یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

رأی اصولگرایان نه تنها افزاش نیافته بلکه کاهش پیدا کرده است/ آنها درباره جذب آرا خاکستری افسانه پردازی می کنند/ لایه خاکستری در این دوره به انتخابات "نه" گفت

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۱۲:۰۶:۵۵
کد خبر: ۹۷۸۱۴۲
رأی اصولگرایان نه تنها افزاش نیافته بلکه کاهش پیدا کرده است/ آنها درباره جذب آرا خاکستری افسانه پردازی می کنند/ لایه خاکستری در این دوره به انتخابات نه گفت
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: به لحاظ عدد و رقم مقایسه کردن میزان آرا، این مسأله را نمایان می‌سازد که رأی اصولگرایان نه تنها افزاش پیدا نکرده بلکه در لایه‌های جدید پایگاه اصولگرایان هم کاهش پیدا کرده است چرا که این آرا در عرض 4 سال باید با میزانی از افزایش مواجه باشد در حالی که ما می‌بینیم این آرا در مقایسه با سه دوره انتخابات قبلی اصولگرایان، هم هیچ نوع افزایشی را نشان نمی‌دهد.

«علی تاجرنیا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده اسبق مجلس، درباره ادعای برخی از چهره‌های اصولگرا مبنی بر جذب آراء خاکستری به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اصولگرایان تا زمانی که نخواهند با واقعیت‌های جامعه روبرو شوند، اوضاع کشور ما در همین فضایی که الان مشاهده می‌کنیم، باقی خواهد ماند. واقعیت مطلب این است که بخش‌هایی از مردم خصوصا در لایه خاکستری، نسبت به مجموعه کارآمدی دچار شک و تردید جدی شده‌اند و به همین دلیل در این انتخابات شرکت نکردند. 

تاجرنیا با اشاره به میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم بیان کرد: انتخابات مجلس در این دوره بی‌سابقه ترین میزان عدم مشارکت را داشته است، این مسئله بزرگترین واقعیتی است که همه جناح‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید آن را بپذیرند. همین مسئله می‌تواند امنیت و پشتوانه اصلی کشور که همانا رأی مردم است را با تهدید جدی مواجه کند. 

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه قدر مطلق آرای اصولگرایان تغییری نکرده است، عنوان کرد: اگر نگاهی به میزان آرا اصولگرایان و نسبت آن در مقایسه با انتخابات‌های گذشته داشته باشیم، جدا از تک نفر سرلیست که در واقع به نوعی سابقه حضور در تهران داشته، آرای دیگر افراد آنها کمتر از یک میلیون است و این آرا، آرائی است که بایستی با انتخابات چهار دوره پیش اصولگرایان مقایسه شود. یعنی به هیچ عنوان قدر مطلق آرای اصولگرایان افزایش پیدا نکرده است بلکه به دلیل کاهش مشارکت مردم، اصولگرایان در یک انتخاباتی که نتیجه آن از پیش معلوم بود، توانستند اکثریت نسبی آرا را به دست بیاورند ولی این به معنی این نیست که در واقع توانستند رأی لایه‌های خاکستری را جذب کنند. 

این عضو حزب اتحاد ملت با تاکید بر عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، توضیح داد: لایه خاکستری در این انتخابات به انتخابات "نه" گفت، ضمن اینکه اصلاح‌طلبان در این انتخابات حضور نداشتند و حضور چند حزبی که معمولا فاقد گفتمان، سازمان و تشکیلات هستند و بیشتر شبیه گروه‌های بسته قدرت هستند به هیچ عنوان به منزله حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نبود. البته معتقد هستم که اگر اصلاح‌طلبان با تمام قدرت هم آمده بودند، باز هم نمی‌توانستند بخش های مهمی از لایه خاکستری را به میدان بیاورند، چون چیزی که  امروز کشور با آن مواجه است بحث بحران کارآمدی است و این مسأله فراتر از جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح است. 

تاجرنیا درباره این تلقی اصولگرایان مبنی بر اینکه طرد اصلاح‌طلبان از سوی مردم به معنای اقبال به اصولگرایان است، گفت: ما باید با عدد و رقم صحبت کنیم، نمی‌توانیم براساس دریافت‌های شخصی و جناحی خودمان عمل کنیم. به لحاظ عدد و رقم مقایسه کردن میزان آرا، این مسأله را نمایان می‌سازد که رأی اصولگرایان نه تنها افزاش پیدا نکرده بلکه در لایه‌های جدید پایگاه اصولگرایان هم کاهش پیدا کرده است. چرا که این آرا در عرض 4 سال باید با میزانی از افزایش مواجه باشد در حالی که ما می‌بینیم این آرا در مقایسه با سه دوره انتخابات قبلی اصولگرایان هم هیچ نوع افزایشی را نشان نمی‌دهد. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اصولگرایان هیچ وقت نخواستند واقعیت های جامعه را در زمان خودش ببینند، عنوان کرد: متأسفانه آنها حتی برای مواجه شدن با واقعیت‌ها هم معمولا یک فاز تأخیری دارند و همین امر هم هست که نگذاشته اداره کشور به نحو درستی انجام شود. یادمان نرود که همیشه در طول 30 سال گذشته بخش قابل توجهی از قدرت در نهادهای استصوابی، نظامی و نهادهای غیرانتخابی، در اختیار اصولگرایان بوده، با این حال میزان رضایتمندی از عملکرد آنها به هیچ عنوان مطلوب نیست و اینکه اصرار دارند این بحث را مطرح کنند. به نظر من بیشتر به خاطر این است که آنها به صورت سنتی حاضر نیستند بپذیرند که عدم مشارکت بخش عمده‌ای از افراد جامعه به منزله اعتراض آنها به وضعیت موجود در کشور، روند انتخابات و حذف کاندیداهای مطرح است و همچنین به معنی اعتراض مردم به این است که آنچه که امروز نتیجه انتخابات است الزاما نتیجه آرای واقعی مردم نیست. آنها نمی‌خواهند این مسائل را بپذیرند و طبیعتا یکسری افسانه‌پردازی‌های این‌چنینی خواهند داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز