نوروزنامه ۹۹/ کارشناس مسائل آمریکا:

آیا ترامپ به سرنوشت جیمی کارتر دچار می‌شود؟

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۲۳:۰۹:۲۱
کد خبر: ۹۸۰۳۱۷
آیا ترامپ به سرنوشت جیمی کارتر دچار می‌شود؟
کارشناس مسائل آمریکا گفت: برخی این احتمال را می‌دهند که ترامپ به سرنوشت کارتر دچار شود ولی این خوش بینی باید با یک درایت و دوراندیشی، مدنظر باشد.

«مرتضی مکی»، کارشناس مسائل آمریکا، درباره انتخابات آمریکا در سال 2020 و آینده ترامپ با توجه به رقیبان دموکرات قدرتمندی چون جو بایدن به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: مهمترین موضوعی که این روزها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 آمریکا مطرح است رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخاب نامزد نهایی و رقیب با دونالد ترامپ، است. پس از سه‌شنبه بزرگ که انتخابات درون حزبی دموکرات ها در 14 ایالت برگزار شد تقریبا تا حدود زیادی رقیبان اصلی مشخص شدند. با کناره‌گیری 4 کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات، تقریبا برنی سندرز و جو بایدن به رقابت نهایی دموکرات‌ها راه یافتند و ما  در ماه مارس 2020، یک انتخابات مهم ایالتی دیگر هم داریم و آن انتخابات ایالت میشیگان است که آن ایالت می‌تواند، تا حدودی چهره رقیب دموکرات دونالد ترامپ را روشن کند.

او افزود: اینکه حالا برنی سندرز یا جو بایدن به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راه خواهند یافت و کدام نامزد دموکرات، گزینه بهتری برای شکست ترامپ است بحث های سیاسی و  رسانه‌ای جدی در محافل آمریکا و دیگر کشورهای جهان در این باره، است. بسیاری برنی سندرز را چهره قوی تری برای رقابت با دونالد ترامپ می‌دانند چرا که او می تواند یک فضای دو قطبی را در جامعه آمریکا ایجاد کند و برای بخش‌های زیادی از زنان و کسانی که مردد هستند در انتخابات 2020 آمریکا رای بدهند، چهره تاثیرگذار تری است.

این کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: بحث دیگری وجود دارد و آن اینکه در درون حزب دموکرات، ما یک شکاف عمیقی داریم و آن اینکه چهره‌های برجسته و شاخص حزب دموکرات از جو بایدن حمایت می‌کنند و آن را گزینه بهتری برای ریاست جمهوری و رقابت با ترامپ می دانند. به هر حال جو بایدن 8 سال معاون اوباما بوده و بیش از 30 سال سابقه سناتوری در آمریکا را داشته و یک چهره بوروکرات و شناخته شده برای دموکرات‌ها است. گفته می شود برنی سندرز یک شورشی در داخل حزب دموکرات است و برنامه های سیاسی و تبلیغاتی او، شاید با حزب دموکرات زیاد همخوانی نداشته باشد. این شکافی که در داخل حزب دموکرات است به عنوان یک نقطه ضعف برای آنها محسوب می شود که می‌تواند، یک فرصتی را برای ترامپ فراهم کند تا رقیب دموکرات خود را تضعیف کند و هم میزان بخت پیروزی خود در انتخابات 2020، افزایش دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ موفق می شود رقیبان دموکرات خود را کنار بزند؟ نیز گفت: نمی‌توان انکار کرد که کارنامه اقتصادی ترامپ در داخل آمریکا مثبت بوده است. این مثبت بودن گفته می‌شود که در کوتاه مدت مثبت بوده است اما در نگاه بلندمدت قطعا اقتصاد آمریکا دچار ضرر و زیان‌های جدی از سیاست های اقتصادی او می شود. اما متغیرهای زیادی وارد عرصه سیاسی و اقتصادی جامعه آمریکا می‌شود که ترامپ نمی‌تواند از این کارنامه اقتصادی خود بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی مورد نیازش را انجام دهد.

مکی افزود:  اگر این بحران کرونا همچنان ادامه پیدا کند و تاثیرات عمیق خود را بر اقتصاد آمریکا بگذارد قطعا این موضوع اقتصاد که، یک امتیاز مثبت برای ترامپ است می‌تواند پاشنه آشیل باشد. در عرصه ستاد خارجی نیز ترامپ کارنامه موفقیت‌آمیزی نداشته و بر روی هر گزینه‌ای دست گذاشته قطعا تبعات منفی آن بیشتر از بهره‌های مثبتی بوده که آمریکا به دنبال استفاده از آن بوده است. فضای سیاسی آمریکا فضای مبهم و پیچیده‌ای شده است ضمن اینکه در این فضای مبهم، ترامپ توانسته خودش را همچنان در صدر نگه دارد و نباید احتمال پیروزی او را در انتخابات 2020 دست کم گرفت. بسیاری در اروپا و ایران و کشورهای جهان منتظرند ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد تا فضای سیاسی جدیدی ایجاد شود و در آن فضا، بتوانند اهداف خودشان را پیش ببرند. این خوشبینی نباید زیاد به تدوین استراتژی و راهبرد کلان سیاست خارجی و امنیتی که امکان دارد 4 سال دیگر ترامپ را در کاخ سفید ببینیم اثر بگذارد و باید این استراتژی ها با این تصویر که احتمال پیروزی دونالد ترامپ هم کم نیست، مورد توجه قرار بگیرد.

مرتضی مکی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اینکه ترامپ رئیس جمهور یک دوره‌ای شود؟ اظهار کرد:  تک دوره‌ای شدن روسای جمهور در تاریخ آمریکا وجود داشته است. بعد از جنگ جهانی دوم نیکسون در دور دوم انتخابات تغییر کرد و جیمی کارتر اولین رییس جمهور بعد از جنگ جهانی آمریکا است که تک دوره ای بوده و جورج بوش پدر هم تک دوره ای بوده است. ولی شکست کارتر در تاریخ آمریکا، اتفاق برجسته‌ای است. به خصوص که آن شکست در دور دوم، بیشتر ناشی از بحث گروگانگیری و 54 گروگان آمریکا در تهران بود که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رخ داد. بنابراین این رخداد تحت تاثیر این کار بود که کارتر نتوانست به خوبی این تبعات پیروزی را مدیریت کند و در رقابت با ریگان از عرصه ریاست جمهوری، کنار رفت. برخی این احتمال را می‌دهند که ترامپ به سرنوشت کارتر دچار شود ولی این خوش‌بینی باید با یک درایت و دوراندیشی، مدنظر باشد.

نظر شما