نوروزنامه ۹۹؛ / عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران:

آستان قدس، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی امام بهترین محل جبران کسری بودجه دولت/ ظرفیت‌های خارجی و داخلی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی و غیر نفتی کشور

۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۱۴:۵۶:۰۶
کد خبر: ۹۸۳۷۰۴
آستان قدس، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی امام بهترین محل جبران کسری بودجه دولت/ ظرفیت‌های خارجی و داخلی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی و غیر نفتی کشور
عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت به دلیل وضعیت بحرانی بنگاه‌های اقتصادی، پرداخت کمک‌های مالی از سوی نهادهایی مثل آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان را بهترین راهکار برای جبران کسری درآمدهای دولت برای کمک به فعالیت‌های متضرر شده از کرونا دانست.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفت و گو با خبرنگار برنا با اشاره به پیشنهادات اتاق بازرگانی برای مشکلات اقتصادی بلند مدت ناشی از کرونا اظهار کرد: مهم‌ترین نکته در اجرای این پیشنهادات و راهکارها تامین منابع مالی آن‌هاست.

او با اشاره با شرایط سخت اقتصادی پیش روی دولت در سال جاری گفت: وضعیت بین‌المللی علاوه بر تحریم‌ها حاکی از آن است که ایران امکان فروش نفت با قیمت پیش‌بینی شده در بودجه را برای سال جاری ندارد و صادرات ما نیز کاهش یافته ‌است.

آرگون ادامه داد: از سوی دیگر تعطیلی بنگاه‌ها و کساد فعالیت‌های اقتصادی امکان وصول مالیات در نظر گرفته شده در بودجه را برای دولت ندارد. بنابراین نه تنها درآمدهای نفتی بلکه درآمدهای غیر نفتی دولت هم کاهش یافته ‌است.

به گفته این فعال اقتصادی، از سوی دیگر هزینه‌های دولت چه در حوزه کمک و تسهیلات به فعالان اقتصادی و چه برای کمک‌ها و بسته‌های معیشتی برای خانوارها افزایش یافته ‌است. 

آرگون خاطر نشان کرد: باید مراقبت شود برای مثال بانک مرکزی از چاپ پول جلوگیری کند تا از تورم سنگینی که از پیامدهای آن است، جلوگیری شود.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه ایران در خصوص محل تامین منابع مورد نیاز دولت برای اجرای طرح پیشنهادی اتاق بازرگانی بیان کرد: دولت باید تمرکز خود را بر فروش اوراق مشارکت بگذارد، همچنین از نهادهایی مثل بنیاد مستضفعان، آستان قدس و ستاد اجرایی امام(ره) کمک مالی دریافت کند.

او افزود: همچنین دولت می‌تواند به فروش دارایی‌های خود از طریق بازار سرمایه که در وضعیت مناسبی به سر می‌برد، بپردازد.

آرگون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و کمک‌های بین‌المللی را از دیگر محل‌ها دانست و افزود: باید تلاش کنیم سطح اشتغال خود را حفظ کنیم.

او ادامه داد: با توجه به نام سال که جهش تولید انتخاب شده، باید به حفظ وضعیت تولیدی گذشته پرداخته و تولید خود را افزایش هم بدهیم.

گفتنی است اتاق بازرگانی تهران طی طرح پیشنهادی به دولت با اشاره به زوایای متفاوت آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، به ارائه راهکارهایی برای جبران این خسارات پرداخته‌ و شوک‌های احتمالی که در آینده بر اقتصاد کشورمان می‌تواند وارد شود، بیان کرده‌است.

نظر شما