استاندار:

بارندگی سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵ درصدی داشته است

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۹:۲۲:۳۶
کد خبر: ۸۳۴۷۳۶
بارندگی سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵ درصدی داشته است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: میانگین بارندگی‌ها نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش بارندگی در استان داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا، استاندار و رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان  امروز  با هدف رصد و پایش وضعیت استان در پی تغییرات جوی اخیر حضوری چند ساعته در مرکز مدیریت و کنترل بحران ستاد مرکزی مدیریت بحران استان داشت.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت : از مجموع 721 منبع آبی استان بیش از 555 منبع خشک شده بود و میانگین آبرسانی سیار را از 50 کیلومتر به 100 کیلومتر رسانده بود و 1500 روستا در استان نیز به صورت سیار آبرسانی می‌شد که امیدواریم بارندگی‌های اخیر بخشی از مشکلات آب شرب مردم را مرتفع نماید و باعث ارائه خدمات مطلوب در حوزه آب رسانی به مردم شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سرسبز شدن دشت‌های هامون و دشتیاری باعث رونق دامداری و افزایش دام سبک و سنگین در این مراتع و مرتفع نمودن بخش عظیمی از نیاز پروتئین کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی‌ها نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش بارندگی در استان داشته‌ایم، گفت: به زیرساخت‌ها و شبکه‌های برق, آبرسانی, مخابرات خساراتی وارد شده و تعدادی محور مواصلاتی در استان نیز مسدود شده که بخشی از مسدودیت‌ها به علت تخریب جاده‌ها و بخشی نیز مربوط به حجم آب است.

موهبتی افزود: کلیه تیم‌های امدادرسانی, راهداری و دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران در استان با به کار گرفتن تمامی تجهیزات در آماده باش کامل هستند. برخی از روستاهای در معرض خطر تخلیه و مردم در مساجد و چادر ها اسکان موقت داده شده‌اند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اولویت اول ما حفظ جان مردم و دوم جلوگیری از خسارات حداکثری و در مرحله سوم جبران خسارات وارده به مردم خواهد بود. بر اثر آبگرفتگی معابر در سطح شهر و روستا مشکلاتی برای مردم ایجاد شده که در تلاش هستیم این مشکلات به حداقل برسد.

وی اظهار داشت: تعطیلی مدارس برخی از نقاط استان به جهت قدیمی بودن مدارس و احتمال ریزش, نه صرفاً بارندگی و سیل بوده است. بارندگی‌ها در کشور همسایه قطعا موجب بروز و افزایش سیلاب خواهد شد از شهروندان و عموم مردم می‌خواهیم هشدارها را جدی بگیرند.

موهبتی گفت:  آبگیری هامون‌ها در منطقه سیستان و جازموریان باعث کم شدن ریزگردها خواهد شد ولی از آنجایی که کمتر از 25 درصد هامون آبگیری شده حتما ریزگرد خواهیم داشت و امیدواریم از اعتبارات که در کشور جهت ریزگردها پیش‌بینی شده است بتوانیم بهره ببریم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: آبگیری تالاب‌ها باعث جان گرفتن نیزارها و علوفه می‌شود و باعث رونق پرورش ماهی و صید و صیادی خواهد شد و از آن جایی که در قدیم عمده مردم به صید ماهی مشغول بودند امیدواریم این بارندگی‌ها وضعیت معیشت مردم را متحول کنند و باعث رونق کشت و کار بهاره نیز شود و وجود مراتع سرسبز نیز بتواند دام مولد منطقه سیستان و دشتیاری را جان دوباره ببخشد.

وی بیان کرد: امیدواریم امسال که سال رونق تولید نامگذاری شده است مردم در حوزه تولید فعال‌تر از گذشته باشند و با وجود همه تحریم‌های صاحبان زر و زور و تزویر بتوانیم از این تحریم‌ها سربلند بیرون بیاییم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز