فعال سیاسی اصلاح طلب:

شخصیت افراد پس از فراکسیون بندی ظهور و بروز پیدا می کند‌/ اقلیت گمنام اصلاح طلب در مجلس یازدهم می توانند، قدرت پارلمانی داشته باشند/ یک نماینده به تنهایی هم می تواند قدرتمند باشد

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۰۹:۱۶:۱۶
کد خبر: ۹۸۴۳۱۷
شخصیت افراد پس از فراکسیون بندی ظهور و بروز پیدا می کند‌/ اقلیت گمنام اصلاح طلب در مجلس یازدهم می توانند، قدرت پارلمانی داشته باشند/ یک نماینده به تنهایی هم می تواند قدرتمند باشد
یک‌ فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اقلیت گمنام اصلاح طلب در مجلس یازدهم می توانند، قدرت پارلمانی داشته باشند اگر به وظایف خود عمل کنند.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با حضور کم رمق و حداقلی اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم گفت: در مجلس یازدهم عملا اصلاح طلبی باقی نمانده است، اما حضور هر نماینده به صورت فردی میتواند مفید واقع شود. البته اگر نماینده به وظایف خود به درستی عمل کند و با شجاعت در راستای حقوق اساسی مردم عمل و به دنبال منافع ملی باشد، در این صورت هر فرد در مجلس می‌تواند موثر و تعیین کننده باشد. مجلس نهاد مهم قانون گذاری است و نماینده می‌تواند از تریبون و جایگاه مجلس حرف‌های اساسی مطرح کند و در کمیسیون حضور و نقش موثری داشته باشد و در ارتباط با وزارتخانه‌ها و قوای دیگر، خوب عمل کند. از این منظر می‌توان گفت نماینده‌های حداقلی در مجلس یازدهم اگر در راستای آموزه‌ها و اهداف اصلاح‌طلبی عمل کنند قطعا می‌توانند به سهم خود نقش موثر و سازنده‌ای داشته باشند. 

او مطرح کرد: اقلیت گمنام اصلاح‌طلب در مجلس یازدهم می‌توانند، قدرت پارلمانی داشته باشند اگر  به وظایف خود عمل کنند. یک نماینده به تنهایی هم می‌تواند نقش موثری در مجلس ایفا کند همانطور که  در تاریخ پارلمان، آیت‌الله مدرس به تنهایی و با وجود مخالفت‌ها حرف خود را میزد و مردم به او توجه داشتند و گاهی هم در تصمیمات مجلس، اثرگذار بود. در مجلس نهم نیز که اکثریت قاطع جریان اصولگرا خصوصا تندروها حضور داشتند بعضی از نماینده ها مثل علی مطهری با وجود در اقلیت بودن، حرف‌ مردم را مطرح می‌کردند. در مجلس دهم هم تعداد انگشت شماری از نماینده های اصلاح طلب از حقوق مردم دفاع کردند. باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس یازدهم چگونه ظاهر می شوند و چه شخصیتی از خود بروز می دهند‌. 

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در مجلس یازدهم ائتلاف بین اصلاح‌طلبان و مستقلین را شاهد بود، مطرح کرد: نمی‌توان پیش‌بینی در این رابطه داشت باید مجلس تشکیل شود و مقداری زمان بگذرد، شخصیت افراد پس از فراکسیون بندی ظهور و بروز پیدا می‌کند‌ اما در بیان آرمانی می‌توان گفت مستقلین و اصلاح‌طلبان اگر خوب عمل کنند می‌توانند باهم بر سر مسائل ملی و اساسی، ائتلاف‌هایی داشته باشند و در مقاطع حساس ایفای نقش کنند. اما باید منتظر ماند زیرا برخی از نمایندگان اصلاح طلب در مجلس یازدهم، افراد شناخته شده ای نیستند و نمی توان قضاوتی داشت‌. 

او در رابطه با نقش اصولگرایان در مجلس یازدهم گفت: در مجلس یازدهم علاوه بر اصلاح طلبان تعداد زیادی از اصولگرایان معتدل هم رد صلاحیت شدند اما با وجود حضور حداکثری مردم نمی‌توان اصولگرایان را پیروز انتخابات دانست. در انتخابات مجلس یازدهم رقابتی وجود نداشت این انتخابات از قبل قابل پیش‌بینی و دو سوم کرسی‌ها از قبل مشخص بود که دست چه جریانی، می‌افتد. با رد صلاحیت‌های عمیق و گسترده تکلیف مجلس یازدهم از قبل مشخص شد. مردم نیز در انتخابات حضور نیفتند و یک مشارکت حداقلی اتفاق افتاد و از قبل معلوم بود چه جریانی مجلس را تصرف می‌کند. صحبت از پیروزی و شکست نوعی خود فریبی است. 

مبلغ گفت: شواهد نشان می‌دهد  مجلس یازدهم با مشکلات جدی و عمیق در راستای ایجاد انسجام مواجه است. طبق قرائن و اختلاف‌هایی که بین جریان اصولگرا خصوصا تندرو وجود دارد می‌توان پیش بینی کرد مشکلات جدی برای تعیین رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه و اعضای فراکسیون و کمیسیون‌ها را شاهد خواهیم بود. 

او ادامه داد: اگر حکومت مردان از شرایط کرونا و تحولات آن درس بگیرند و وارد یک فرایند سازنده با نگاه ملی و همه جانبه شوند و سایر مسائل اساسی کشور را به عنوان یک درد همگانی  و مشترک نگاه کنند و با رفتار سازنده انسجام بخش و هم افزا عمل کنند، اتفاق های مثبتی در همه عرصه‌های حاکمیت از جمله مجلس رخ خواهد داد.‌ اما اگر طبق روال گذشته باشد چالش های جدی در مجلس یازدهم بوجود خواهد آمد. 

مبلغ در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم‌ را چطور می‌بینید؟ گفت: مجلس یازدهم مشخص است چگونه مجلسی است. مجلسی که با پشتوانه حداقلی مردم شکل می‌گیرد و با یک مهندسی امکان حضور خیلی از افراد سلب می‌شود این مجلس نمی‌تواند از عهده وظایف خود برآید. مجلس نهم نیز با چنین شرایطی شکل گرفت گرچه شدت آن کمتر از مجلس یازدهم بود اما ماجراها مشکلات زیادی مثل آقا سالاری‌ها و تندروی‌ها و دعواها در آن وجود داشت. این مجلس هم نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند اما باید اظهار امیدواری کرد که جریان های سیاسی و حاکمیت کشور در فرایند سازنده جبران مافات کنند و سعی کنند نگاه ملی به مسائل و عملکرد ها داشته باشند و با دولت و سایر قواها. برای رفع مشکلات برآیند. مجلس یازدهم وارد  چالش‌ها و درگیری‌ها و سنگ‌اندازی‌ها و انواع و اقسام مشکلات که حاکمیت و جامعه را زمین‌گیر می کند، نشود. شرایط کرونایی درسی شود تا به عنوان الگوی سازنده در راستای منافع ملی عمل کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز