چرا دولت قرنطینه را نمی‌پذیرد؟

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۰۵:۵۴:۵۹
کد خبر: ۹۸۳۸۸۶
چرا دولت قرنطینه را نمی‌پذیرد؟
در حالی که بسیاری بر این عقیده بودند ایران نیز باید مانند کشورهای دیگر دست به قرنطینه ملی بزند اما دولت ایران, قرنطینه را مناسب شرایط ایران نمی داند بنابراین این مسئله موافقان و مخالفان را واداشته به ابعاد گوناگون این موضوع بپردازند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ افراد بسیار کم‌ درآمدی که دچار مضیقه هستند و در این ایام (کرونا) مضیقه‌شان بیشتر می شود. این بخشی از سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی در 25 اسفند 98 بوده که البته بخش مهمی از دغدغه‌های اقتصادی، اقشار مختلف جامعه است. زمانی که بسیاری سخن از قرنطینه کردن کشور به میان آوردند رئیس جمهور گفته بود اصلا بحث قرنطینه مطرح نیست و هر تصمیمی در مورد مقابله با کرونا، با ستاد ملی مقابله با کرونا است که به مردم ایران حتما اعلام می شود.

روحانی بارها و بارها بر نکته فوق تاکید کرده اما همچنان این نظر او مخالفانی دارد. در واقع چکیده سخن او این است که مردم باید خودقرنطینگی کنند نه اینکه کشور قرنطینه شود. او بر این باور است که مسأله مهم‌تر از ویروس کرونا، ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است. این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید و وحشت و اضطراب ایجاد کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم نباید به شایعات توجه کنند و هیچ شهر و بخشی قرنطینه نیست، تصریح کرد: «آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. یعنی اگر فردی علائم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود.»

با وجود تاکید حسن روحانی بر قرنطینه نشدن کشور، ماجرای ادامه دار قرنطینه همچنان از سوی برخی رسانه‌های مخالف و حتی نمایندگان مجلس علیه دولت، پیگیری می شود.

در این راستا محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در پاسخ به این پرسش که برخی سیاسیون انتقاد کرده‌اند که چرا دولت از ابتدا سیاست محدودسازی را اجرا نکرده است با دفاع از برنامه گسترده دولت برای مقابله با ویروس کرونا گفت: «در این موضوع، دو سه نکته باید لحاظ شود؛ نکته اول این است که در مهار ویروس کرونا، الگوهای محدودسازی، چندین نوع بوده که قرنطینه یکی از آنهاست و هنوز هم هیچ‌کس به طور قطعی نمی‌تواند تائید کند که قرنطینه سنتی، راه‌حل قطعی و دقیق این ماجرا است.»

او تجربه کشورهای اروپایی در ایجاد قرنطینه را ناموفق دانسته و تاکید کرد: «گفته می‌شود اجرای سیاست قرنطینه و بهره‌گیری از قوه قهریه، دست‌کم در سه کشور اروپایی (ایتالیا، فرانسه، انگلستان) موفق نبوده و به جای استفاده از قوه قهریه، بحث فاصله‌گذاری اجتماعی مبتنی بر رفتار مدنی راه مطمئن‌تری از قرنطینه و استفاده از قوه قهریه است.»

واعظی ضمن تاکید بر مطلوب نبودن طرح قرنطینه به بحث فاصله گذاری اجتماعی یا همان طرح Social distance اشاره می کند. طرحی که مردم باید آن را رعایت کنند و در عین حال به فعالیت های روزمره خود هر چند در حد محدود بپردازند.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین به سیاسی کاری برخی مخالفان دولت اشاره کرد و گفته است: اظهارات برخی از کسانی که امروزه به سیاست‌های دولت انتقاد می کنند کاملا اعجاب آور و تعجب برانگیز است به نحوی که شائبه سیاسی کاری بر آن وارد می شود. کسانی که اقدام صادقانه دولت را در روز چهارشنبه پیش از انتخابات، یک حرکت مغرضانه از سوی دولت برای عدم مشارکت در انتخابات قلمداد کردند الان نمی توانند منتقد و مدعی دولت باشند که چرا قرنطینه نکرده است؟!

احتمال زیاد برای اولین بار اعمال نشدن قرنطینه در کشور به صورت جدی در نشست خبری علی ربیعی، سخنگوی دولت، مطرح شد.

ربیعی ضمن تاکید بر قرنطینه نشدن کشور در گفتگوی تلویزیونی با مردم گفت: «نگوییم دولت با قرنطینه مخالفت کرد، باید اول قرنطینه را تعریف کنیم، می‌تواند از دم در خانه انجام شود یا روش دیگری داشته باشد. در کشورهای اروپایی هم هر کدام به شکلی عمل کردند اما باید به زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی هر کشور هم توجه شود و بعد تصمیم به قرنطینه بگیریم ما باید اقتصاد کشور را هم در نظر بگیریم.»

اما بودند نمایندگانی که از قرنطینه نشدن قم انتقاد داشتند. در این راستا علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، گفته بود: «طبق نظر متخصصان و تجربه‌ای که در چین رقم خورد، قرنطینه شهرها و کانون‌های آلوده در حال حاضر هم می‌تواند مفید باشد، ولی کار درست این بود که همان زمان که ویروس کرونا در قم پیدا شد، قرنطینه این استان را شروع می‌کردند تا آلودگی به سایر نقاط کشور سرایت نکند.»

نماینده مردم تهران در خانه ملت با تاکید بر این مساله که باید بررسی شود که چه عاملی مانع از قرنطینه قم در همان روز اول آلودگی شده است، ادامه داد: «باید مشخص شود چه کسانی با چه انگیزه‌ای مانع قرنطینه اولیه قم شدند. آیا وزارت بهداشت در این باره کوتاهی کرده یا مقاومت‌هایی بر اساس عقاید عوام‌فریبانه و خرافی در شهر قم وجود داشته است؟!

فرد دیگری که در این خصوص پیش‌تر صحبت کرده بود، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم بود که در یک جلسه جنجالی در مجلس عنوان کرد: «در جلسه غیرعلنی از وزیر بهداشت درخواست کردم قم را قرنطینه کند و حتی با او دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می‌گویید، زیرا شرایط این‌گونه که به نمایندگان می‌گویید نیست و وضعیت قم بحرانی‌تر از این صحبت‌هاست.»

در ادامه بهرام سرمست، استاندار قم، در گفت‌وگویی با سایت شفقنا درباره قرنطینه نکردن شهر قم یادآور شد: «باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و موثر باشد. قم‌ به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان‌شهر به شمار می‌آید، از این‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را اتخاذ کرد در همان اوایل ما اتخاذ می‌کردیم.»

موافقان قرنطینه در حالی تجربه کشورهای اروپایی و یا حتی چین و کره جنوبی را مصداقی برای قرنطینه کردن کشور مطرح کردند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی همچون اکبر ترکان، گزینه قرنطینه را برای ایران مناسب نمی دانند حال هر چند قرنطینه به عنوان یکی از گزینه های مقابله با بحران کرونا روی میز ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی باشد.

اکبر ترکان، مشاور عالی سابق رئیس جمهوری، در گفتگو با اعتماد آنلاین ضمن تاکید بر خودقرنطینگی مردم بر این باور است: «هشداری که باید به همه مردم داد این است که مردم با وجود مشکلات معیشتی‌ای که دارند، کسب و کارشان را تعطیل و خودشان را در خانه قرنطینه کنند. این درست است که مردم گرفتارند، این درست که کرایه و قسط‌های عقب‌افتاده دارند،‌ اما هیچ موضوعی مهم‌تر از این نیست که همه از ابتلا به بیماری‌ای که کشنده است در امان باشند.»

او در مقابل اشاره موافقان قرنطینه به کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا و چین به کشور هنگ کنگ اشاره کرده و گفته است: «هنگ‌‌کنگ به عنوان همسایه چین که کانون اصلی شیوع کرونا محسوب می‌شود، از این ویروس در امان مانده است چون آنها مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز اداری و تجاری‌شان را به کل تعطیل کردند و تصمیم به خانه‌نشینی گرفتند.»

 به رغم همه اینها به نظر می‌رسد فرضیه قرنطینه کردن اگرچه توسط برخی از کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا همچنان اجرا می‌شود، اما ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران به ریاست حسن روحانی حداقل تا به امروز چنین تصمیمی ندارد.

البته نشریه اکونومیست در گزارشی درباره شیوه مدیریت بیماری کرونا آورده است: حتی اگر بسیاری از کشورها نتوانند دقیقا از چین کپی‌برداری کنند یا به این نتیجه برسند که نباید چنین کنند، تجربه‌ای که چین از سر گذرانده سه درس مهم برای ما داشته است: اول اینکه با مردم حرف بزنیم، دوم اینکه از سرعت انتقال بیماری بکاهیم و سوم اینکه نظام سلامت را برای اوج‌گرفتن تقاضای تجهیزات بهداشتی و خدمات درمانی آماده کنیم.

از این رو هر چند بخشی از مردم به پیامدهای منفی بیماری کرونا پی نبرده‌اند و آن را جدی نگرفته‌اند اما اکثر مردم جامعه در کنار مسئولان و کادر درمان کشور، امروز وظیفه مهمی برای سلامت خود دارند و می توانند با ماندن در خانه ها، کمک کنند هر چه سریع تر ویروس کرونا و فراگیری و همه گیری آن در ایران، کنترل شود.

نظر شما