نوروز نامه ۹۹؛

ایران در سوگ سردار/ ناگوارترین و غیرمنتظره ترین خبری که در جهان مخابره شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ - ۱۹:۰۰:۰۹
کد خبر: ۹۷۹۶۲۷
ایران در سوگ سردار/ ناگوارترین و غیرمنتظره ترین خبری که در جهان مخابره شد
حضور سردار سلیمانی در عراق و محبوبیت روزافزونش در میان مردم عراق به ویژه با تاسیس نیروهای مردمی حشدالشعبی برای آمریکا که برایش عراق بسیار مهم و حیاتی بود، غیرقابل تحمل تر می‌شد. بنابراین به رغم اینکه همواره سردار سلیمانی را در عراق مشاهده می‌کردند اما به یکباره تصمیم گرفتند او را به شهادت برسانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ صبحگاه جمعه 13دی ماه 98، شاید کمترین کسی منتظر شنیدن خبری بود که پس از انتشار آن، ایرانیان و بسیاری از مردم کشورهای منطقه و جهان را با شوک مواجه کرد. خبر شهادت سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد به همراه همرزمان ایرانی و عراقی‌اش شاید ناگوارترین و غیرمنتظره ترین خبری بود که رسانه‌ها آن را دست به دست در فضای مجازی، پخش می‌کردند.

شهادت سردار سلیمانی طی عملیات آذرخش کبود توسط پهپاد آمریکایی آن هم در عراق، کشوری که سردار سلیمانی بسیار به آن رفت و آمد داشت و از چشم آمریکایی ها و سربازانش نیز این رفت و آمدها، پنهان نبود باعث ‌شد که چهره تروریستی آمریکا به ویژه رئیس جمهور جمهوری خواهش، نمایان‌تر شود.

دونالد ترامپ که از زمان روی کارآمدنش در کاخ سفید و با خروج یکباره از برجام، دشمنی خود را به ایرانیان نشان داده بود، این بار با ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران  در میدانی غیرجنگی و به نوعی با از پشت خنجر زدن، نشان داد که آمریکایی‌ها بیش از آنکه حامی کشورهای منطقه باشند قاتل منجی محبوب کشورهای منطقه از دست تروریست‌هایی چون داعش، هستند.

داعشی که خود آمریکا ایجاد کرد و سردار سلیمانی به عنوان محور اصلی و فرمانده شکست ناپذیر ایرانی در مبارزه با داعش، آن چنان برای ترامپ و حامیان اسرائیلی و سعودی اش غیرقابل تحمل بود که حتی نتوانستند، در میدان جنگ او را به شهادت برسانند چراکه به عقیده بسیاری از تحلیلگران، رویارویی با سردار سلیمانی برای آنها برابر با شکست و یا مصداق شکست واقعی بود. از این رو ترامپ با این بهانه که سردار قاسم سلیمانی و بسیاری از فرماندهان  سپاه را در لیست سیاه تروریستی خود قرار داده است آنها را به شهادت رسانده اما نه در میدان جنگ بلکه در حمله‌ای غافلگیرانه  و تروریستی که هیچ برنده‌ای نداشت و ترامپ با این ترور، چهره تروریستی و خصمانه خود را از یک سو نشان داد و از سوی دیگر، شاید تصور نمی‌کرد ترور یک فرمانده ایرانی آن قدر برایش گران تمام شود که او را بیش از چند ماه گذشته به  یک قدمی استیضاح در کنگره نزدیک کند. استیضاحی که در تاریخ آمریکا کمتر رخ داده است و  ترامپ نیز در نهایت بتواند با نگرانی بسیار، از آن عبور کند.

ترور سردار سلیمانی در حالی رخ داد که ایران در راستای سیاست های برجامی خود به دنبال برداشتن گام پنجم کاهش تعهد برجامی بود که تاکنون نیز به تاخیر افتاد. از سوی دیگر نیز کشورهای منطقه شرایط آرامی نداشتند به ویژه اینکه تنش‌ها در منطقه رو به افزایش بود. از یک طرف ناآرامی‌ها در عراق، لبنان اما در عین حال تنش ایران و عربستان در حال کاهش بود چراکه پیام هایی بین دو کشور برای گفتگوهای منطقه ای در حال رد و بدل بود.

نکته مهم در این میان، نقش سردار سلیمانی به عنوان حامل پیام ایران به عربستان در عراق به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر وقت عراق بود که در فرودگاه بغداد مورد حمله پهپاد آمریکایی قرار گرفت و به شهادت رسید.

سرداری که به عنوان شخصیتی محبوب در میان مردم ایران و عراق مطرح بود چراکه در شکست داعش، نقش بسیار برجسته‌ای ایفا کرده و توانست داعش را در عراق شکست دهد. از این رو سردار سلیمانی، فرمانده‌ محبوب ایرانی در جمع مردم عراق و بسیاری از کشورهای منطقه در خارج از مرزهای ایران محسوب می‌شد. محبوبیتی که برای آمریکا و حضورش در منطقه تا حدود زیادی دردسرساز شده بود.

حضور سردار سلیمانی در عراق و محبوبیت روزافزونش در میان مردم عراق به ویژه با تاسیس نیروهای مردمی حشدالشعبی  برای آمریکا که برایش عراق بسیار مهم و حیاتی بود، غیرقابل تحمل تر می‌شد. بنابراین به رغم اینکه همواره سردار سلیمانی را در عراق مشاهده می‌کردند اما به یکباره تصمیم گرفتند او را به شهادت برسانند. هرچند سردار سلیمانی به یقین می‌دانست که به درجه شهادت می‌رسد - در وصیت نامه خود نیز بدان اشاره کرده است و خود را «جامانده از کاروان دوستان شهیدش» نامیده است- اما پرسش این است که چرا آمریکایی‌ها چنین تصمیمی را در این شرایط، اتخاذ کردند؟

علاءالدین بروجردی، رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی، درباره چرایی این تصمیم از سوی آمریکا به خبرنگار سیاسی برنا می‌گوید: «آمریکا‌یی‌ها در منطقه طی چند سال گذشته در همه طراحی‌های خود به رغم متحمل شدن هزینه‌‌های میلیاردی و تلفات چند هزار نفری،‌ با شکست مواجهه شده‌اند. در جمع‌بندی و تحلیل چرایی این شکست نیز آنها به این نتیجه رسیدند که عامل اساسی خنثی شدن توطئه‌های آنها، شخصیت بارز این شهید بزرگوار یعنی سردار قاسم سلیمانی است. به همین دلیل این اقدام ناجوانمردانه را انجام دادند و سردار را به شهادت رساندند غافل از اینکه این اقدام آنها، موجب شد که برکات خون پاک این شهید بزرگوار بیش از دوران حیات او اثربخش باشد. یقینا نتیجه رویش این خون پاک، به وجود آمدن هزاران سلیمانی در کشور ما خواهد بود.

این نماینده مجلس دهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکایی‌ها سعی کردند این ترور را موفقیت‌آمیز نشان دهند اما در جهان و در داخل آمریکا به موفقیت چندانی نرسید‌ه‌اند، تاکید کرد:  همگان این حرکت احمقانه ترامپ را تقبیح کردند. اگرچه شهید بزرگوار به آرزوی خود یعنی شهادت که بارها نیز اعلام کرده بود، رسید اما این حماقت ترامپ و  جنایت تاریخی او به عنوان یک تروریست در تاریخ برای همیشه به ثبت رسیده است.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل آمریکا، در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا به یکباره تصمیم می‌گیرد که سردار سلیمانی را به شهادت برساند؟ با توجه به اینکه بسیاری از موقعیت‌های دیگر نیز آنها می‌توانستند سردار را در عراق و یا در جاهای دیگر به شهادت برسانند، به خبرنگار سیاسی برنا می‌گوید: بخشی از این تصمیم به سیاست‌ها، موازین و تصمیمات دونالد ترامپ بازمی‌گردد. درواقع او بر خلاف روسای جمهوری سابق آمریکا دارای تیم امنیتی و  سیاست خارجی بسیار ضعیفی در 3 سال گذشته بوده چراکه تاکنون 4 مشاور امنیت ملی را تغییر داده است. از این رو یکی از چهره‌هایی که روی ترامپ در ارتباط با ترور سردار سلیمانی تاثیر گذاشته است، مایک پمپئو وزیر امور خارجه بود.

مکی افزود: چهره‌ای که سالها در سازمان سیا کار می‌کرد و در عین حال فاقد یک نگاه استراتژیک و بلندمدت است حتی  از سوی نخبگان و دانشگاهیان آمریکا نیز نسبت به این گونه تصمیم‌سازی دونالد ترامپ انتقادات جدی وارد شده است. به گونه‌ای که استفان والت از چهره‌های شاخص در سیاست خارجی و امنیتی آمریکا، هم تأکید کرد که سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ دچار مرگ مغزی شده است. بنابراین بخش عمده‌ای از رفتار خلاف عرف آمریکا در ترور سردار سلیمانی به شخصیت و نوع تصمیم گیری دونالد ترامپ، برمی‌گردد.

لازم به ذکر است، ماشین سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران و به همراه ابومهدی المهندس، رییس حشدالشعبی و چند تن از همرزمان ایرانی و عراقی‌اش در صبحگاه جمعه 13دی ماه 98 در فرودگاه بغداد مورد حمله موشکی پهپاد آمریکایی قرار گرفت که این حمله با انتقام سخت ایران و با حمله به پایگاه عین الاسد آمریکا، بزرگترین پایگاه نظامیان آمریکایی در منطقه واقع در عراق، روبرو شد.

حمله‌ای که به گفته سپاه به کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی و همچنین وارد شدن صدمات مغزی جبران ناپذیر به گفته آمریکایی ها، منجر شده است.

همچنین بحث اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس عراق مصوب شد که طبق این مصوبه نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند که به عنوان دستاورد مهمی برای عراقی‌ها و همچنین ناکامی آمریکا در عراق، محسوب می‌شود. هرچند دونالد ترامپ در پی این مصوبه به نوعی در موضع ضعف قرار گرفت و خواستار دریافت غرامت از عراق، شد.

مقام معظم رهبری پس از شهادت سردار سلیمانی، به سرعت سردار قاآنی را به عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب کردند و انتقام سخت را در واکنش به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها، وعده دادند.

همچنین بسیاری از مقامات لشکری و کشوری بر انتقام سخت تاکید کردند و در این ارتباط هم وزارت امور خارجه کشورمان و هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر پیگیری قضائی ترور سردار سلیمانی توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، تاکید کردند و این پیگیری ها همچنان ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز