نوروزنامه ۹۹؛ / کارشناس مسائل خاورمیانه:

آمریکا بیش از این نمی‌تواند برای اسرائیل کاری کند

۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - ۲۳:۵۰:۰۴
کد خبر: ۹۸۳۱۵۷
آمریکا بیش از این نمی‌تواند برای اسرائیل کاری کند
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به معامله قرن گفت: قطعا آمریکایی‌ها بیش از این نمی‌توانند کاری برای صهیونیست‌ها انجام دهند چون یک جامعه پیشرفته میلیونی فلسطینی در داخل و مشابه این در خارج که هنوز جزو آوارگان و در اردوگاه‌های کشورهای مختلف زندگی می‌کنند، به راحتی سرزمین خودشان را به بیگانه واگذار نمی کنند تا در آوارگی بمانند.

«مصیب نعیمی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره طرح معامله قرن و واکنش‌ها به این طرح به ویژه در جهان عرب، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: طرح جدیدی که در حال حاضر، نام  معامله قرن را بر آن گذاشتند طرح جدیدی نیست و سال‌هاست یک طرح نو تحت عنوان خاورمیانه جدید و الحاق اروپا به رژیم صهیونیستی توسط شیمون پرز در دهه 80 قرن گذشته مطرح شد. اما آن زمان با توجه به یک‌سری بلندپروازی‌هایی که رژیم صهیونیستی در آن طرح، مطرح کرده بود آمریکایی‌ها جرات مطرح کردن آن را نکردند تا اینکه طرح معامله را مطرح کردند.

او افزود: بعد از آن جنگ 2006 تحت عنوان خاورمیانه جدید شروع شد اما باز هم ناکام شدند. شرایط برای‌شان مساعد نبود لذا جنگ سوریه را به راه انداختند. بعدا از بهم ریختگی ارتش عراق و بعد سوریه، در نهایت سه ارتش مهم را که کنار زدند و متوجه شدند زمینه آماده است. لذا این بار هم با توجه به نیازی که ترامپ داشت و نفوذ قوی صهیونیست‌ها همچنین عقده‌هایی که خود ترامپ داشت، فکر می‌کرد می‌تواند بسیار راحت، طرحی را با نام جدید عنوان کند که نام آن «معامله قرن» بود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تاکید کرد: در این طرح یا معامله، مشخص است که هیچکس جز صهیونیست‌ها هیچ سهمی ندارد و در واقع یک توافق بین ترامپ و نتانیاهو بود. ابتدا قرار بود سران کشور‌های منطقه با یک سری از سران کشورهای غربی در یک اجتماع کنفرانس بسیار بزرگ و گسترده‌ای، طرح را اعلام کنند تا حمایت بین‌المللی داشته باشد که ناکام ماندند لذا خود نتانیاهو باتوجه به شرایطی که داشت آن را به عقب نینداخت و به صورت دو نفره، او و ترامپ به تنهایی این را عنوان کردند و از ابتدا مشخص شد که این طرح، تغییری در وضعیت نخواهد داد، چراکه بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که تغییر خاصی رخ نداده بود.

مصیب نعیمی افزود: به عبارت دیگر قبل از آن و بعد از آن طرح، تغییر جغرافیایی و سرزمینی رخ نداده است در رابطه با این هم تقریبا نوعی محروم کردن فلسطینی‌ها از حداقل حقوق‌شان بود که در این طرح، بحث ترانسفر و بیرون راندن باقی مانده فلسطینی‌ها از سرزمین فلسطین مطرح شد. در واقع این طرح ادامه وعده های پوشالی جرج بوش برای تشکیل دو دولت فلسطین و رژیم اسرائیل بود که که باز هم نادیده گرفته شد و یک طرفه به سمت واگذاری سرزمین فلسطین به رژیم صهیونیستی، حرکت کرد. اما از ابتدا مشخص شد آنهایی که موثرند قطعا با این طرح مخالف هستند و محقق نخواهد شد. آنهایی هم که به نوعی  این طرح را یا پذیرفتند یا اینکه ساکت ماندند محلی از اعراب نداشتند مثل رژیم‌های وابسته به آمریکا در منطقه که همه اینها در این تبانی‌های گذشته علیه فلسطینی‌ها، سهیم بودند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: منتهی مهم‌ترین نقطه و دستاورد این طرح فاش شدن اقدامات برخی کشورها بود. آنهایی که واقعا در توطئه‌های 70 سال گذشته شریک بودند و در واگذاری فلسطین به صهیونیست‌ها سهم داشتند و به ظاهر مدعی حقوق فلسطینی‌ها بودند ولی در عین حال فلسطینی‌ها را به سمت و سویی کشاندند که رژیم صهیونیستی قدرتمندتر بتواند، این سرزمین را همیشه در اشغال دربیاورد.

مصیب نعیمی ادامه داد:  عملا این طرح، یک طرح یکجانبه است و خیلی نباید به آن اهمیت داد چراکه جامعه فلسطین مخصوصا نسل جدید تحت هیچ عنوان اگر هم به درازا بکشد این طرح را نخواهد پذیرفت و شرایط را مانند گذشته با مبارزات مستمری که دارند ادامه خواهند داد تا صهیونیست‌ها ببیند این وضعیت، به چه سمت و سویی کشیده می‌شود. قطعا آمریکایی‌ها بیش از این نمی‌توانند کاری برای صهیونیست‌ها انجام دهند چون یک جامعه پیشرفته میلیونی فلسطینی در داخل و مشابه این در خارج که هنوز جزو آوارگان و در اردوگاه‌های کشورهای مختلف زندگی می‌کنند، به راحتی سرزمین خودشان را به بیگانه واگذار نمی‌کنند تا در آوارگی بمانند. از این رو، این طرح از ابتدا هم از نظر علمی، عملی و واقعی یک طرح شکست خورده و غیر قابل اجراست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز