نخست وزیر مکلف عراق:

هیچ معامله‌ای برای انتخاب من انجام نشده است

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۱۱:۰۸:۲۳
کد خبر: ۹۸۰۴۴۰
هیچ معامله‌ای برای انتخاب من انجام نشده است
«عدنان الزرفی» نخست وزیر مکلف عراق هر گونه توافق پشت پرده برای معرفی شدنش را رد کرد و گفت که هیچ معامله ای در این باره انجام نشده است

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، الزرفی سه شنبه گذشته با حکم «برهم صالح»، رییس جمهوری عراق مامور تشکیل دولت جدید و انتقالی این کشور شد.

در همین حال جریان ها و گروه های شیعی با مکلف شدن الزرفی به شدت مخالف می کنند و می گویند رییس جمهوری بدون کسب مشورت و رایزنی با آنها در اقدامی خلاف قانون اساسی نخست وزیر جدید را معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری المعلومه، الزرفی بیان کرد که مامور شدن وی برای نخست وزیری روال عادی و طبیعی داشته و به هیچ وجه با رییس جمهوری عراق در این زمینه معامله صورت نگرفته است.

وی ادامه داد که برای انجام وظایف و تشکیل دولت تنها با توافق همه احزاب و مؤلفه ها پیش خواهد رفت.

نخست وزیر مکلف عراق افزود که برای رفع بحران و چالش های فراوان، کشور نیاز به مشارکت همه مردم و گروه های سیاسی دارد.

الزرفی بیان کرد که ماموریت دولت او تنها یک سال ادامه خواهد داشت و در این مدت مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را آماده می کند.

وی افزود: برگزاری انتخابات زودهنگام فقط تصمیم دولت نیست بلکه اراده سیاسی نزد همه جناح ها و نیروهای سیاسی است و اگر جناح های سیاسی از من بخواهند در مدت ۳ ماه آماده برگزاری انتخابات می شوم.

گروه ها و جریان های عمده شیعه از جمله ائتلاف الفتح، «هادی العامری»، دولت قانون، «نوری المالکی»، العطاء، «فالح الفیاض»، جریان ملی حکمت، سید «عمار حکیم» و حزب فضیلت از مخالفان جدی و سرسخت الزرفی به شمار می روند.

رایزنی این گروه ها برای حذف الزرفی از مکلف شدن و معرفی جایگزین وی همچنان ادامه دارد.

الزرفی استاندار اسبق نجف در سه دوره مختلف از اعضای ائتلاف النصر به رهبری «حیدر العبادی» است.

نظر شما