نوروزنامه ۹۹؛ / کارشناس بازار ارز تشریح کرد؛

قیمت دلار در نیمه دوم سال ۹۹ به چه میزان می‌رسد؟

۱۳۹۹/۰۱/۰۳ - ۰۹:۵۳:۳۳
کد خبر: ۹۷۹۸۰۰
قیمت دلار در نیمه دوم سال ۹۹ به چه میزان می‌رسد؟
یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است سیاست‌های پولی بانک مرکزی و مدیریت آن توانست، مانع جهش نرخ ارز در سال 98 شود اما این مدیریت به تنهایی کافی نیست و امکان جهش بازار ارز در نیمه دوم سال 99 وجود داشته و میانگین قیمت دلار در این سال، ۱۸هزار تومان خواهد بود.

«علی حیدری»، کارشناس اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص وضعیت بازار دلار و طلا در سال آینده خاطر نشان کرد: عوامل متعدد داخلی و خارجی باعث جذب سرمایه‌ها در بازارهایی مثل طلا و دلار می‌شود.

او افزود: قیمت دلار در ایران تابع دو عامل رویدادها و تحولات داخلی و رویدادهای سایسی و اقتصادی بین‌المللی است و در حوزه خارجی از 21 فروردین 98 تحریم های آمریکا در سطوح متفاوت و بالاتری از تحریم‌های قبلی، اعمال شد.

حیدری با اشاره به اینکه تحریم‌های بین‌المللی مانع تبادلات مالی سایر کشورهای با ایران شد، گفت: تشدید تحریم آمریکا می‌تواند سرمایه را به سمت بازار ارز و سکه سوق دهد.

به گفته این کارشناس اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل خارجی موثر، بحران کروناست که پیش بینی سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده بازارهای مالی مبهم کرده و افزایش نگرانی بین‌المللی حتی سرمایه‌گذاران خارجی را هم به سمت بازار طلا، ترغیب می‌کند. علاوه بر این نوسانات و افت بازارهای سهام نیز بر این روند تاثیر گذار است.

حیدری ادامه داد: اگر تنش ناشی از کرونا ادامه یابد، در فصل دوم سال 2020 اکثر بانک‌های مرکزی در بازارهای مالی دخالت خواهند کرد و همین باعث رشد بیشتر اونس طلا خواهد شد.

او افزود: طلا و سکه در ایران از دو مقوله مهم نوسان اونس در حیطه بین الملل و نوسان دلار در حیطه داخلی تبعیت می‌کند. افزایش قیمت طلا در سال 98 بجز بهمن و اسفند، حدود 60 درصد بخاطر نوسان قیمت داخلی دلار و حدود 40 درصد هم تابع نوسان اونس جهانی بود و از آنجایی که نوسان دلار زیادی، نداشتیم جهش چندانی در نرخ سکه مشاهده نشد تا اینکه به بهمن ماه و بودجه 99 رسید. مواردی مثل کسری بودجه، آشفتگی بازار سهام و کسری بودجه سال 99 باعث ترس و نگرانی از کاهش ارزش پول می‌شود و سرمایه گذار را به سمت امن‌ترین بازار یعنی بازار سکه و طلا سوق می‌دهد.

حیدری معتقد است سال آینده هم در بیشتر مقاطع سال افزایش قیمت سکه را خواهیم داشت مگر آنکه دولت سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در نظر داشته‌باشد.

به گفته حیدری میانگین قیمت دلار در نیمه اول سال 99 به 15هزار تومان و نیمه دوم سال به 18 هزار تومان خواهد رسید.

نظر شما