نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

خودتحریمی از تحریم ها آسیب بیشتری دارد

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۱۳:۲۴:۴۰
کد خبر: ۱۰۸۴۵۲۳
خودتحریمی از تحریم ها آسیب بیشتری دارد
فداحسین مالکی با تاکید بر اینکه خودتحریمی های داخلی از تحریم های خارجی آسیب های بیشتری به دنبال دارد، نفاق، نفوذ و فساد را سه معضل اساسی کشور برشمرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ،  فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نشست خبری با اصحاب رسانه های سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه خودتحریمی مسئولین ضربه سختی به اقتصاد و معیشت مردم وارد کرده است، بیان کرد: تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه ایران حدود ۴۰ درصد است مابقی آن خودتحریمی  است متاسفانه زجری که ملت و مملکت ما می‌کشد از خودتحریمی است.

وی افزود: برای دور زدن تحریم ها نباید دست روی دست گذاشت این که چه کسی رئیس جمهور آمریکا می شود ربطی به ما ندارد رصد یک امر طبیعی است اما مشکلات داخلی چیزی است که باید خودمان تصمیم گیری کنیم در مقابل ناجوانمردی ها و تحریم‌ها دولتمردان نباید دست روی دست بگذارند.

مالکی با اشاره به اینکه کشور ایران موقعیت فوق‌العاده‌ای از نظر مرزی دارد، گفت: ما جز سه کشور دنیا هستیم که بیشترین مرز ها را دارا هستیم ۱۶ استان کشور ما با ۱۵ کشور دنیا هم مرز است دو کشور دیگر چین و روسیه هستند اگر یک بررسی کنیم چین و روسیه و ایران که بیشترین مرزهای آبی و خشکی را با دنیا دارند جایگاه هر کدام را خواهید دید بر این اساس این خودتحریمی است.

خودتحریمی از تحریم ها آسیب بیشتری دارد

وی ادامه داد: اخیراً وزیر اقتصاد داری دولت هزار و ۳۳۹ قلم کالا را در دستور کار روسای سه قوه قرار دادند که مصوب شود و این کالاها وارد کشور نشود این خودتحریمی است باید در مجلس تصمیم گیری می شد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: اشتباه بزرگ دیگر که در کشور صورت می گیرد و ربطی به دولتها ندارد این است که فرق بین صادرات و واردات با داد و ستد مرزی را نمی دانند و این اشکال است زیرا باعث شده با کولبرها برخورد کنند که این ها به تولید داخلی ضربه می زنند در حالی که تولید داخلی را مافیا لطمه وارد کرده زمانی که ۷۰ درصد قاچاق در تهران دپو و به سایر نقاط ارسال می‌شود این لطمه به تولید داخلی است نه کولبری در سیستان و بلوچستان کردستان و غیره اینها قاچاق نیست خودتحریمی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این مطلب که برخی افراد در جامعه و مجلس به دولت توهین می‌کند اما  این توهین ها برای دولت عادی شده است و فایده ای برای کشور و مردم ندارد، تصریح کرد: قوی ترین تیم اقتصادی را خود مجلس دارد تعدادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور الان در مجلس هستند نباید دست روی دست بگذارند باید طرح بدهند و اجرا شود تا از مشکلات موجود خارج شویم.

مالکی خاطرنشان کرد: برای اولین بار از ظرفیت ۱۶ استان کشور که مرزی هستند و دارای ۱۳۸ نماینده هستند استفاده کردیم زیرا بزرگترین قدرت مجلس دردست این هاست فراکسیون پیشنهاد کردیم لیست های زیادی ارائه شد تحت عنوان فراکسیون مرزی و مرزنشینان تا بتوان خودتحریمی است استان‌ها را از این طریق رونق داد.

طرح دیوار مرزی سیستان باید اصلاح شود

وی همچنین در خصوص دیوار مرزی سیستان گفت: این دیوار قبل از سال ۸۴ ساخته شده بود در بازدیدی که سال ۸۵ از این منطقه داشتم اعتراض کردم که این دیوار مرزی چه بوده، یک معضل وجود نگاه های بد به مرز است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه بخواهیم دیوار مرزی را کاملا برداشته و با خاک یکسان کنیم دو موضوع دارد یکی اینکه روزنه های باز کنیم که تردد انجام شود حاکمیت ما نیز تصویب شود اینها مسائل فنی است که در وزارت کشور و نیروی انتظامی و دستگاه ها روی آن کار می کنند.

وی با اشاره به این مطلب که پل دوم میلک در سال ۹۱ در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب شد، بیان کرد: متاسفانه در این سالها  کشور افغانستان مقداری روی ساخت این پل و نقطه که باید پل ساخته شود کوتاهی کرد است که در هفته اخیر ساخت پل در دستور کار قرار گرفت با این نیت که اگر چابهار از این حالت در بیاید تردد بالای ۲ هزار تریلی کامیون و راه ترانزیتی رونق می‌گیرد و این پل اول جوابگو نخواهد بود.

ما کشورهای همسایه را از دست داده ایم

مالکی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه ما مخالف دادن بخشی از منطقه آزاد به هندی‌ها هستیم، اذعان کرد: به هندی ها اولتیماتیوم هم داده‌ایم و منطقه آزاد را از هندی ها می گیریم، اگر قرار باشد کشور دیگری را جایگزین کنیم چین بهترین گزینه است زیرا پاکستانی ها حساسیت های زیادی نسبت به هندی‌ها دارند.

وی ادامه داد: در دستگاه دیپلماسی و سیاسی برخی فکر می‌کنند اختلاف هند و پاکستان سیاسی است در صورتی که اصل اختلافات این دو با هم خونی است هنگامی که قرارداد هندی ها با چابهار بسته شد در کمتر از یک ماه حدود ۲۷ نفر از نیروهای سپاه ما را شهید کردند اینها کار گروهک های معاند نبود بلکه کار خود پاکستان بود ما نمی توانیم هر روز هزینه بدهیم که هند و پاکستان در این میان نقش دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: باید حتما نگاه دیپلماسی ما به کشورهای همسایه باشد متاسفانه در طول ۸سال گذشته کشور های همسایه و منطقه را از دست داده‌ایم، سالها گرفتار مسائلی همچون برجام و اروپا بودیم چه چیزی عاید همان نشد از این بابت در دو سه ماه اخیر خوشبختانه این مسئله جا افتاده که به کشورهای همسایه به خصوص در صادرات و واردات و تجارت توجه کنیم.

حتی یک وجب از خاک ایران را به بیگانگان نداده و نخواهیم داد

وی تصریح کرد: در خصوص قرارداد ۲۵ ساله چین و جمهوری اسلامی ایران بنده یکی از موافق این طرح هستم اما بخشی از این بندها باید چکش کاری و به نفع ایران تغییر یابد در یک مقطع دولت مسئله را مطرح فرمودید در کشور ایجاد کرد که بابت آن هزینه سنگین پرداخت کردیم چابهار و کیش هیچ  کدام را به کشورهای همچون چین و غیره نمی‌دهیم برای هر وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران هزاران شهید جان داده اند.

مالکی با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان نسبت به نرم ملی ۳۰ سال از سایر استان ها عقب است، گفت: بیشترین ظرفیت ها را در استان سیستان و بلوچستان داشتیم که هیچ استانی آن را نداشت از نظر موقعیت دریایی مرزی با چندین کشور مختلف همرزم هستیم موقعیت ممتاز و طلایی چابهار که در سازمان ملل مصوب شد به عنوان مهم‌ترین معبر تجاری و اقتصادی ۸ سال خاک می‌خورد یا مرکز استان آینه تمام نمایی است که بیش از ۴۳ درصد حاشیه نشینی دارد اینها زیبنده سیستان و بلوچستان نیست.

وی افزود: در همین راستا ۱۴ نقطه حاشیه نشینی در شهر زاهدان مشخص کردیم که چهره شهر را نامناسب جلوه می‌داد ۵ مورد را گزینشی انتها و اعتبار کلانی برای آن در نظر گرفته شد همچنین وام ۲۵ میلیون تومانی بلاعوض و وام ۵۰ میلیون تومانی ۴ درصد برای تعمیرات خانه های این مناطق در نظر گرفته شده و یک کمیته تشکیل دادیم که بخشی از مسئولیت آن بر عهده فرماندار و بخشی بر عهده معاون عمران استاندار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اذعان کرد: حضور اشرار مسلح در پاکستان موضوعی که وجود دارد یکی از دلایل همین بحث هند است که آنها نمی خواهند این کار صورت بگیرد پیشنهادی که ما دادیم دستگاه دیپلماسی ما با پاکستان جواب نمی دهد که هر اتفاقی می افتد سفیر را احضار کنیم اینها راه به جایی نمی برد ما از نیروهای مسلح از ستاد کل تقاضا کرده‌ایم ورود کنند زیرا در ساختار پاکستان ارتش حرف اول را می‌زند که این کار صورت گرفته و این اتفاقات مرزی مرزبانی سیم‌خاردار و غیره در آن راستا است پاکستان باید مسئولیت این قضیه را برعهده بگیرد و پاسخگویی حوادثی که رخ می‌دهد باشد.

در تصویب منطقه آزاد سیستان کوتاهی زیادی شده است

وی با گلایه از این موضوع که برجام را در عرض ۲۰ دقیقه تصویب کردند اما منطقه آزاد سیستان به علت یک مشکل همچنان تصویب نشده است، خاطرنشان کرد: در زمان  سه رئیس‌جمهور این مسئله مطرح شد اما همچنان اتفاقی رخ نداده است.

مالکی ادامه داد: در بخش مناطق آزاد اتحادیه اروپا پیشنهاد داده بود که باید یکی در افغانستان و دیگری در ایران ایجاد شود کشور ایران بخشی از پول افغانستان را داد و به امنیت شرق کشور کمک کرد چراکه وقتی معیشت مردم تامین شود امنیت نیز خودبه خود ایجاد خواهد شد، ۷۰۰ هزار دلار از اعتبارات سفارت در این زمینه هزینه شد ولی منطقه آزاد سیستان هنوز در خم یک کوچه است این تحول اساسی ایجاد می‌کند برای اشتغال اگر محقق شود منطقه آزاد سیستان آرزوی ما است و امیدواریم مشکل آن حل شود.

حل مشکل آب در سیستان نیازمند برنامه ریزی و تلاش است

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار عصرهامون مبنی بر انتقال آب دریای عمان به سیستان، گفت: تنها راه انتقال آب و حل مشکلات مردم این گزینه است در یک برهه ای مشکل آب مختص به هامون و سیستان بود اما اکنون خیلی از نقاط استان مشکل کمبود آب دارند در این زمینه یا باید هیرمند را بدون سیستان در نظر گرفت یا سیستان با هیرمند آنرا محسوب کنیم اگر سیستان بدون هیرمند تلقی کنیم چون دریاچه هامون بین المللی است دولت افغانستان در مقابل سازمان ملل پاسخگو باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: مادر روابط دیپلماسی باید پروتکل ها را کنار بگذاریم و دوستانه از روابط حسنه وارد شویم در ۵ سالی که بنده سفیر بودن سیستان یک روز بدون آب نداشت.

وی با تاکید بر اینکه در  انتخابات آمریکا هیچ فرقی بین ترامپ و بایدن نبود، تصریح کرد: استراتژی آنها روحیات ضد ایرانی است اما در تاکتیک‌ها و روشها روحیات بایدن با ترامپ فرق دارد شک ندارم اگر فردی مانند بایدن به جای ترامپ بود خیلی از این اتفاقات نمی افتاد ترامپ به دوست نفاق خودخواه و خودبین است باید این تاکتیک هایش فرق دارد در مورد برجام می‌خواهد دوباره آن را روی کار بیاورد می پذیریم اما ابتکار عمل نباید در دست آنها باشد خط قرمز سیستم دفاعی کشور است امروز جمهوری اسلامی ایران در حیاط خلوت آمریکا نفوذ کرده قطعاً در یک دوره‌ای بودن ترامپ ایران ایفای نقش کرده است.

مالکی همچنین در خصوص گازرسانی به زاهدان گفت: یک موضوع بحث گازرسانی مایع است در این راستا دو هفته پیش با دکتر زنگنه صحبت داشتیم انتقال گاز مایع مشکلاتی دارد که از طریق راه آهن وارد می‌شود باید در یزد توقف کند این ها را حل کرده ایم با راه‌آهن کشور صحبت کردیم گازرسانی هم طبق آخرین اطلاعاتی که دارم با بیش از ۹۰ درصد کار های آن انجام شده علمک ها مانده که باید پیگیری شود و به شدت هم در دستور کار قرار دارد تا این ماجرا سریعتر اتفاق بیفتند.

نفاق، نفوذ و فساد سه معضل اساسی کشور

وی  فساد نفاق و نفوذ را از بزرگترین معضلاتی امروز ایران دانست و تاکید کرد: این مشکلات مملکت را از هم می پاشند مثلث شومی که انقلاب را آزار می دهد اگر می بینیم مردم نگران هستند و نگران مشارکت مردم در انتخابات هستیم این به جا است مردم ایران مردمی خوب هستند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتفاقات خوبی قوه قضاییه در دستور کار دارد که باید تقویت شوند و برخورد با دانه درشت ها بیش از حد باشد سیستم بانکی ما باید عوض شود و اینها موضوعاتی است که در مجلس دارد صورت می‌گیرد.

شهادت سردار سلیمانی ضربات سنگینی به آمریکا وارد کرد

مالکی خاطرنشان کرد: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تنها یک فرمانده نبود بلکه دیپلمات کهنه کاری بود که ژنرال پترائوس خبیث ترین فرد دنیا در مقابل این فرد بزرگ کم آورد.

وی با تاکید بر اینکه شهادت سردار سلیمانی موضوعی نیست که از کنار آن ساده گذر کرد، گفت: ایشان را به عنوان قوی ترین و قدرتمندترین فرمانده منطقه هم جمهوری  اسلامی ایران، ملت ایران و  ملت اسلامی  فراموش نخواهیم کرد و یقین داشته باشیم تا الان ضربات سنگینی به آمریکا وارد شده که برخی نرم افزاری بوده و قابل دیدن نیست اینها ادامه دارد، خروج آمریکا از منطقه مورد دیگری است که سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درخصوص فرودگاه چابهار عنوان کرد: پس از مسائلی که به وجود آمد کمیسیون امنیت ملی ورود پیدا و این مسئله را ساماندهی کرد تا کار فنی صورت گیرد ستاد کل پذیرفت که در منطقه آزاد باید دولت فرودگاه جداگانه برای آن در نظر بگیرد یکی از اشکالات فنی این بود که موقع پرواز جنگنده‌های ما با پروازی که از فرودگاه انجام شود ممکن است برخوردهایی را در پی داشته باشد و این را ما نمی پذیریم بر این اساس حرف نیروی هوایی درست بود.

وضعیت کرونا در کشور نگران کننده است

مالکی با اشاره به آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور تصریح کرد: وضعیت کنونی همه گیری کووید 19 حاد است، با کسی تعارف نداریم در سیستان و بلوچستان به وضعیت قرمز نزدیک می شویم، مردم باید رعایت کنند گزارش ها نگران کننده است.

وی افزود: مشکلات و گرفتاری های زیادی در بیمارستان ها داریم که باید حل شود، به دنبال حل دلسوزانه آنها هستیم اما عده‌ای برداشت سیاسی کرده و مقاومت می کنند در حالی که این درست نیست زیرا مشکل مردم باید برطرف شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه خیلی از کادر درمان ما امروز خسته شده اند، گفت: مردم باید در پیشگیری از انتقال این بیماری به توصیه های پزشکان توجه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز