عضو شورای نظارت بر صدا و سیما:

ناظران کنترل و کیفیت فیلم‌ها سواد رسانه‌ای ندارند/ مجلس نمی‌تواند بر عملکرد صدا و سیما نظارت کند

۱۳۹۹/۰۱/۲۱ - ۰۹:۲۷:۱۲
کد خبر: ۹۸۵۴۰۵
ناظران کنترل و کیفیت فیلم‌ها سواد رسانه‌ای ندارند/ مجلس نمی‌تواند بر عملکرد صدا و سیما نظارت کند
عضو شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: طرح اداره و نظارت صدا و سیما در دستور کار مجلس بود که نرسید و بعید می‌دانم، مجددا مطرح شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عبدالعلی علی‌عسگری»، رئیس صدا و سیما، در واکنش به پخش صحنه‌های پایانی سریال پایتخت در نامه‌ای به مرتضی میرباقری، معاون خود، ضمن آنکه خواست تا مشخص کند این صحنه‌ها حاصل «اشتباه،‌ بی‌توجهی و وادادگی» یا «نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن» بوده است، تقاضای برخورد با این موضوع را کرد.

در همین رابطه « غلامرضا کاتب»، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: مسئولین آن بخشی که در صدا و سیما مسئولیت نظارت و کنترل فیلم‌ها را بر عهده دارند، تخصص و سواد کافی و تسلط بر حوزه های سینمایی و رسانه‌ای ندارند، این امر منجر می‌شود که وقتی این افراد فیلم‌ها را بازدید می‌کنند نتوانند، دقت نظر، کنترل و نظارت داشته باشند.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما افزود: در نتیجه این وضع منجر به بروز برخی خطاها و اشتباهاتی می‌شود که رئیس سازمان صدا و سیما مجبور به اتخاذ، چنین تصمیم‌هایی می‌شود.

کاتب با بیان اینکه «رئیس سازمان صدا و سیما و یا شورای نظارت شخصا و مستقیم فیلم‌ها را نظارت و کنترل نمی‌کنند» تصریح کرد: معاونت‌های مربوطه مسئولیت کنترل و نظارت فیلم و سریال‌ها را برعهده دارند که در اینجا، این نکته مهم است که این معاونت‌ها افراد متخصص، کارآمد و باسوادی را باید به کار بگیرند که بتوانند، نکات ظریف را تشخیص بدهند و حذف کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: لذا این اتفاق متوجه مسئولین کنترل کننده این بخش است که در این زمینه قصور و کوتاهی، دارند.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در خصوص فیلترهای استخدامی در صدا و سیما و تمرکز روی تخصص منتخبین خاطرنشان کرد: اگر در بخش کنترل و نظارت کیفیت فیلم‎ و سریال‌ها از افراد کارآمد و متخصص که سواد سینمایی و رسانه‌ای داشته باشند، استفاده شود، این اتفاقات رخ نمی‌دهد. ممکن است من هم آدم خوبی باشم اما تسلطی بر سینما ندارم و اگر فیلمی را هم برای بازدید به من بدهند متوجه بسیاری از جزئیاتی که احتمال بروز خطا در آن است، نمی‌شوم.

کاتب یادآور شد: در نتیجه باید از متخصصین مرتبط با سواد رسانه‌ای و سینمایی استفاده کرد اگر این اتفاق بیافتد شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که مجلس در زمینه استفاده از نیروهای کارآمد در صدا و سیما می‌تواند اقدامی انجام بدهد یا خیر، بیان کرد: این کار ارتباطی با مجلس ندارد چراکه قانونی مرتبط با صدا و سیما در مجلس تصویب نشده و شیوه مدیریت صدا و سیما براساس دستورالعمل‌هایی است که توسط رهبر معظم انقلاب، ابلاغ شده است.

کاتب با تاکید بر اینکه مجلس هنوز در زمینه نظارت بر صدا و سیما اقدامی انجام نداده است، گفت: البته طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما در دستور کار مجلس بود که به دستور نرسید و بعید می‌دانم، مجددا مطرح شود. بنابراین چون در این بخش مجلس قانون خاصی ندارد، نمی‌تواند نظارت کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز