سفیر سابق ایران در انگلیس:

برای اولین‌بار تعطیلی عمومی در سطح جهانی رخ داد/ مراودات بین‌المللی در اثر کرونا در حال تغییر است

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۰۹:۰۲:۰۵
کد خبر: ۹۸۴۱۵۴
برای اولین‌بار تعطیلی عمومی در سطح جهانی رخ داد/ مراودات بین‌المللی در اثر کرونا در حال تغییر است
سفیر سابق ایران در انگلیس گفت: اثرات کرونا بر مسئله توریسم، رفت و آمدهای بین‌المللی و ارائه خدماتی که بخش‌های مختلف بین‌المللی ارائه می‌دهند، کاملا آشکار است.

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر سابق ایران در انگلستان و کارشناس مسائل بین‌الملل، در ارزیابی عوارض کرونا بر روابط بین‌الملل به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: کرونا باعث شد برای اولین بار در طول سده‌های اخیر مردم دنیا تعطیل شوند چراکه این امکان وجود نداشت طی یک تعطیلی عمومی به این صورت مردم خانه‌نشین شوند و اکثر کشورها به سمت قرنطینه‌‎های اجباری حرکت و مردم را وادار کنند که در خانه‌های خود، بمانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از جمله تبعات شیوع کرونا این است که مرزها بسته شدند، رفت و آمدها تعطیل شد و یا بسیار محدود شدند. از طرف دیگر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در بسیاری از کشورها به کلی تعطیل و یا محدود شدند. اثرات کرونا بر مسئله توریسم، رفت و آمدهای بین‌المللی و ارائه خدماتی که بخش‌های مختلف بین‌المللی ارائه می‌دهند، کاملا آشکار است.

ساداتیان با بیان اینکه «میزان تبادلات مالی و تجاری بین‌المللی به شدت کاهش یافته است» تصریح کرد: محدودیت و کاهش تبادلات تجاری اثرات خاص خود را بر اقتصاد جهان گذاشته است به عنوان مثال قبل از شیوع کرونا میزان مصرف روزانه بنزین در ایران به 100 میلیون لیتر در روز رسیده بود اما براساس آمار منتشر شده در هفته‌های اخیر این آمار به 42 هزار لیتر کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر پالایشگاه‌های تولیدکننده با مازاد محصول مواجه می‌شوند که در نهایت به این سمت می‌روند که یا تولید نکنند و یا تولیدات خود را صادر کنند.  لذا مراودات بین‌المللی در اثر کرونا در حال تغییر است.

سفیر سابق ایران در انگلستان ادامه داد: قاعدتا کرونا در بحث دیپلماسی، رفت و آمد هیئت‌های بزرگ و برگزاری مناسبت‌ها و کنفرانس ها نیز تاثیر گذاشته است به این صورت که همه این موارد یا تعطیل شدند و یا بسیار محدود شدند بنابراین در اثر شیوع کرونا بسیاری از امور بین‌الملل متوقف و یا از راه دور به شکل اینترنتی صورت می‌گیرد که این قبیل روابط اثر روابط مستقیم و چهره به چهره را نخواهد داشت.

ساداتیان در خصوص تاثیر کرونا بر جوامع مختلف اظهار کرد: موسسات اجتماعی باید در برابر زندانی‌هایی که بی‌پناه هستند و در جامعه سرگردان هستند، پاسخگو باشند. در این شرایط درآمد کسانی که رها شده در جامعه محسوب می‌شوند، کاهش یافته که در مقابل منجر به افزایش میزان جنایات و تخلفات شده است. در نتیجه می‌توان گفت کرونا این قبیل اقدامات مجرمانه را افزایش داده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با تاثیر کرونا بر اقتصاد و امکان وقوع ورشکستگی اقتصاد جهانی خاطرنشان کرد: همه اقدامات اقتصادی شامل صنعت، کشاورزی و خدمات، فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و حتی ورزشی با تاثیرپذیری از کرونا، کاهش پیدا کرده و بسیاری از جوامع و دولت‎ها زیان کردند و درآمدها روند نزولی را طی می‌کنند، در نتیجه به اقتصاد جهانی زیان وارد شده است.

ساداتیان در رابطه با نحوه برخورد دولت‌ها با ویروس کرونا ابراز کرد: البته بخش عمده این تاثیرپذیری به نحوه برخورد دولت‌ها با کرونا بستگی دارد به عنوان مثال چین ووهان را قاطعانه قرنطینه کرد و طبق آماری که منتشر کردند ظرف بیست روز توانست کرونا را در این شهر کنترل کند و به سمت فراهم کردن شرایط عادی زندگی قدم بر دارد. اما برخی از کشورها اعلام کردند که 6 ماه طول می‌کشد این بیماری کنترل شود چرا که قرنطینه به صورت جدی صورت نگرفته و این ویروس توسعه یافته و همه شهرها را در برگرفته است.

سفیر سابق ایران در انگلستان در ادامه تبیین کرد: در برخی کشورها نظیر ایتالیا و فرانسه سخت‌گیری‌های صورت گرفت و جریمه‌ای را برای خاطیان در نظر گرفتند اما برخی کشورها هم نظیر ایران و آمریکا به صورت تشویقی و از طریق تبلیغات مردم را قرنطینه کردند. همچنین انگلیس اعلام کرده است که به صورت گله‌ای با کرونا برخورد می‌کند به این معنی که پس از ابتلای همه به کرونا شروع به برخورد و مقابله با آن می‌کند که بتواند در مدت کوتاهی آن را کنترل کند. اما اینکه امکانات پزشکی لازم برای این شیوه برخورد را دارد یا نه، جای سوال است.

نظر شما