خبر خوش برای حمایت از خانواده‌های ضعیف، کارفرمایان و کارگران

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۲۳:۱۰:۵۹
کد خبر: ۹۸۵۴۷۲
خبر خوش برای حمایت از خانواده‌های ضعیف، کارفرمایان و کارگران
در شرایط شیوع کرونا در کشور، دولت روحانی به رغم دشواری‌هایی که تحریم‌های آمریکا برای ایران به وجود آورده است تاکنون تلاش کرده به حمایت از کسب و کار و اشتغال و همچنین توجه به تولیدات داخلی بپردازد. در کنار این موضوع نیز تلاش کرده در کنار مردم باشد تا بتوان مشکلات کشور را حل کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حسن روحانی، رییس‌ جمهور، روز دوشنبه در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا، گفت: 25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این منظور اختصاص یافته است.

حسن روحانی در این جلسه همزمان با اعلام این خبر که در پایان ماه فروردین، کسب و کارها فعال می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم کسب و کارها برای بلندمدت اصلا فعالیت نکنند؛ خبر خوش دیگری برای حمایت از خانواده‌های ضعیف، کارفرمایان و کارگران داشت.

رییس‌جمهور در خصوص حمایت از خانواده‌های کم درآمد گفت: «وامی بین یک تا دو میلیون تومان با نرخ 4 درصد در اختیار 4 میلیون خانوار کم درآمد قرار می گیرد.»

روحانی همچنین به حمایت دولت از بنگاه‌ها و کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی به این بنگاه‌ها کمک می‌کنیم مشروط به این است که کارگران را تعدیل یا اخراج نکنند. در این راستا میزان وام پرداختی به هر  بنگاهی در جلسه ستاد اقتصادی مشخص شده که اعلام می شود.

او  افزود: برای کسب و کارهایی که بخاطر کرونا تعطیل و یا دچار کساد هستند، وامی با نرخ 12 درصد و بازپرداخت دوساله، در نظر گرفته شده که از اول مهرماه بازپرداخت اقساط آن شروع می شود.

روحانی در این میان، بیکاران را از قلم نینداخت و درباره کمک به بیکاران در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد: 5 هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق بیمه بیکاری گذاشته شده تا به افرادی که بیکاری می‌شوند، طبق معیارهایی که دارند پرداخت کنند.

او به 23 میلیون خانوار یارانه بگیر اشاره کرد و عنوان کرد: بیش از 23 میلیون خانوار یارانه بگیر یک اعتبار یک میلیونی می گیرند که به تدریج از یارانه این خانوارها کم می شود و برای این منظور نیز تقریبا حدود 25هزار میلیارد تومان در نظر گرفته ایم.

روحانی به شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت که در بحث مبارزه با کرونا نیز پرداخت و از تصویب و اختصاص بودجه ای تقریبا حدود 13 هزار میلیارد تومانی خبر داد.  

رییس جمهور که ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد درباره  چگونگی پرداخت این بودجه 13هزار میلیاردی توضیح داد: بخشی از این بودجه به تولیداتی پرداخت می‌شود که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند و نیازهای آن را تامین‌ می‌کنند و به آنها پرداخت می‌شود و بخشی به شرکت‌های دانش بنیان و بخش اعظم آن نیز برای نیازمندی‌هایی که خودِ‌ وزارت بهداشت، درمان برای دانشگاههای خود که الان تمام دانشگاهها در سراسر کشور نیازمند هستند.

رییس‌جمهوری همچنین از پرداخت مرحله دوم بسته حمایتی از سه میلیون نفر و تحت فشار سخن گفت و خاطرنشان کرد: قبلا هم گفته شده بود که سه میلیون نفر محروم و تحت فشار هستند که برای آنها در چهار نوبت بسته حمایتی از 200هزار تومان تا 600 هزار تومان مدنظر قرار دادیم؛ که مرحله اول آن پرداخت شده و مرحله دوم آن هم تا پایان فروردین پرداخت خواهد شد و دو نوبت بعد هم به همان صورت در ماههای اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد.

پیش از این نیز علاوه بر واریز یارانه‌ای که پرداخت آن از سالهای گذشته آغاز شده بود، دولت روحانی از سال گذشته یعنی سال 97،  اقدام به پرداخت یارانه معیشتی بنزین به اقشار مختلف مردم کرده که در جای خود، درخور توجه است.

همچنین حسن روحانی از رهبری درخواست کرد که با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به خاطر مبارزه با کرونا موافقت کند که در نهایت مقام معظم رهبری با این امر موافقت کردند که کمک بزرگی به دولت و ملت در این شرایط کرونایی، است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز دوشنبه (18 فروردین ماه) در این باره تشریح کرد: با توجه به ناکافی بودن منابع دولت برای ادامه کار و تقویت برنامه‌های خود در خصوص مدیریت و مقابله با بیماری، نیازمند برداشت از صندوق توسعه ملی بودیم. بنابراین پس از مذاکرات اولیه، موضوع برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در کارگروه اقتصادی و سپس در ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مطرح و به تصویب رسید. پس از آن رئیس جمهور محترم طی نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری مصوبه ستاد مقابله با کرونا را به منظور کسب مجوز برداشت خدمت ایشان ارسال کردند. معظم‌له در خصوص شیوه استفاده از این برداشت رهنمودهایی از جمله مسیر استفاده از آن برای افزایش توان تولید داخل در حوزه مقابله با بیماری ارائه کرده و روز پنجشنبه موافقت نهایی خود را با این برداشت اعلام کردند.

حسن روحانی روز یکشنبه 17 فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: در چارچوب طرح فاصله‌گذاری هوشمند، کسب و کارهای متوسط و کم ریسک در استان های کشور، با مراعات دقیق پروتکل های بهداشتی می توانند از 23 فروردین ماه فعالیت خود را آغاز کنند اما فعالیت کسب و کارهای پرریسک تا پایان فروردین، همچنان متوقف می شود تا بعدا راجع به آنها تصمیم گیری شود.

او همچنین افزود: آغاز فعالیت‌اقتصادی به این معنا نیست که اصل در خانه ماندن را نقض یا فراموش کرده باشیم و باز هم آنهایی که حضورشان در خیابان و جامعه ضرورتی ندارد، ترجیح بر این است که خودشان مراعات کنند و در خانه بمانند و بیرون آمدن و فعالیت ما در جامعه باید به حداقل ممکن ضروری کاهش پیدا کند بنابراین به این اصل هم توجه کنند.

روحانی همچنین در این جلسه تاکید کرد: شیوه کار این ویروس برای ما صد در صد روشن نیست یعنی وزارت بهداشت، درمان ما نمی‌تواند به ما جواب دهد که شکل فعالیت‌ این ویروس یک ماه و دو ماه دیگر و تابستان که هوا گرم می‌شود چگونه است و چیز روشن و قطعی در اختیار ندارد بنابراین باید صبر کنیم و همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم تا ببینیم در ماه‌های بعد وضع ما چگونه خواهد شد.

اینها در حالی است که در شرایط شیوع کرونا در کشور، دولت روحانی به رغم دشواری‌هایی که تحریم‌های آمریکا برای ایران به وجود آورده است تاکنون تلاش کرده به حمایت از کسب و کار و اشتغال و همچنین توجه به تولیدات داخلی بپردازد. در کنار این موضوع نیز تلاش کرده در کنار مردم باشد تا بتوان، مشکلات کشور را حل کرد.

گفتنی است، براساس آنچه حسن روحانی در جلسه اقتصادی دولت بیان کرده، دولت برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور، اقدامات همه‌جانبه‌ای را در دستور کار قرار  داده است تا با همکاری همه نهادها و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری به طور کامل کنترل و ریشه‌کن شود. حال ریشه کن شدن بیماری تا چه زمانی طول می‌کشد بستگی به همکاری مردم و همه نهادها و سازمان ها دارد. روحانی اخیرا در این باره گفته است: «البته کرونا مساله‌ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل تمام می‌شود و ممکن است با ما در آینده و تا آخر سال هم باشد به همین دلیل همیشه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز