معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

دومین تفاهم‌نامه مرزی مشترک ایران و افغانستان امضا شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۹:۰۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۷۲۷۷۱
دومین تفاهم‌نامه مرزی مشترک ایران و افغانستان امضا شد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در پایان نشست همکاری‌های مشترک بین سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان که نزدیک به پنج ساعت به طول انجامید دومین تفاهم‌نامه همکای مشترک مرزی امضا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، ماندانا زنگنه در پایان این نشست که به میزبانی شهر زرنج افغانستان با حضور زمریالی احدی والی ولایت نیمروز برگزار شد اظهارداشت: مرز میلک و زرنج یکی از ظرفیت‌هایی است که تجار افغانستان را به آب‌های آزاد چابهار متصل می‌کند و این سبب شده تا برای تجار کشور همسایه اهمیت بالایی داشته باشد و با توجه به این اهمیت نشست‌های مشترک با هدف رفع چالش‌های این مرز و تسریع در تردد حمل‌ونقل در مرز مشترک برنامه‌ریزی و برگزار می‌شوند.

وی افزود: بهبود معیشت مرزنشینان ۲ طرف مرز یکی از مهمترین اثراتی است که مرز مشترک سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیروز افغانستان می‌تواند به همراه داشته باشد به همین منظور می‌توان در محل مرز بازارهای مرزی مشترک برای مرزنشینان و روستاییان منطقه ایجاد کرد و این افراد تنها مجاز به فروش اقلام خرد به صورت سبدی باشند که در صورت تحقق چنین طرحی معیشت آنان تامین خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حفظ و بهبودی مرز میلک و زرنج نیازمند به تعامل و همکاری میان ۲ استان دارد تصریح کرد: به همین دلیل این استان آمادگی پذیرش حضور و سرمایه‌گذاری تجار و سرمایه‌داران افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی رامشار را دارد و این تجار می‌توانند با ایجاد واحدهای تولیدی خود در رامشار با هزینه و زمان کمتری اقدام به صادرات کنند و ما هم در منطقه ویژه زیرساخت‌های لازم را در اختیار آنان قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجایی که شهر زرنج نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی دارد این منطقه آماده است تا از توان مهندسان و فارغ التحصیلان کشاورزی سیستان و بلوچستان برای رونق کشاورزی زرنج همکاری لازم را داشته باشد.

زنگنه تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل هم‌اینک روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه خوردو در مرز میلک تردد دارند که تنها ۳۰ درصد خوردوهای ایرانی هستند و به همین دلیل سیستان و بلوچستان خواهان آن است تا خودروهای ترانزیتی ایرانی که وارد زرنج می‌شوند پس از تخلیه بار بلافاصله به کشور برگردند تا بتوانند در مسیرهای درون کشوری خدمات ارائه دهند در مقابل طبق قوانین موجود استان برای ورود آن‌ها به افغانستان بارنامه صادر نخواهد کرد.

خواهان رونق مرز مشترک هستیم

والی ولایت نیمروز افغانستان نیز در این نشست گفت: مرز زرج و میلک برای تجار ما بسیار حائز اهمیت است و حجم بسیاری از مبادلات مرزی این ولایت از طریق مرز میلک انجام می‌شود به همین دلیل برگزاری نشست‌های مشترک و بررسی و رفع مشکلات مرزی از اهمیت بالایی برخودار است.

زمریالی احدی افزود: برگزاری این نشست‌ها بسیار مهم است و باید طرفین به گونه‌ای عمل کنند تا تعهدات انجام شده در کمترین زمان ممکن محقق شوند در این صورت علاوه‌بر سهولت و سرعت بخشیدن در تجارت مرزی رضایت مرزنشیان ۲ طرف مرز هم میسر خواهد شد و این تعاملات ۲ استان و کشور را بیشتر خواهد کرد.

لازم به ذکر است در پایان این نشست دومین تفاهم‌نامه مرزی مشترک بین سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و ولایت نیمروز جمهوری اسلامی افغانستان در ۱۳ بند و سه تبصره توسط دکتر ماندانا زنگنه سروش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و الحاج عبدالنبی براهویی معاون مقام ولایت نیمروز به امضا رسید.

 

نظر شما