یک کارشناس اقتصادی:

تحریم‌ها ۵۰ میلیارد دلار به ایران آسیب زد

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۰۹:۱۴:۱۲
کد خبر: ۹۸۴۳۴۶
تحریم‌ها ۵۰ میلیارد دلار به ایران آسیب زد
یک کارشناس اقتصادی از آسیب ۵۰میلیارد دلاری تحریم‌ها به اقتصاد کشور با از بین بردن فرصت صادرات ۸۰۰ میلیون بشکه نفت، خبر داد.

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا در خصوص میزان خسارت وارد شده به بخش درآمدهای نفتی ایران اظهار کرد: برآوردهای ناشی از داده‌های اوپک حاکی از آن است که در نتیجه تحریم‌ها صادرات نفت خام ایران، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته‌است.

او افزود: تحریم‌های آمریکا از ژوئن ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۲۰ میلادی (خرداد ۱۳۹۷ تا اسفند ۱۳۹۸)، در مجموع منجر به از دست رفتن صادرات ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام ایران شده است.

سلطانی با بیان اینکه کاهش ۵۰ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی یعنی معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت کم شده‌ است، گفت: این کاهش بودجه آسیب‌ها و پیامدهای متعدد اقتصادی و اجتماعی دارد که آسیب‌های ناشی از آن به مردم وارد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: سال ۹۹ سال بدی از لحاظ اقتصادی است و از آنجا که طبق برآوردها حدود ۸۰درصد صادرات غیر نفتی ما به انرژی وابسته است، با کاهش صادرات نفت بخاطر تحریم‌ها در سال جاری صادرات غیر نفتی ما هم دست کم ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

او یکی از راهکارهای پیش روی دولت برای جبران این کاهش درآمد را دریافت درآمدهای مالیاتی از بنگاه‌ها و نهادهایی دانست که سودهای کلان بدست می‌آورند اما یا از پرداخت مالیات فرار کرده و یا اصلا مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

نظر شما