نوروزنامه ۹۹/ استاد پیشین دانشگاه تهران:

ایران، ونزوئلا و کره‌شمالی می‌تواند شانس ترامپ را دگرگون کند

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۲۳:۵۵:۲۰
کد خبر: ۹۸۰۳۱۹
ایران، ونزوئلا و کره‌شمالی می‌تواند شانس ترامپ را دگرگون کند
استاد پیشین دانشگاه تهران گفت: ایران، ونزوئلا و کره شمالی می‌تواند شانس ترامپ را برای انتخابات ریاست جمهوری، دگرگون کند.

«قاسم افتخاری»، استاد پیشین دانشگاه تهران، درباره انتخابات آمریکا با توجه به رقابت ‌های درون حزبی دموکرات‌ها، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: پیشگام شدن جو بایدن در واقع بهترین شانس را برای دموکرات‌ها به وجود آورده است چراکه در میان دموکرات‌ها، هیچ‌کس به اندازه بایدن پختگی سیاسی ندارد و هم اینکه او معاون اوباما نیز بود، بنابراین با سیاست‌های جهان آشنایی زیادی دارد از جمله روابط ایران و آمریکا. انتخاب جو بایدن برای دموکرات‌ها به نظرم موفقیت آنها را بالا برده اما اینکه بعدها در رقابت بین ترامپ و جو بایدن، چه اتفاقی رخ خواهد داد، بیشتر بستگی دارد به اینکه در آینده، یعنی در7 تا 8 ماه باقی مانده، چه اتفاقاتی در پیش باشد.

این متخصص مسائل آمریکا افزود: در حال حاضر می‌توان گفت که شانس ترامپ و جو بایدن کم و بیش برابر است و با درنظر گرفتن وضعیت نسبتا خوب اقتصادی آمریکا و رضایت کم و بیش می‌توانیم بگوئیم که همه قشرهایی که ممکن است در انتخابات شرکت نکنند، نتیجه تقریبا برابر خواهد شد. در نتیجه این دو در مقایسه با یکدیگر از نظر آرای عمومی مردم فعلی آمریکا تقریبا در موقعیت یکسانی قرار دارند. از این به بعد مسأله مهم برای جو بایدن مسائل داخلی است در حالی که برای ترامپ مسائل بین‌المللی مطرح است. از این رو اگر جو بایدن به نحوی بتواند در زمینه سیاست داخلی، برنامه هایی برای دوره ریاست جمهوری خودش در آینده ارائه دهد به گونه ای که مورد پسند آمریکا باشد قطعا می تواند شانس پیروزی خود را بیشتر ازحالا، بالا ببرد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اما در مورد ترامپ قضیه برعکس است. ترامپ نسبتا از نظر افکار عمومی داخلی آمریکا چندان نگرانی ندارد بلکه مسئله او بیشتر سیاست خارجی است. یکی از مسائل موضوع افغانستان است که ظاهرا توافقی صورت گرفته و در واقع می توانیم بگوئیم که زمامداران آمریکا از آن توافق راضی نیستند و در واقع به نوعی پرده پوشی برای شکست است که افغانستان را بعد از 19 سال درگیری و  دادن این همه قربانی و هزینه جانی و مالی، بدون به دست آوردن هیچ هزینه‌ای خرج کرده و معلوم نیست که دولت ترامپ در انتخابات آینده تشکیل شود و روی کار بیاید. بنابراین ممکن است که دوباره همه چیز در افغانستان بهم بریزد و از طرف دیگر مسائلی مانند ایران، ونزوئلا و کره‌شمالی وجود دارد که هنوز حل نشده است. اینها مسائلی است که می‌تواند شانس ترامپ را دگرگون کند، یعنی شانس ترامپ را برای پیروزی کم و یا زیاد شود. بنابراین درباره ترامپ باید منتظر رویدادهای بین‌المللی بود و قضاوت کرد که تا چه اندازه از آنچه که امروز دارد، شانسش بیشتر خواهد بود یا کمتر.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز