همیاری اجتماعی پاسخ مردم عراق به فتوای مرجعیت دینی این کشور

۱۳۹۹/۰۱/۰۴ - ۱۵:۱۲:۳۵
کد خبر: ۹۸۰۵۳۰
همیاری اجتماعی پاسخ مردم عراق به فتوای مرجعیت دینی این کشور
در پاسخ به فتوای اخیر مرجعیت عالی دینی عراق بر ضرورت کمک رسانی به خانواده های کم بضاعت و بی سرپرست و ایتام، طرح همیاری اجتماعی در مناطق مختلف عراق به اجرا درآمد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، برخی از صاحبان موکب های حسینی و شهروندان و شخصیت ها در پاسخ به فتوای آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق مبنی بر کمک رسانی به خانواده های بی بضاعت و بی سرپرست و ایتام در طول ایام مقررات امنیتی برای پیشگیری از شیوع کرونا، طرح توزیع بسته های غذایی را در بغداد و سایر شهرهای عراق به ویژه استان های جنوب و مرکز به اجرا گذاشتند.

در این راستا اهالی منطقه «جمیله» در شمال شرق بغداد، جمع آوری یک هزار و ۵۰۰ بسته غذایی شامل انواع کالاهای ضروری را برای توزیع بین خانواده های نیازمند آغاز کردند.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز در پاسخ به فتوای مرجعیت عالی دینی، دو ماه حقوق خود را برای کمک به خانواده های نیازمند اختصاص داد.

«نعیم العبودی» از گروه پارلمانی «صادقون» (عصائب اهل الحق) در توئیتی اعلام کرده است که دو ماه حقوق خود را به صورت بسته های غذایی برای کمک به خانواده های مستمند اختصاص داده است.

تعدادی از موکب داران حسینی نیز در هماهنگی مراجع امنیتی و بهداشتی، با راه اندازی هیات های کمک رسانی به خانواده های محتاج، به فتوای مرجعیت عالی دینی پاسخ مثبت دادند.

در کوت مرکز استان واسط در شرق عراق نیز جمعی از اهالی به صورت دواطلبانه بسته های غذایی برای ۲۰۰ خانواده نیازمند آماده کردند.

این بسته های غذایی شامل مواد غذایی خشک (بقولیات)، گوشت و انواع سبزی است که در مناطق فقیرنشین کوت توزیع می شود.

در بغداد یک شهروند با ایجاد نانوایی سیار و رفتن به مناطق فقیرنشین، نان رایگان میان آنها توزیع کرد.

عتبات مقدسه در سراسر عراق و الحشد الشعبی نیز در این طرح همیاری اجتماعی شرکت کرده اند.

تولیت مقدس آستان عباسی (ع) بر این طرح خود نام «پاسخ به ندای مرجعیت برای همیاری اجتماعی» نهاده است.

برخی از تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، شماری از اهالی ناشناس را نشان می دهد که شبانه پشت در منازل خانواده های نیازمند بسته های غذایی مانند تخم مرغ و دیگر مایحتاج عمومی گذاشته اند.

آیت الله سید علی سیستانی شنبه گذشته ۲۱ مارس (دوم فروردین ماه) در فتوایی از صاحبان مواکب حسینی و عموم مردم خواسته بود به خانواده های محتاج که به دلیل تدابیر امنیتی منع تردد در منازل باقی مانده و از اقدام های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند، کمک کنند.

آیت الله سیستانی در این فتوا گفته است، فراهم کردن نیازهای اساسی خانواده‌های آسیب دیده از اوضاع کنونی، در درجه اول جزو مسئولیت‌های جناح‌های دولتی است و خیرینی که از لحاظ مالی متمکن هستند می توانند در حمایت از آسیب دیدگان مشارکت کنند.

مرجعیت عالی دینی عراق گفته بود: «تجار و کسبه که مواد غذایی و مانند آن در اختیار دارند، کالاهای خود را بدون افزایش قیمت بلکه با قیمت یارانه ای عرضه کنند.»

در این فتوا آمده است: «گروهی از جوانان غیور پس از هماهنگی با جناح های رسمی و در سایه ممنوعیت تردد در بیشتر مناطق، برای شناسایی خانواده های مستحق و رساندن مواد اختصاص داده شده به آنها داوطلب شوند در حالی که باید همه تدابیر پیشگیرانه را جهت جلوگیری از سرایت ویروس به آنها رعایت کنند.»

آیت الله سیستانی به طور ویژه به صاحبان موکب های حسینی توصیه کرده است که همان طور که در تهیه مایحتاج رزمندگان قهرمان در روزهای جنگ با داعش نقش داشتند، فعالیت های خود را در حمایت و پشتیبانی از خانواده های آسیب دیده همراه با رعایت موارد ذکر شده، ادامه دهند.

این فتوای مرجعیت عالی دینی که با استقبال عمومی مواجه شده، در عراق به «فتوای تکافل» یا «فتوای همیاری اجتماعی» معروف شده و روز به روز بر تعداد داوطلبان کمک به خانواده های نیازمند افزوده می شود.

در شبکه های اجتماعی تصاویری متعدد از مواکب حسینی در شهرهای مختلف عراق برای کمک رسانی به خانواده های نیازمند، ایتام و افراد بی سرپست منتشر شده است.

عراق برای پیشگیری از شیوع کرونا مقررات منع رفت و آمد یک هفته ای را ۶ روز دیگر تمدید کرد.

قرار بود که فردا (سه شنبه) این ممنوعیت به پایان برسد اما ستاد بحران عراق آن را تا روز شنبه آینده تمدید کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز