معاون اول رئیس جمهور:

۳۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان شده است

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۱۴:۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۱۱۷۰۲۱
۳۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان شده است
معاون اول رئیس جمهور گفت: به منظور بهره‌برداری از طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان به‌ عنوان مدرن‌ترین و اقتصادی‌ترین طرح آبیاری کشور تاکنون سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ،  اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری  در حاشیه بازدیداز طرح عظیم آبرسانی ۴۶هزارهکتار از اراضی دشت سیستان در محل ایستگاه پمپاژ شهید محبعلی فارسی اظهارداشت: این طرح به منظور رونق بخش کشاورزی منطقه سیستان توسط دولت تدبیر و امید اجرایی شده است.

او ادامه داد: ضروری است به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های این طرح مهم نظام بهره برداری شکل گیرد تا بتوان از این طرح مهم به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری با لوله به دشت سیستان به دنبال الگوی کشت مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه هستیم تا بهره‌وری از این طرح افزایش یابد.

وی بیان کرد: این طرح نوید آینده روشنی را برای کشاورزی منطقه سیستان می‌دهد.

 سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی‌ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبیها به صورت دورهای منجر به وقوع خشکسالی های سهمگین شده به طوریکه علاوه بر تخریب زیر ساختهای بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.

از آنجایی که کشاورزی شغل و معیشت قالب مردم ساکن در این استان محسوب می شود، استفاده صحیح و بهینه از منابع پایه آب و خاک ضرورت انکارناپذیر است به همین سبب در برنامه ریزی ها اعم از ذخیره، انتقال، توزیع و مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاملا هوشمندانه عمل شود.

از منظر کارشناسان؛ حفاظت از منابع آبی و اعمال مدیریت صحیح در بهره برداری از منابع در بخش کشاورزی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در چنین شرایطی تنها راهکار حل این مشکل بهره گیری موثر و بهینه از منابع محدود آب و بهبود بهره وری در این بخش خواهد بود.

در این میان طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان تصویب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

این طرح در قالب ۲۰پروژه و ۱۶ ناحیه عمرانی و ۲ ایستگاه پمپاژ اصلی و۲ خط انتقال اصلی در محدوده پنج شهرستان حوزه سیستان با چهار هزار کیلومتر اجرایی شد و شور و نشاط دوباره بر لبان کشاورزان سیستان نشاند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز