نوروزنامه ۹۹/ کارشناس مسائل آمریکا:

کار به «سوپر دلیگیت‌ها» می‌کشد/ رئیس جمهور آمریکا و تیم مشاورانش در حال ارزیابی انتخاباتی هستند

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۲۳:۳۰:۰۳
کد خبر: ۹۸۰۳۰۴
کار به «سوپر دلیگیت‌ها» می‌کشد/ رئیس جمهور آمریکا و تیم مشاورانش در حال ارزیابی انتخاباتی هستند
کارشناس مسائل آمریکا گفت: حمله به جو بایدن از سوی جمهوری‌خواهان در دستور کار قرار گرفته است چرا که شانس بالاتری دارد

«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا دونالد ترامپ ممکن است رئیس جمهور یک دوره‌ای شود با توجه به اینکه رقیبان دموکرات قدرتمندی چون جو بایدن دارد؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا می‌گوید: «اکنون بسیار زود است و نمی‌‌توان به طور دقیق به این سوال پاسخ داد چراکه ابتدا باید، تکلیف نامزد حزب دموکرات روشن شود که رقابت بین جوبایدن و سندرز است. در حال حاضر دو تفکر وجود دارد و باید ببینیم کدام تفکر غالب می‌شود. همچنین کدام فرد به عنوان نامزد نهایی از کنوانسیون ملی حزب بیرون می‌آید که این کنوانسیون در تابستان، 2020 برگزار می‌شود. بعد از آن، رقابت‌های اصلی بین دو نامزد اصلی دو حزب در آمریکا، شروع می‌شود و سپس، شاید بتوان یک ارزیابی داشت. به هر حال سنت سیاسی در آمریکا نشان می‌دهد، روسای جمهور عموما دو دوره‌ای هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود و تعداد کمی از روسای جمهور دو دوره‌ای، نشدند.

او افزود: اقتصاد آمریکا هم وضعیت مطلوبی دارد البته به استثنای موضوع کرونا. اگر قضیه کرونا به میزانی روی اقتصاد آمریکا فشار وارد کند که شاخص‌ها را  بهم بزند یعنی باعث افزایش بیکاری در آمریکا شود و فرصت‌های شغلی را از بین ببرد و کاهش ارزش سهام به زندگی روزمره مردم لطمه وارد کند، در آن صورت می‌توان گفت شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات به خطر می‌افتد. اما فعلا هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداده و به نظر نمی‌رسد که بتوانیم با یک احتمال بالا بگوئیم که دونالد ترامپ در انتخابات، شکست می‌خورد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دموکرات‌ها و سیاست‌های آنها در میان مردم مجددا طرفدار خواهد داشت یا خیر نیز بیان کرد: در حال حاضر فقط می‌توانیم در مورد رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها صحبت کنیم، بعد از این که نامزد نهایی مشخص شد، ارزیابی‌ها می‌تواند متمرکز باشد، بر این اساس که ترامپ از جمهوری‌ خواهان و فرد مشخص از دموکرات‌ها چه وضعیتی دارند. در حال حاضر چون حزب دموکرات، دو نامزد پیشتاز دارد تقریبا تقسیم شده یا یک شکافی ایجاد شده که این حزب باید به انسجام برسد و نامزد نهایی‌اش را معرفی کند. رقابت دموکرات‌ها هم در حال حاضر، چشم انداز بسیار مشخص و روشنی ندارد.

 امیرعلی ابوالفتح توضیح داد: جو بایدن با حدود 60 تا  70درصد رأی جلوتر از سندرز است ولی تاکنون 20 انتخابات برگزار شده و حدود 30 تا 35 انتخابات دیگر پیش رو است. بنابراین وضعیت می‌تواند تغییر کند و برنی سندرز پیشتاز شود و یا اینکه جو بایدن پیشتاز شود. ضمن اینکه  قابل پیش بینی است که در پایان رقابت‌های درون حزبی، هیچ کدام از این 2 نامزد آن عدد طلایی که نیاز دارند به عنوان نامزد نهایی معرفی شود بدست نیاورند در آن صورت سوپردلیگیت (Superdelegate) که همان نخبگان سیاسی و چهره‌های سرشناس حزب دموکرات هستند، حق رأی پیدا می‌کنند. در آن صورت ممکن است تمایل به سمت بایدن باشد که نماینده جریان مرکزگرای حزب دموکرات است اما هیچ کدام از این موارد قطعی نیست و فعلا می‌شود در مورد روندها صحبت کرد اما در مورد نتایج خیلی زود است که بخواهیم، صحبت کنیم.

او در مورد هراس ترامپ از بایدن نیز عنوان کرد: همواره نوک تیز انتقادات ترامپ به سمت رقیبی است که احتمال می‌دهد شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات مقدماتی دارد. به عنوان مثال تا یکی دو هفته گذشته که شانس پیروزی سندرز بالا بود و به نظر می‌رسید که شانس اول دموکرات‌ها باشد ترامپ دائما علیه سندرز صحبت می‌کرد و او را متهم به کمونیست و سوسیالیست بودن می‌کرد، مبنی بر این که کشور را به سمت سوسیالیست شدن سوق می‌دهد و با این عبارات تلاش می‌کرد، دائما مردم را از سوسیالیستی شدن به واسطه روی کارآمدن برنی سندرز بترساند. در حال حاضر که بایدن رو به ظهور است انتقادات علیه سندرز کاهش پیدا کرده و دائما ترامپ علیه بایدن از جمله ضعف و ناکارآمدی‌هایی که بایدن دارد چه سیاسی، چه اخلاقی، چه اقتصادی و مالی صحبت می‌کند. اگر دوباره ورق برگردد و سندرز شانس بالاتری را بدست بیاورد دوباره انتقادات ترامپ متوجه سندرز می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: این اقدامات از سوی ترامپ طبیعی است چراکه رئیس جمهور آمریکا و تیم مشاورانش در حال  ارزیابی بوده و رصد لحظه‌ای، انجام می‌دهند تا برای پیروزی در انتخابات، همه ابزارهایشان را به کار ببرند. بنابراین این اقدامات حاکی از شواهدی است که اکنون حمله به جو بایدن از سوی جمهوری‌خواهان پررنگ‌تر بوده و در دستور کار قرار گرفته چراکه بایدن، شانس بالاتری را برای پیروزی در انتخابات مقدماتی دارد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز