام معظم رهبری هم اشاره‌‌ای داشتند که استفاده از جوانان به معنای کنار گذاشتن نیروهای باتجربه نیست. به  هر حال در کل کشور ترکیب منتخبان، ترکیب مناسبی است و قطعا مجلس یازدهم از مجلس دهم، کارآمدتر خواهد بود. افرادی که سابقه اجرایی دارند از وزارت تا استانداری و فرمانداری به مجلس راه یافته‌اند که با ساختار کشور، قوت ها و ضعف ها، استعدادها و ظرفیت‌ها، راهکارهای برون رفت از مشکلات و اولویت‌ها آشنایی دارند.

حسینی افزود: البته جوانان هم غالبا ارتباطات خوبی با جمع‌های علمی، اندیشه‌ای و مدیریتی دارند که از همفکری و حمایت آنان می توانند، استفاده کنند اگر خود را عقل کل و مستغنی از مشورت نپندارند، خلاصه جوانان مطلع، سخت کوش و خوش فکر که از خلاقیت و نوآوری هم برخوردار باشند بر نشاط و سرزندگی مجلس به خصوص در بعد نظارتی می افزایند. امیدواریم ترکیب جوانان و پیشکسوتان بتواند مجلس آینده را متحول کند و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مثل مشکلات معیشتی و اقتصادی را با طرح‌ها و برنامه‌های واقع بینانه کاهش بدهند.

او در باره اینکه حدادعادل باعث بسته شدن لیست نهایی اصولگرایان برای ورود به مجلس شده نیز گفت: من چون در آن جلسات نبودم از جزئیات اطلاعی ندارم. در این باره باید از افراد تصمیم‌گیر سوال شود. به هر حال رسیدن به لیست واحد، کار دشوار  و سختی است. شاید از ابتدا اشتباه کردند که بیش از حد معقول جوانان، بانوان و فعالان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای را تشویق به ثبت نام کردند و بعد حذف آنها با دشواری مواجه شد، مخصوصا اینکه توافقات اولیه رعایت نشد و درهر جلسه تصمیمات جدیدی اتخاذ شد. در تهران که ۳۰ نماینده دارد حداقل ۳۰۰ نفر نیروهایی بودند که خود را مستحق می‌دانستند در لیست نهایی قرار گیرند و این مسئله کار را دشوار کرد و موجب نقدها و گلایه‌هایی به لیست نهایی شد، در هر صورت این مراحل به پایان رسیده و باید این روند برای آینده آسیب‌شناسی شود تا مشکلات کمتری بر سر راه، باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره انتقادات به اصولگرایان مبنی بر اینکه اصولگرایان بیشتر از اینکه به دنبال برنامه‌های عملی برای انتخابات مجلس باشند به دنبال لیست واحد بودند، گفت: البته رسیدن به لیست واحد وقت و توان زیادی را گرفت ولی گروه دیگری کارهای مطالعاتی را انجام می‌دادند. در موضوعات مختلف مثل مسکن، تورم، رونق تولید و ایجاد اشتغال کارگروه‌هایی تشکیل و نتایجی هم حاصل شد که قطعا در دستورکار است. این بار با طرح و برنامه بهتری قرار است نیروهای انقلاب وارد مجلس شوند تا خانه ملت دچار روزمرگی نشود و انفعال نداشته باشد بلکه طرح‌های مشخصی را در همان ماه‌های اول ارائه بدهند و نظارت را هم با جدیت دنبال  کنند چون بخشی از ضعف‌های فعلی کشور  به خاطر ضعف نظارت مجلس دهم است، امیدوارم مجلس آینده در این زمینه  با اشراف وجدیت وارد شود و مانع از تعلل، کوتاهی و تقصیر در دستگاه‌های اجرایی شود.

این استاد دانشگاه تهران درباره احتمال به اختلاف رسیدن پایداری‌ها با اصولگرایان در مجلس یازدهم نیز بیان کرد: حدود ۲۲۰ نفر از منتخبان از عناصر ولایی، انقلابی و اصولگرا هستند که می توانند تعامل خوبی با هم داشته باشند، البته اختلاف نظر و دیدگاه هم یک امر طبیعی است بر فرض هم که بر نظرات خود اصرار داشته باشند جای نگرانی نیست زیرا اصلاح طلبان نمی توانند، مدیریت مجلس  را در دست بگیرند چون تعداد آنها بسیار کم است، افراد مستقل هم تعدادشان زیاد نیست و احتمالا به اکثریت بپیوندند و از طرفی در مجلس ساز و کار امور، مشخص است. اگر اختلاف هم باشد بر سر ریاست مجلس با رأی اکثریت رئیس تعیین می‌شود همین طور در مورد هیئت رئیسه و روسای کمیسیونها اگر اختلاف وجود داشته باشد، میزان رای بیشتر است که فصل الخطاب است. همین طور در مورد طرح‌ها و لوایح  یعنی مسئله‌ای نیست که لاینحل باشد و باعث ایستایی یا مانع پیشبرد امور شود و اتفاقا مناسب است، در حد معقول دیدگاه های مختلف و نظرات کارشناسی بیان شود تا برایند بهتری داشته باشد.

سیدمحمد حسینی در پایان افزود: نمایندگان متوجه هستند که اگر  عملکرد ضعیفی داشته باشند و یا درگیر تنش شوند، این به زیان کشور و خود نمایندگان خواهد بود و آثار نامطلوبش را در انتخابات ریاست جمهوری خواهد گذاشت، در عین حال که مجلس محل تضارب آرا و اندیشه‌ها است و باید به دور از تنش زایی، مسایل اصلی و اولویت‌ها در دستور قرار گیرد و به دور از جنجال آفرینی و حاشیه سازی، گره گشای مشکلات مردم بود و همواره مصالح ملی بر منافع شخصی، باندی و گروهی ترجیح داده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز