یک پژوهشگر مسائل دینی:

جهل دینی خطرناک‌تر از کرونا است/ طب اسلامی بدعت در دین محسوب می‌شود/ صدا و سیما نقش پررنگی در فرار جوانان از دین دارد

۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۰۹:۱۰:۵۲
کد خبر: ۹۸۱۱۶۵
جهل دینی خطرناک‌تر از کرونا است/ طب اسلامی بدعت در دین محسوب می‌شود/ صدا و سیما نقش پررنگی در فرار جوانان از دین دارد
پژوهشگر مسائل دینی گفت: پدیده‌ای به نام جهل دینی همانند کرونا در جامعه رسوخ و نفوذ کرده است و ضربه‌ای که جهل دینی وارد می‌کند بیش از کرونا است چرا که هیچ چیز خطرناک‌تر از نافهمی در دین نیست.

«محمدتقی فاضل میبدی»، پژوهشگر مسائل دینی، در خصوص تاکید برخی افراد بر تاثیر طب اسلامی در مقابله با کرونا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: همانطور که مواردی به نام محیط زیست اسلامی، بهداشت اسلامی، بیمارستان اسلامی نداریم، چیزی به نام طب اسلامی نداریم، این دروغ محض است چرا که اسلام برای این موارد نیامده است. در واقع طب دستوری برای سلامت است که همکاری تجربه و علم را می‌طلبد. علم، طب جغرافیا و ایدئولوژی نمی‌شناسد و فقط عقل، تجربه و آزمایشگاه در این وادی کارآمد هستند.

او با تاکید بر اینکه طب اسلامی بدعت در دین محسوب می‌شود، افزود: اگر کسی چیزی به نام دین و اسلام را وارد اسلام کرد بدعت است و باید در مقابل بدعت گذاران ایستاد و جلوگیری کرد.

فاضل میبدی در واکنش به اقدام افرادی مبنی بر تبلیغ و ترویج طب اسلامی تصریح کرد: این افراد مخل آرامش، آسایش و سلامتی بشر هستند. پدیده‌ای به نام جهل دینی همانند کرونا در جامعه رسوخ و نفوذ کرده است و ضربه‌ای که جهل دینی وارد می‌کند، بیش از کرونا است چراکه هیچ چیز خطرناک‌تر از نافهمی در دین، نیست.

 این پژوهشگر مسائل دینی جهل دینی را به مراتب خطرناک‌تر از کرونا دانست و اظهار کرد: در رابطه با نافهمی در دین حتی در آیه شریفه « یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِ کَثِیرًا»  هم اشاره شده است. دعوت قرآن به تعقل به این دلیل است که بشر در دین جاهل نباشد. اگر بشر در دین جاهل باشد بزرگترین ضربه را به دین وارد می‌کند. اینکه طلبه‌ای با لباس روحانیت که سواد درستی هم ندارد و فقط  می‌خواهد خود را قهرمان کند، به بیمارستان می‌رود، خطر بسیار بزرگی است که باید جلوی آن گرفته شود چراکه هم جامعه را مبتلا می‌کند هم به نام دین، این کار را انجام می‌دهد، یعنی دو منکر بزرگ را مرتکب می‌شود. لذا طب اسلامی دروغ، فریب، غلط و بدعت است.

فاضل میبدی با اشاره به اینکه برخی به نام دین کاسبی می‌کنند، بیان کرد: تعدادی با غرور بی‌سوادی از این طریق می‌خواهند اظهار وجود کنند به عنوان مثال، افرادی مانند تبریزیان یکی از کاسبان در این زمینه است که عده‌ای جاهل هم به دنبال این قبیل افراد می‌افتند. اشکال این است که بحث‌های علمی و تجربی را از بحث‌های دینی جدا نکردیم، در جامعه‌ای که حکومت دینی وجود دارد و ایدئولوژی مذهبی حاکم است باید میان عقل بشری و دین خط‌‌کشی کرد. دین برای هدایت و انسان‌سازی آمده است در کنار دین عقل و تجربه نیر وجود دارد، در مواردی مانند بیمارستان، محیط زیست، شهرداری و غیره نباید به سراغ دین رفت، بلکه باید به عقل و علم بشر رجوع کرد.

این پژوهشگر مسائل دینی ضمن تاکید بر رعایت خط کشی‌ها میان دین و برخی امور ادامه داد: در مسائل انسانی و علمی مرزبندی‌ها و سیاست‌کاری‌ها باید کنار گذاشته شود، ایدئولوژِی و سیاسی کردن این موارد ضربه وارد می‌کند. مسئله کرونا پدیده‌ای است که در جامعه بشری بوجود آمده است و باید از طریق تجربه و همفکری با سایر کشورها با این پدیده مبارزه کرد، اگر در این وادی بخواهیم مرزبندی‌های ایدئولوژیک و سیاسی درست کنیم، هیچ‌وقت موفق نمی‌شویم چراکه تولید علم هیچ گونه مرزی نمی‌شناسد.

فاضل میبدی با بیان اینکه این قبیل اقدامات به دین آسیب وارد می‌کند، تشریح کرد: اینکه جوانان از دین فاصله می‌گیرند، به دلیل این است که عده ای دینی را وارد جامعه کردند و تبلیغ می‌کنند که عقل ستیز، عقل گریز و جوان‌گریز است. اینگونه دینی که در آن رفاه، سعادت و سلامت در نظر گرفته نشده باشد، بشر قبول نمی‌کند.

این پژوهشگر مسائل دینی افزود: اشکال این است که همه چیز را به حساب دین گذاشتیم و جامعه را خراب کردیم، اقتصاد اسلامی، علوم تربیتی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، هر چیزی را نمی‌شود با پسوند اسلام درست کرد چرا که اسلام پیام خاص خود را دارد، عقل، علوم و تجربه هم در هر زمینه‌ای  پیام‌های خاص خود را دارند. در واقع صدا و سیما نقش پررنگی در فرار جوانان از دین دارد.

نظر شما