سامانه بارشی ویخبندان در راه سیستان و بلوچستان

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۱۱:۰۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۴۲۰۲۶
سامانه بارشی ویخبندان در راه سیستان و بلوچستان
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از چهارشنبه با نفوذ توده هوای سرد به استان دمای هوای نیمه شمالی استان بین ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، محسن حیدری افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی وزش باد شدید و گردوخاک ابتدا از ظهر سه‌شنبه تا پنجشنبه از سمت غرب نیمه جنوبی استان را فرا می‌گیرد و از اواخر وقت چهارشنبه از جهت شمال نفوذ می‌کند.

وی افزود: از چهارشنبه با توجه به نفوذ توده هوای سرد به استان علاوه بر خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، دمای هوا نیز در نیمه شمالی بین ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش می‌یابد و در برخی نقاط یخبندان شبانه روی می‌دهد.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: خیزش گردوخاک، کاهش محسوس و موقتی دما در مناطق شمالی و مرکزی استان، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و گلخانه‌ها، اختلال در تردد جاده‌ای و کاهش کیفیت هوا از پیامدهای این باد شدید است.
حیدری اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود وزش این باد در نقاط مختلف استان تا اواخر وقت جمعه ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرد: توصیه می‌شود در زمان غبار آلود شدن هوا از تردد در فضای باز خودداری شود و از محصولات کشاورزی در برابر باد و سرمای پیش رو محافظت به عمل آید.این مسئول با اشاره به جوانه زنی زودهنگام درختان در استان، اضافه کرد: یخبندان پیش رو ممکن است به درختانی که زودهنگام از خواب زمستانی بیدار شده‌اند، آسیب‌های جدی بزند.
بارندگی در شمال سیستان و بلوچستان
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین از ورود نخستین سامانه بارشی زمستان امسال به استان خبر داد و گفت: بر اساس جدیدترین نقشه‌های هواشناسی سامانه بارشی پنجشنبه در شمال استان فعال می‌شود.
وی افزود: منطقه اثر این سامانه بارشی شمال استان است و همراه با رگبار باران، رعد و برق و بادهای شدید لحظه‌ای است.حیدری ادامه داد: انتظار می‌رود بارش‌های این سامانه سبب جاری شدن موقتی رواناب و لغزندگی جاده‌ها شود و به‌صورت موقت اختلال در رفت و آمد خودروها را نیز سبب شود.عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه د اد: توصیه می‌شود در زمان ابرناکی و فعالیت سامانه بارشی از صعود به ارتفاعات خودداری شود و در ترددهای جاده‌ای نیز با احتیاط عمل شود.وی گفت: از ابتدای زمستان تاکنون هیچ سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان فعالیت نکرده است. البته بارش روز گذشته در زاهدان بسیار خفیف بود به طوری که قابل اندازه‌گیری نبوده است. حیدری گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون تنها ۴,۸ میلی متر باران در استان باریده که کمترین بارش در بین ۳۱ استان کشور است به‌طوری که این کاهش بارندگی در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

نظر شما