جلوگیری از ورود بیش از ۸۷ تن مواد مخدر به کشور

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۱۳:۴۳:۳۴
کد خبر: ۱۰۷۸۲۸۷
جلوگیری از ورود بیش از ۸۷ تن مواد مخدر به کشور
جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان از اجرای بیش از ۳ هزار عملیات موفق و کشف بیش از ۸۷ تن مواد مخدر طی ۶ ماه نخست سال در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، سرداراحمد طاهری بیان داشت: پلیس مبارزه با مواد مخدر و دیگر رده های انتظامی و عملیاتی استان در راستای وظایفی که بر عهده دارند در ۲ محور مقابله و پیشگیری انجام وظیفه می کنند.

وی با اشاره به محور مقابله به عنوان یکی از وظایف اصلی پلیس، ادامه داد: ماموران پلیس استان در راستای برخورد با سوداگران مرگ، اعضای باندهای مافیایی و قاچاقچیان عمده که قصد داشتند، مواد مخدر را از طریق کشورهای همجوار وارد ایران کنند، طی ۶ ماه نخست سال، ۸۷  تن و ۲۰۰ کیلوگرم انواع مواد افیونی کشف کردند که اکثر این عملیات ها توأم با درگیری مسلحانه بوده است.

بیش از ۳ هزار عملیات موفق طی ۶ ماه

جانشین فرمانده انتظامی استان ادامه داد: پلیس استان با اشراف اطلاعاتی و با پشتیبانی یگان‌های تکاوری در حوزه وسیع سرزمینی سیستان و بلوچستان توانسته عملیات‌های بسیار موفقی انجام دهد و ضربات بسیار سنگینی به قاچاقچیان و باندهای مافیای مواد مخدر وارد کنند، به طوری که در این مدت 3478 عملیات انتظامی انجام شد که ۱۴۰ عملیات آن توأم با درگیری مسلحانه بوده است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان این که در این عملیات ها ۱۷ نفر از قاچاقچیان مواد مخدر به هلاکت رسیدند و ۳۵ باند مسلح مواد افیونی منهدم شد، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اصلی پلیس، برخورد با سر شبکه ها و سرباندهای مواد مخدر است که در این راستا ۳ نفر از سر شبکه‌ها که به عنوان عضو اصلی در حمل و جابه جایی این مواد نقش داشتند، دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

بیش از 6000 مجرم در چنگال قانون

سردار طاهری با بیان اینکه در عملیات ها قاچاقچیان با برخورد ضربتی و محکم انتظامی استان روبه رو شدند، خاطر نشان کرد: در این راستا تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین کشف، ۴۰۷ دستگاه خودروی سبک و سنگین که برای حمل و جابه جایی مواد مخدر از آن استفاده شده بود، در سراسر استان توقیف و همچنین 6798 نفر از افرادی که در جرایم مواد مخدر نقش داشتند، در این مدت دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

وی افزود: دیگر ماموریت‌های پلیس برخورد با خرده فروشان و معتادان متجاهر است که با هماهنگی و حمایت دستگاه قضائی در مدت یاد شده 1017 طرح مقابله ای ۵ گانه با محوریت تشدید برخورد با خرده فروشان، جمع آورین معتادان متجاهر و مقابله هدفمند با قاچاقچیان و حاملان مواد مخدر در محورهای اصلی و فرعی استان اجرا که در این راستا ۱۰ باب از اماکن و منازلی که اقدام به توزیع مواد مخدر به صورت خرده می کردند، پلمب و مجرمان آن دستگیر شدند.

وی با بیان این که به منظور برخورد با قاچاقچیان و سوداگران مرگ، خرده‌فروشان و حتی معتادان متجاهر، طرح های جداگانه ای در دست اجراست، عنوان کرد: یکی از این طرح های اصلی پاک سازی نقاط آلوده و به خصوص اطراف مراکز آموزشی و مسئله بعدی جمع آوری معتادان متجاهر است که با اعلام دستگاه‌های متولی برای جمع‌آوری آنها از سطح شهر اقدام می شود.

همکاری همه دستگاه ها در ریشه کنی مواد مخدر

سردار طاهری تاکید کرد: وقتی مشاهده می شود که ریشه بسیاری از جرایم در زمینه اعتیاد و مواد مخدر است، می‌طلبد که تمام دستگاه‌ها و نهادها پای کار بیایند و ورود کنند و وظایف و تکالیف خود را انجام دهند، چراکه پلیس و دستگاه‌های نظامی و امنیتی به تنهایی نمی‌توانند با این موضوع برخورد کنند بلکه همه دستگاه‌های متولی باید تکالیفی را که برعهده شان گذاشته اند، انجام دهند تا بتوانیم با معضل اعتیاد و مواد مخدر مقابله کنند.

وی گفت: دشمنان ایران اسلامی جوانان ما را هدف قرار داده اند و هدفشان این است که این مواد صنعتی و مخدر را وارد کشور کنند که می‌طلبد همه افراد از خانواده گرفته تا جامعه و سازمان ها دست به دست هم دهند تا بتوانیم در زمینه مقابله و پیشگیری اقدام هایی انجام دهیم تا معضل مواد مخدر و اعتیاد ریشه‌کن شود.

 آگاه سازی جامعه با هدف پیشگیری

جانشین فرمانده انتظامی استان خاطرنشان کرد: همانطور که یکی از وظایف اصلی پلیس مقابله با قاچاقچیان و برخورد سخت‌افزاری است، یکی دیگر از برنامه های پلیس استان به پیشگیری اختصاص دارد که این هدف با برگزاری کلاس های آموزشی توسط کارشناسان، راه اندازی مراکز مشاوره و آگاه سازی از طریق فضای مجازی و تلویزیون‌های شهری است، که در حال اجرا است. 

وی خاطر نشان کرد: اولویت ما این است که آگاه‌سازی را برای خانواده‌ها و جامعه هدف بیشتر کنیم تا ضمن اینکه از ورود مواد مخدر جلوگیری شود، در بحث اقدام های پیشگیرانه بتوانیم سهمی داشته باشیم و با سایر دستگاه های متولی همکاری کنیم.

 

نظر شما