استاندار:

اختصاص ردیف ویژه اعتباری برای توسعه سیستان و بلوچستان ضروری است

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۱۰:۳۱:۵۰
کد خبر: ۱۰۴۲۸۶۹
اختصاص ردیف ویژه اعتباری برای توسعه سیستان و بلوچستان ضروری است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اختصاص ردیف ویژه اعتباری برای توسعه همه جانبه این استان در مجلس شورای اسلامی و همت برای اقدامات جهادی در آن یک ضرورت است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، احمدعلی موهبتی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی که نماینده ولی فقیه در استان، اعضای شورای راهبردی و نمایندگان مردم استان در مجلس نیز حضور داشتند ضمن ارائه گزارش مشروح از روند فعالیت‌های توسعه استان، مجموعه برنامه‌ها و پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرا را ترسیم کننده افق روشن از آینده استان دانست و اظهار داشت: با توجه به نظر مساعد سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبار ویژه برای توسعه این استان خواستار حمایت رئیس مجلس از این ایده شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فاصله زیاد شاخص‌های این استان با میانگین کشوری و عقب ماندگی تاریخی آن اختصاص ردیف ویژه اعتباری در مجلس شورای اسلامی برای توسعه همه جانبه و همت برای اقدامات جهادی ضروری است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان سرزمین گنج‌های پنهان به دلیل موقعیت ویژه و استثنایی و برخورداری از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است، افزود: با وجود شرایط سخت حاکم بر اقتصادی کشور طرح‌های عظیمی نظیر راه آهن، گازرسانی، توسعه بندر چابهار و غیره در سیستان و بلوچستان دست اجراست که این امر مبین توجه خاص نظام و مسؤولان به این استان است.

استاندار سیستان و بلوچستان فضای شور و نشاط به وجود آمده در استان و رونق سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های توسعه‌ای و رفاهی و تلاش‌های انجام شده در راستای بهبود معیشت و کسب و کار مردم را حاصل وجود همدلی و همکاری بین مسؤولان دانست.

وی با اشاره به سفر قبلی قالیباف به سیستان و بلوچستان، آن را موجب ثمرات و برکات خوبی توصیف کرد و گفت: امیدواریم ضمن در اولویت قرار گرفتن سفر مجدد به این استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عنایت ویژه به این استان سهم آن را در اعتبارات ملی افزایش دهند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: امیدوارم با همت جمعی و کمک این مجلس و اختصاص ردیف اعتباری خاص استان بتوانیم کارهای بیشتری انجام و طی یک برنامه پنج ساله استان را به میانگین کشوری برسانیم.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به فاصله معنادار این استان با سایر استان‌ها، پیشرفت استان و رسیدن به متوسط کشوری را نیازمند کار جهادی و توجه ویژه دانست و گفت: با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تشکیل شورای راهبردی در یک سال و نیم گذشته، دستاوردهای بسیار خوبی در استان داشتیم و فضای همدلی و همراهی بین مسئولان، راهگشای امور شده و از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیتی شرایط خوبی در استان داریم.

آیت‌الله مصطفی محامی گفت: اگر امکانات و ظرفیت سیستان و بلوچستان شکوفا شود این استان می‌تواند معین استان‌های دیگر شود. استان مردمی خوب، مهربان، غیور و صبور و سرمایه‌های خوبی برای پیشرفت کشور دارد که باید مورد توجه همه جانبه قرار گیرد.

امام جمعه زاهدان به بندرچابهار، ظرفیت مرزی، و قابلیت‌های ترانزیتی، کشاورزی و معدنی استان اشاره کرد و خواستار توجه به استان در تسهیل مقررات سرمایه‌گذاری و افزایش انگیزه برای سرمایه‌گذاران برای جذب به منطقه شد.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان همچنین خواستار افزایش اعتبارات استان در بخش اعتبارات ملی و تعریف برنامه و چارچوبی در استان شد.

باید به ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری مردمی تکیه کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار اظهار داشت: اگر بخواهیم کار جدی در سیستان و بلوچستان انجام دهیم باید به ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری مردمی تکیه کنیم.

محمدباقر قالیباف با اشاره به فرصت‌های بزرگ موجود و سرزمین غنی سیستان و بلوچستان، گفت: سرمایه‌گذاران بزرگی در داخل و خارج استان هستند که نسبت به استان علاقه دارند و باید جذب شوند، در غیر این صورت تنها با بودجه‌های دولتی تا صد سال دیگر هم اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان اشراف و اطلاع خود به استان، گفت: به دلیل علاقه‌ام به استان، پایان نامه کارشناسی ارشدم را در خصوص توسعه پایدار سیستان و بلوچستان انجام دادم و به ابعاد مختلف استان اعم از ظرفیت‌ها و بازدارنده‌ها در توسعه استان اطلاع کامل دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار است نتیجه‌ای بگیریم، نیازمند کار نرم‌افزاری راهگشا برای سیستان و بلوچستان هستیم.

وی با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان، گفت: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های توسعه دریا پایه را برای کلان کشور ابلاغ کرده‌اند که در آن بر سواحل سیستان و بلوچستان به عنوان یک اولویت تاکید شده است.

قالیباف ادامه داد: ما باید این سیاست را تبدیل به یک قانون کنیم و به عنوان یک سند بر مبنای آن، سرمایه‌گذار را پای کار بیاوریم. مهمترین امتیازی که برای استان از سوی مقام رهبری سند توسعه دریامحور است.

رئیس مجلس گفت: باید تا فرصت وجود دارد طرح را پیگیری و پیاده‌سازی کنیم به طوری که که نه تنها مردم منطقه مهاجرت نکنند و بمانند بلکه موضوع زندگی در منطقه معکوس شود و دو سه میلیون نفر به منطقه اضافه شود. در این مجلس این موضوع را پیگیری می‌کنیم و پای آن ایستاده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه سفر به استان در اولویت سفرهایش قرار دارد، گفت: ما نمی‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم ولی تبدیل سیاست‌های رهبری به سند و ابلاغ آن، شاخصه رسالت من و شما باشد و بخشی از مشکلات را در میان مدت حل کنیم.

قالیباف با تاکید بر هم‌اندیشی معاونین رئیس مجلس و مدیران استان برای تدوین و تنظیم سند مورد نظر در کوتاه زمان، گفت: مجلس هرگونه حمایت و پشتیبانی لازم را دارد تا کارهای جدی و اساسی در استان انجام دهیم.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز