۱۵۶ حلقه چاه آب در چابهار برق‌دار شد

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۱۰:۲۸:۰۱
کد خبر: ۱۱۵۹۶۳۵
۱۵۶ حلقه چاه آب در چابهار برق‌دار شد
مدیر امور منابع آب شهرستان چابهار گفت: ۱۵۶ حلقه چاه آب کشاورزی این شهرستان طی یک سال گذشته برق‌دار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، میثم زاده‌میر اظهار داشت: همزمان با برق‌دار کردن این تعداد چاه، متعاقب آن نصب کنتور هوشمند آب و برق در برنامه شرکت آب منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان است که تاکنون ۲۰ حلقه چاه مصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

وی بیان داشت: حدود ۸۸ هکتار از زمین‌های رودخانه کاجو رفع تصرف و بازگشایی و ۲۶۰ هکتار از اراضی حریم رودخانه باهوکلات رفع تصرف و آزادسازی شده است.

او ادامه داد: بیش از ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در محدوده دشت پیرسهراب، عورکی و دشت باهوکلات پُر و غیرقابل انتفاع شده است و ۲ دستگاه حفاری چاه غیر مجاز که بیشترین صدمه را به سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان میزدند هم توقیف شد.

 مدیر امور منابع آب شهرستان چابهار تصریح کرد: تمامی پرکردن چاه‌ها و جمع‌آوری دستگاه‌های حفاری غیر مجاز با مساعدت معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار و رئیس شورای حفاظت از منابع آب امکان پذیر و محقق شده است.

زاده‌میر مطالعه حریم و بستر بیشتر رودخانه‌های داخل شهر و ارسال پرونده مطالعات به دستگاه‌های ذیربط برای رعایت حریم و بستر رودخانه را از دیگر اقدامات یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: تا قبل از واگذاری زمین‌ها استعلام‌های لازم اخذ شود تا شاهد تصرف زمین‌های داخل حریم و بستر رودخانه نباشیم.

وی همچنین از عموم مردم، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاری‌ها خواست، تا در صورت مشاهده استقرار دستگاه‌های حفاری غیرمجاز چاه به روابط عمومی امور منابع آب چابهار اطلاع رسانی شود تا بتوانیم هرچه بهتر از سفره‌های آب زیر زمینی صیانت کنیم تا آیندگان نیز از این موهبت الهی بهره‌مند شوند.

مدیر امور منابع آب شهرستان چابهار با بیان اینکه ۲۱ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه کاجو در محدوده دهستان پیرسهراب بخش مرکزی چابهار به‌طول ۵۰ کیلومتر اختصاص یافت، اضافه کرد: با توجه به مشکلات طغیان رودخانه فصلی کاجو و خسارت‌های فراوان به روستاها و زمین‌های کشاورزی در سالیان گذشته اجرای طرح اضطراری تعریض و بازگشایی مسیر رودخانه کاجو در محدوده دشت پیرسهراب در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

وی بیان داشت: همچنین با توجه به عرض نسبی کم رودخانه کاجو در پایین دست، تعریض رودخانه به صورت هماهنگ با مناطق بالادست و سازه‌های پل موجود در مسیر رودخانه، در حدفاصل روستای ماندیرو تا تقاطع جاده راسک به چابهار به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر نیز مدنظر است.

او با اشاره به اینکه حجم کلی عملیات خاکی طرح لایروبی رودخانه معادل ۳۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است، اضافه کرد: پس از تکمیل این طرح و لایروبی کامل رودخانه کاجو شاهد آرامش بیشتر اهالی روستاها در زمان سیل و طغیان رودخانه خواهیم بود.

مدیر امور منابع آب شهرستان چابهار گفت: یکی دیگر از مشکلات، نبود بارندگی در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ است که متوسط بارندگی در سال آبی ۹۸_۹۹ حدود  ۲۴۷ میلیمتر بوده و در سال آبی ۹۹_۱۴۰۰ و تاکنون هشت و نیم میلیمتر بوده است که کاهش چشمگیری داشته و این کاهش بارندگی موجب ذخیره نشدن آب در پشت ۲ سد پیشین و زیردان شده است لذا امیدواریم که با بارش الهی در ماه‌های آتی بخشی از کسری مخازن جبران شود.

وی ادامه داد: رساندن آب کشاورزی در سال جاری به شبکه مدرن آبیاری و زهکشی با هوکلات یکی از اقدامات خوبی بوده است و در حال حاظر این روند ادامه دارد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز