یک عضو حزب اتحاد ملت:

مردم صحبت‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود را باور نمی‌کنند/حاکمیت به مردم بی‌اعتماد است/اجزای داخلی حاکمیت به یکدیگر اعتماد ندارند

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۹:۵۴:۵۷
کد خبر: ۹۷۷۶۷۰
مردم صحبت‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود را باور نمی‌کنند/حاکمیت به مردم بی‌اعتماد است/اجزای داخلی حاکمیت به یکدیگر اعتماد ندارند
یک عضو حزب اتحاد ملت گفت:بی‌اعتمادی در جامعه ما موج می‌زند و این مقوله بر همه ابعاد سایه انداخته است و مقصر هم معلوم نیست چه کسی است اما آنچه که روشن است این است که با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجه هستیم و ارکان جامعه از این نظر در معرض تهدید جدی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد پخش پیام‌ها و هشدارهایی مبنی بر رعایت نکات بهداشتی، از سوی صداوسیما هستیم اما نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که تنها 30درصد مردم به این پیام‌ها توجه می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده افراد به دلیل بی‌اعتمادی به صداوسیما به این هشدارها و پیام‌ها بی‌توجه هستند.

در همین راستا «سعید شریعتی» عضو حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی اعتماد عمومی در جامعه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: سیر نزولی اعتماد در جامعه از سال‌ها پیش شروع شده است. مسئله اعتماد چند لایه دارد که یکی از موارد آن اعتماد به نفس است به این معنی که اکثریت جامعه ایرانی اعتماد به نفس خود را از دست دادند و سطح خلاقیت و ابتکار که همگی ناشی از اعتماد به نفس بوده در میان آحاد جامعه ایران از بین رفته است. نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که هر فرد ایرانی از سطح اعتماد به نفس بسیار پایینی برخوردار است.

او افزود: لایه دوم اعتماد، اعتماد مردم به مردم و یا به عبارتی اعتماد به دیگری است. این نوع اعتماد هم در جامعه امروز آسیب جدی دیده است. نوع تعاملات، ارتباطات و مناسبات اجتماعی نشان می‌دهد مردم به یکدیگر اعتماد ندارند. وقتی کسی حاضر نیست به کسی کمک کند نشان دهنده این است که مقوله اعتماد عمومی در لایه اعتماد مردم به مردم بسیار پایین است. صداقت به عنصر از دست رفته میان مردم تبدیل شده است و نسبت به گذشته روند کاهنده‌ای داریم، میزان جرم و جنایات مبنی بر کلاهبرداری و احتکار مردم ناشی از بی‌اعتمادی است.

شریعتی با بیان اینکه «هیچ سرمایه اجتماعی دیگری جایگزین اعتماد عمومی نشده است» گفت: در آخرین انتخابات بیش از 60درصد جامعه ایران در انتخابات شرکت نکردند به ویژه در کلان شهرها که مقولات جامعه شناختی، مدرنیسم و شهرنشینی رنگ و بوی خاص خود را دارد، میزان مشارکت به 20درصد رسیده است به عبارتی 80درصد مردم به صندوق رای و کارایی آن در اداره امور، بی‌اعتماد هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص بی‌اعتمادی مردم نسبت به صداوسیما اظهار کرد: بی‌اعتمادی به صدا و سیما در حداکثر قرار دارد و مردم صحبت‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود را باور نمی‌کنند و به رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی بی‌شناسنامه رو می‌آورند. گاهی به یک شایعه بی‌پایه و اساسی که ساخته محفل عجیب و غریب است، بیشتر از پیام رسمی وزارت کشور و یا شورای عالی امنیت ملی، به آن توجه و عمل می‌کنند.

شریعتی اضافه کرد: برای مثال، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 92 در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت می‌شود. یعنی طرف می‌تواند مصلحت کشور و نظام را مدیریت و ریاست کند اما صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد. لذا بی‌اعتمادی در جامعه ما موج می‌زند و این مقوله بر همه ابعاد سایه انداخته است و مقصر هم، معلوم نیست چه کسی است اما روشن است که با بحران بی‌اعتمادی در جامعه مواجه هستیم و ارکان جامعه از این نظر در معرض تهدید جدی، قرار دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بی‌توجهی به قانون را از جمله علل از بین رفتن اعتماد در جامعه دانست و بیان کرد: قانون یک قرارداد اجتماعی است که براساس آن روابط اجتماعی، حقوق مردم و حدود حاکمان تنظیم می‌شود. 

شریعتی تصریح کرد: در کشور میثاق ملی به نام قانون اساسی داریم که در جامعه  به اصول آن بی‌توجهی می‌شود. حتی در یادداشتی نشان دادم در حکم حکومتی اخیر که در مورد تعطیلی مجلس و تصویب بودجه صادر شد، چندین اصل قانون اساسی به نابودی کشیده شد! وقتی چنین اتفاقی می‌افتد مردم به چه چیزی می‌توانند اعتماد کنند از کجا معلوم فردا نامه نزنند که کل قانون اساسی به دلیل شرایط کشور تعطیل است.

این عضو حزب اتحاد ملت در رابطه با راهکارهای بازگشت اعتماد عمومی به جامعه افزود: تخریب اعتماد مثل تخریب ساختمان یا همان تخریب برج‌های دوقلو است که در 10دقیقه با دو هواپیما فرو ریخت  اما ساختن دو برج حداقل 11 سال طول می‌کشد. اعتماد هم همینطور است وقتی با یک کلمه یا یک جمله فرو می‌ریزد برای ساخت آن باید سال‌ها کتاب نوشت لذا شروع بازسازی اعتماد عمومی این است که حاکمان متعهد به حاکمیت قانون شوند. یک متن مورد توافق مبنا قرار بگیرد و هیچکسی در هیچ شرایطی از آن تخطی نکند. برقراری اصول حکمرانی خوب که بارها به آن تاکید شده است، راه حل بازگشت اعتماد عمومی است. لذا اگر همه نهادها این اصول را مبنا قرار بدهند، در مسیر بازسازی اعتماد عمومی قرار می‌گیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز