گزارش روز؛

ائتلاف با دولت‌ بهاری‌ها قالیباف را برکرسی ریاست مجلس می‌نشاند؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۱۰:۳۰:۱۲
کد خبر: ۹۹۹۶۱۵
ائتلاف با دولت‌ بهاری‌ها قالیباف را برکرسی ریاست مجلس می‌نشاند؟
با اینکه اکثریت قریب به اتفاق نیروهای مجلس یازدهم از یک طیف هستند و یک دستی سیاسی ویژگی‌ بارز این مجلس محسوب می‌شود اما کشمکش‌های درون جناحی، همانگونه که در جریان بستن لیست‌های انتخاباتی شاهد بودیم، همچنان به قوت خود باقی است اما این بار با موضوع جلوس بر کرسی ریاست مجلس.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ چند روز پیش بود که کانال تلگرامی دولت بهار منتسب به محمود احمدی‌نژاد در پستی یکی از نقل قول‌های محمدباقر قالیباف را منتشر کرد. در این پست به نقل از قالیباف آمده است: «مردم می‌گویند اتوبان نخواستیم همین چاله‌های اتوبان‌ها را پر کنید. مسئولین به جای حل مشکلات مردم و مخصوصا مشکلات معیشتی رفته اند سراغ تخریب سیاسی رقیب. یعنی برای مردم کاری نکرده اند و می‌خواهند حواس مردم را پرت کنند تا نپرسند چرا کار نمی‌کنید؟ کار به جایی رسیده است که در تهران مردم می گویند اتوبان جدید نخواستیم همین چاله های اتوبان ها را پر کنید هنر کرده‌اید!»

photo_۲۰۲۰-۰۵-۰۸_۱۳-۲۲-۵۷

همین پست تلگرامی شائبه نزدیکی بیشتر دولت‌بهاری‌ها و جریان سومی‌ها را ایجاد کرده است. با اینکه اکثریت قریب به اتفاق نیروهای مجلس یازدهم از یک طیف هستند و یک دستی سیاسی ویژگی‌ بارز این مجلس محسوب می‌شود اما کشمکش‌های درون جناحی، همانگونه که در جریان بستن لیست‌های انتخاباتی شاهد بودیم، همچنان به قوت خود باقی است اما اینبار با موضوع جلوس بر کرسی ریاست مجلس.

سال گذشته نیز عکس دیدار نوروزی قالیباف و احمدی‌نژاد جنجال‌های فراوانی را ایجاد کرد و بازار بحث و تحلیل نزدیکی این دو چهره و تاثیر آن بر فضای سیاسی مجلس و کشور به واسطه این دیدار داغ شد.

«محسن پیرهادی»، از چهره‌های نزدیک به قالیباف، به خبر این دیدار واکنش نشان داد و در توئیتی کنایه‌آمیز نوشت: ‌«خبر دیدار آقایان قالیباف و احمدی نژاد مربوط به اواخر فروردین است. گویا آقای احمدی‌نژاد چند جلسه مجمع نیامده بودند، آقای قالیباف پیگیری کردند و متوجه شدند ایشان بیمارند و با جمعی از دوستان به عیادت ایشان رفتند. ‌یادمان باشد همه چیز در دنیا سیاست بازی، انتخابات و حاشیه نیست. همین.»

واکنش‌ها به دیدار جنجالی قالیباف و احمدی‌نژاد به همین‌جا ختم نشد. یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور سابق که نامی از او برده نشده بود، در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها، دیدار این دو چهره را تأیید کرد و گفت: «آقای قالیباف به منزل آقای احمدی‎نژاد رفتند و با ایشان ملاقات کردند.» او البته برخلاف محسن پیرهادی، اعلام کرد علت این دیدار، بیماری احمدی‌نژاد نبوده است، «دلیلش را نمی‎دانم، اما این که علت این ملاقات، بیماری آقای احمدی‌نژاد اعلام شده، صحت ندارد».

این منبع آگاه تأکید کرد، «اصل این جلسه که اعلام شده‎، خبر کذبی نیست و صحت دارد، اما خبرها درباره محتوای جلسه کذب است».

هر چند که انتخاباتی بودن این دیدار مرتبا از سوی چهره‌های نزدیک به قالیباف رد می‌شد اما نزدیکی زمان آن دیدار به زمان انتخابات، احتمالات را ملغی نمی‌کرد.

حالا پس از طی روند انتخابات و مشخص شدن نیروهای مجلس یازدهم، دولت‌بهاری‌ها و جریان سومی‌ها به عنوان دو جریان در میان اصولگرایان معرفی می‌شوند که هر چند در روش یکسان‌اند اما گویی در بینش تفاوت‌هایی دارند. از سویی دیگر مذاکرات در خصوص ریاست مجلس در جریان است و گویی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و شاید ائتلاف، دو یا چند جریان بتواند به حصول نتیجه نهایی کمک کند. از آنجایی که تعداد کثیری از راه‌یافتگان به مجلس یازدهم از مدیران ارشد و میانی دولت بهار هستند و از سویی دیگر پایداری‌ها و اصولگرایان سنتی، گزینه‌های خود را برای تکیه بر کرسی ریاست معرفی کرده‌اند، شاید یک ائتلاف بتواند معادلات موجود را بر هم بزند و کفه ترازو را به سوی یک جریان سنگین کند.

«محمدحسن قدیری ابیانه»، سفیر ایران در مکزیک در دولت نهم، در این‌باره با خبرنگار خبرگزاری برنا گفتگو کرده است. او از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) بود که تائید صلاحیت نشد. قدیری ابیانه هنگام ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت کشور، پس از سخنرانی اسفندیار رحیم‌مشایی، احمدی‌نژاد را به تبلیغ برای مشایی در سفرهای استانی و برنامه‌های مختلف و هزینه کردن میلیاردها تومان از پول بیت المال برای اینکار متهم کرد که موجب درگیری هواداران او و مشایی شد.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن تاکید بر اینکه احمدی‌نژادی‌ها در مجلس یازدهم طرفداری ندارند، گفت: «اگر کسی زمانی مدیر یک دولتی بوده دلیل نمی‌شود رئیس آن دولت را حتی پس از انحرافش قبول داشته باشد بلکه بسیاری از مدیران دولت احمدی‌نژاد از او اعلام برائت کردند.»

قدیری ابیانه حتی معتقد است اگر بخواهیم نیروهای درون مجلس یازدهم را تقسیم‌بندی کنیم، نمی‌توانیم دولت‌ بهاری‌ها را یک جریان جداگانه بنامیم.

قدیری ابیانه با بیان اینکه آقای نیکزاد که وزیر مسکن آقای احمدی‌نژاد بود احمدی‌نژادی نیست، بیان داشت: «آقای زریبافان جزو نیروهای اصلی ستاد آقای احمدی‌نژاد بود و بعد به ریاست بنیاد شهید رسید، آقای احمدی‌نژاد را منحرف و ضد ولایی می‌داند. اینکه عده‌ای تلاش کنند و بگویند کسی که در آن زمان وزیر بوده پس نیروی احمدی‌نژاد است، چنین چیزی درست نیست.»

سفیر اسبق ایران در مکزیک ضمن اشاره به ایفای نقش خود در دولت احمدی‌نژاد گفت: «من زمان احمدی‌نژاد سفیر ایران در مکزیک بودم، زمانی هم سفیر ایران در زمان آقای هاشمی بودم اما هم نقدهای جدی به آقای هاشمی دارم و هم آقای احمدی‌نژاد را منحرف می‌دانم. اگر کسی بگوید چون من زمان احمدی‌نژاد سفیر بوده‌ام پس احمدی‌نژادی هستم، این عین حماقت است. اینها بازی سیاسی است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز